בימים אלו דיוני הכנסת עוסקים כולם בסוגיות הקשורות למלחמה, בהן הפיצויים למפונים ולבעלי העסקים, הסיוע הנפשי לנפגעי המתקפה, מוכנות כיתות הכוננות, אישורי רישיונות הנשק לאזרחים וסיוע לאוכלוסיות שונות. היום (שני) הגיעו לדיונים השונים משפחות של נרצחים וחטופים, שסיפרו את סיפורם ודרשו מחברי הכנסת תשובות - וגם מעשים.
דבריו של שמואל ברודץ' בוועדת הבריאות: "אם צריך הממשלה תאשר הפסקת אש"
(צילום: ערוץ כנסת)

משפחות חטופים הגיעו לוועדת הבריאות, שדנה בתוכנית הלאומית לחוסן ובריאות נפשית בישראל, וביקרו את ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, שצייצה אחרי שצפתה בסרט הזוועות של דובר צה"ל: "עזה צריכה להימחק עכשיו".
גיל דיקמן, ששתיים מבנות משפחתו נחטפו, פנה אליה ואמר: "בת דודה שלי שם, אשתו של בן דוד שלי שם, תינוקות נמצאים שם, מה זה אמור לעשות לחוסן הנפשי שלנו לשמוע אתכם מדברים בסיסמאות כאלה כאילו אנחנו לא כאן? זה מה שיש לכם להגיד? למחוק, להשמיד? את מי אתם משטחים? בני אדם שאתם הפקרתם!". דיקמן הוסיף: "אם עוד נשאר בכם בדל של אנושיות בבקשה תדאגו לחוסן שלנו ושל קרובי המשפחה שלנו שנמצאים שם, אנחנו לא יודעים אם הם חיים או מתים. לכם יש תפקיד, בראש ובראשונה להפסיק לדבר בסיסמאות ולדאוג לחיים, כי יש חיים בעזה, קרובי משפחה שלנו ועוד רבים".
דקימן בוועדת הבריאות: "תדאגו לחיים בעזה - כי קרובינו עדיין שם"
(צילום: ערוץ כנסת)

ח"כ דיסטל אטבריאן ניסתה להסביר את עצמה: "זה ציוץ שנכתב מתוך כאב עצום דקה אחרי שיצאתי מהסרט, הוא לא בא לפגוע במאמץ להשיב את החטופים. כרגע המטרה היחידה של מדינת ישראל היא להחזיר כל אחד ואחת מהחטופים, בגלל זה אני יושבת פה". אחת מהנוכחות בדיון העירה לה: "אז אל תצייצי את זה". שמואל ברודץ', שנכדיו וכלתו נחטפו מביתם בכפר כעזה התפרץ לדבריה: "אם זה היה הבן שלך בעזה מה את היית עושה?".
לפני כן אמר ברודץ' כי "כל אדם בעם הזה חרד מה יקרה אם יחטפו בן משפחה שלו, איך יטפלו בו, כמה זמן הוא יחכה עד שישתחרר? מחכים וכלום לא קורה. הצלב האדום עדיין לא הגיע לחמאס, הבעיה היא לא בצלב האדום. הבעיה היא במגעים בין ממשלת ישראל לבין החמאס. אני רוצה הכרזה פומבית של הממשלה שיש הפסקת אש, ובזמן הזה חמאס ייפתח את הגבולות לצלב האדום והחרדה של המשפחות תרד". ברודץ' הדגיש כי אז ידע אם הנכדים שלו חיים או מתים. "יש לי נכד בן 4, הוא לא יודע מה זה חמאס. הוא שוכב שם בחושך, אני לא יודע אם הוא אוכל או שותה או חי. ממשלת ישראל לא דואגת שאני אקבל שום אינפורמציה - אם היא צריכה לתת הפסקת אש- היא תיתן הפסקת אש".
ריאיון עם אייל אשל, אביה של רוני שנהרגה בהתקפת המחבלים ב-7 באוקטובר
(צילום: שמוליק דודפור)

