איראן הודיעה הבוקר (יום ב') כי שריפה פרצה בבסיס צבאי במערב המדינה, וכלי תקשורת במדינה דיווחו כי נזק נגרם שם ל"מחסן תעשייתי". לא ברור מהו טיבו של המחסן, אבל כל אירוע מסוג זה בבסיס איראני מעורר עניין במזרח התיכון ובעולם, בשל הידיעה ששורת שריפות ופיצוצים בבסיסים איראניים בשנים האחרונות יוחסו על-ידי משטר האייתוללות לישראל, הנאבקת בתוכנית הגרעין של איראן.
4 צפייה בגלריה
איברהים ראיסי
איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי. מתקרבים לרגע האמת בווינה
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעין בנתנז מהקרקע
הפיצוץ המסתורי במתקן הגרעין בנתנז מהקרקע
נזק שנגרם בפיצוץ בנתנז שיוחס לישראל
(צילום: AFP)
"בבוקר יום שני פרצה שריפה במחסן שבו הוחזקו שמן מנועים וחומרים דליקים אחרים בבסיס של משמרות המהפכה באזור מהידשת שבמחוז כרמאנשאה, ונזק נגרם למחסן תעשייתי", דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "נור". לדברי המועצה העליונה של איראן לענייני ביטחון לא היו נפגעים באירוע. איראן מסרה כי השריפה כובתה, וכי צוותים נשלחו לבסיס כדי לחקור את הסיבה לה.
הדיווח על השריפה בבסיס האיראני מגיע אחרי שורה של פיצוצים, תקלות וחבלות-לכאורה שאירעו כאמור במפעלים ובמוסדות איראניים בשנה האחרונה. בין השאר פרצה ביולי 2020 שריפה הרסנית שגרמה נזק כבד במתקן העשרת האורניום בנתנז, ובאפריל אשתקד התפוצץ באותו מתקן מטען חבלה שגרם להפסקת חשמל ושיבש את הפעילות שם. בשני המקרים האשימה איראן את ישראל באחריות למעשה, ובתגובה לפיצוץ באפריל היא הודיעה כי החלה להעשיר אורניום לרמה של 60%, רמה המקרבת אותה מאוד לייצור של נשק גרעיני.

טהרן, נזכיר, האשימה את ישראל גם בחיסולו ב-2020 של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה, מי שכונה "אבי תוכנית הגרעין האיראנית". "ניו יורק טיימס" דיווח בשנה שעברה כי לצורך חיסולו של פחריזאדה הבריח המוסד לתוך איראן מכונת ירייה רובוטית הנשענת על אינטליגנציה מלאכותית, וכי היא הופעלה על-ידי מתנקשים ישראלים ממרחק של יותר מאלף קילומטרים. דווח כי הם צפו במתרחש בעזרת מצלמות שהעבירו שידור חי מזירת החיסול.
הרפובליקה האיסלאמית ספגה בשנתיים האחרונות גם כמה מתקפות סייבר מביכות. מתקפה אחת כזו גרמה לכאוס במערכת הרכבות, ובמסגרתה פורסם על לוח אלקטרוני מספר הטלפון בלשכת המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, כנראה כדי להשפילו. במתקפה אחרת השתלטו האקרים על מצלמות האבטחה בכלא "אווין" בטהרן, כלא שבו מוחזקים בין השאר אסירים פוליטיים ושבויים זרים, וגנבו מהם תיעוד של התעללויות באסירים ושל תנאי המחיה האיומים. את הצילומים הדליפו לתקשורת, פעולה שאילצה את איראן להתנצל על המראות. בסוף השנה שעברה השביתו האקרים כמעט לחלוטין, ולמשך שעות ארוכות, את כל תחנות הדלק באיראן.
4 צפייה בגלריה
המתקן בנתנז
המתקן בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז. איראן החלה להעשיר ל-60%
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
איראן מתקפת סייבר על תחנות דלק עומדים בתור כי תחנות מושבתות
איראן מתקפת סייבר על תחנות דלק עומדים בתור כי תחנות מושבתות
בתחנת דלק מושבתת באיראן בזמן מתקפת הסייבר בשנה שעברה
(צילום:EPA )
הדיווח על השריפה הבוקר בא כשברקע דיווחים שלפיהם בווינה הולך ומתקרב לסיומו המשא ומתן בין איראן למעצמות על חזרה להסכם הגרעין. בשבועיים האחרונים מדווחים גורמים במערב כי נראה שלמרות הקשיים יושג בסופו של דבר הסכם, אולם הם מדגישים כי זהו הרגע לקבל הכרעה, וכי לא ברור במאת האחוזים איזו הכרעה תתקבל בו.