בוועדה לביטחון לאומי, שדנה בסטטוס מוכנות כיתות הכוננות, מאיה שושני, בתם של עדינה וסעיד משה מקיבוץ ניר עוז, אמרה בפני הח"כים: "אבי נרצח ואמי נחטפה. קיבוץ ניר עוז נכבש, המחבלים סיימו את העבודה ויצאו. אף כדור לא נורה בקיבוץ - שהופקר ונכבש. אבא שלי שילם בחייו עם עוד אנשים רבים. 70 תושבי הקיבוץ נחטפו. כפיר התינוק בן ה-10 חודשים נמצא במנהרות. איזה פעולות אתם עושים כדי שהעניין הזה יסתיים? מדברים ברברבנות בטלוויזיה, אבל איפה הרברבנות הזאת הועילה לנו ב-7 באוקטובר?".
אודי גורן, סיפר שבן דודו טל חיימי היה בכיתת הכוננות של קיבוץ ניר יצחק, נתקל במחבלים וככל הנראה נחטף לעזה. "חסר לנו לשמוע אתכם אומרים בצורה מפורשת ולא משתמעת לשתי פנים שהמלחמה הזאת היא לא רק על שמירה על ביטחון ישראל, אלא באותה המידה היא על החזרת החטופים. אין זכות מוסרית לקיום המדינה אם החטופים לא יחזרו. יש רק דרך אחת לצאת מזה - גם אם תתלו את סינוואר בכיכר עזה זה לא יעזור אם החטופים לא יחזרו", אמר גורן. "אנחנו לא חמאס ואנחנו לא מפקירים את האזרחים שלנו למות. כשאתם מנשקים את הילדים שלכם בבוקר תזכרו שיש הורים שלא יכולים לנשק את הילדים שלהם. העם דורש שהשבויים יחזרו".
2 צפייה בגלריה
נוועדה לביטחון לאומי
נוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי. "מה הח"כים עושים כדי שהדבר הזה יסתיים?"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
2 צפייה בגלריה
נוועדה לביטחון לאומי
נוועדה לביטחון לאומי
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה ח"כ צביקה פוגל נשאל אם המשפחות יכולות לסמוך על הח"כים שיתמכו בעסקה כשאחת כזו תהיה על הפרק. "יש לנו נציגים שנמצאים בקבינט המדיני-ביטחוני. אני יודע מה השר שלי עושה שם. אני אהפוך שולחנות".
נציגי משפחות החטופים הגיעו גם לוועדת החוקה ודרשו לפעול מיידית להשבת קרוביהם. נועם דן, שבני משפחתה נרצחו ונחטפו, סיפרה בכאב: "אני נועם למשפחת קלדרון, יש לי חמש נשמות שכרגע נמצאות בדרום, שתיים מתוכן נרצחו, דודה שלי כרמלה בת 80 אחראית על מוזיאון הקיבוץ וחנות היד שנייה, כבר לא אחראית על כלום. נמצאה חבוקה עם נויה בת ה-13, ילדה עם צרכים מיוחדים שכבר אין לה צרכים בכלל. ויש לנו שלוש נשמות שמשוועות לזה שזמן החירום הזה יישאר בתודעה. העובדה שרק אני עם הדסקית והחולצה, זו תעודת עניות לכולנו".
הדיון בוועדת החוקה: "אל תפקירו את הקרובים שלנו פעם שנייה"
(צילום: ערוץ כנסת)

דן הדגישה: "כשאני חושבת על סער בת ה-16 וארז בן ה-12 החטופים, הם נמצאים בלי אבא שלהם, גם הוא עופר קלדרון חטוף אבל לא איתם. אף אחד מהח"כים חוץ מהיו"ר לא נמצא פה, החטופים שילמו את המיסים למדינה ובעודם יושבים בשבי במנהרות הם שילמו את מס ההכנסה ואנחנו כאן מתחננים ותובעים לדעת מה עשיתם היום עבורנו. אתם מדברים על דחיית מועדים ויש רק מועד אחד שאי אפשר לדחות - הילדים הללו נסדקים. אני רוצה לתת רוח גבית לכל הח"כיות והח"כים. אל תפקירו אותנו פעם שנייה".
זוהר אביגדורי שבני משפחתה, נועם ושרון אביגדורי, נחטפו חיזקה את דבריה: "החטופים והחטופות הם אזרחי המדינה הזו, ואם אחד מהם לא יחזור בריא ושלם אין זכות קיום למדינה. אנחנו מסתובבים עם התחושה המצמררת שמתייחסים אלינו כמשפחות שכולות כשהאנשים הללו חיים עכשיו. אנחנו דורשים שכל סדר היום הציבורי יעסוק בהם כל הזמן. 239 האנשים הללו מייצגים את היכולת של המדינה להיות ריבונית".
ריאיון עם אחיו של סמ"ר יונדב רז לוינשטיין, שנפל בעזה
(צילום: שמוליק דודפור)

יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן השיב לנציגי המשפחות שהגיעו: "הדברים חשובים ואני יודע שמקבלי ההחלטות חושבים איך לעשות הכול כיצד להחזיר את החטופים. כולנו מאוחדים לצורך החזרתם. גם לי יש קרוב משפחה חטוף ואני לא חושב שיש מחלוקות בצורך בהחזרתם וכולנו מתפללים שהדבר יקרה כמה שיותר מהר".
ביום רביעי בצהריים תתקיים בכנסת הקרנה נוספת של סרט הזוועות של דובר צה"ל, המציג חומרים מאירועי הטבח, אליו יוזמנו הפעם גם ח"כים לשעבר וגם ח"כים שלא צפו בפעם הקודמת ומעוניינים בכך. בין חברות הכנסת שאמרו שיצפו היא ח״כ אימאן חטיב-יאסין מרע"מ, שהכחישה לפני כשבוע בריאיון לערוץ הכנסת את הטבח שביצעו מחבלי חמאס, ואמרה ש"לא שחטו תינוקות, לפחות ממה שהיה בסרט, ולא אנסו נשים" - על אף שהעידה כי לא צפתה בו. בהמשך ח"כ חטיב-יאסין התנצלה על דבריה.