נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ אמר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין "נחלש במקצת" בעקבות המרד של מנהיג ארגון שכירי החרב "וגנר" יבגני פריגוז'ין. בריאיון לסוכנות הידיעות רויטרס אמר טראמפ - שכונה על ידי אחד מיריביו "בובה של פוטין" - כי הגיע הזמן שארה"ב תנסה לתווך בהסכם שלום בין רוסיה לאוקראינה. "אני רוצה שאנשים יפסיקו למות בגלל המלחמה המגוחכת הזו", אמר.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן
פוטין וטראמפ. "נשיא רוסיה נחלש"
(צילום: AP)
טראמפ, המוביל בסקרים למועמד הרפובליקני לנשיאות בבחירות 2024, לא שלל את האפשרות שאוקראינה תצטרך לוותר על שטחים מסוימים כדי לסיים את המלחמה שנפתחה לפני 16 חודשים. לדבריו, אם ייבחר לנשיא "הכול יהיה כפוף למשא ומתן".
הוא ציין כי האוקראינים ניהלו מאבק עיקש בהגנה על אדמתם ו"מקבלים הרבה קרדיט". "הם יהיו זכאים לשמור הרבה ממה שהשיגו, ואני חושב שרוסיה תסכים לזה. אתה צריך את המתווך הנכון או מנהל המשא המתן הנכון, ואין לנו את זה כרגע", אמר.
ארצות הברית ויתר מדינות ברית נאט"ו דורשות שרוסיה תיסוג מהשטחים שכבשה במזרח אוקראינה, שפתחה במתקפת-נגד בתחילת החודש וכבשה הישגים קטנים בהרחקת הכוחות הרוסיים משטחה.
"אני חושב שהדבר הגדול ביותר שארצות הברית צריכה לעשות כרגע הוא שלום - להושיב את רוסיה ואוקראינה יחד ולעשות שלום. אפשר לעשות את זה", אמר טראמפ. "זה הזמן לעשות את זה, להפגיש את שני הצדדים כדי לכפות שלום".
3 צפייה בגלריה
דונלד בהכרזת ההתמודדותו על הנשיאות
דונלד בהכרזת ההתמודדותו על הנשיאות
טראמפ בהכרזה על התמודדותו לנשיאות בנובמבר האחרון
(צילום: רויטרס )
כנשיא, פיתח טראמפ יחסי ידידות עם הנשיא הרוסי. "אפשר לומר שפוטין עדיין שם, הוא עדיין חזק, אבל בהחלט הייתי אומר שהוא נחלש, לפחות בקרב הרבה אנשים", אמר טרמאפ בעקבות המרד של פריגוז'ין. לטענתו, אם פוטין כבר לא היה בשלטון, "אנחנו לא יודעים מה האלטרנטיבה. היא יכולה להיות טובה יותר, אבל גם גרועה יותר".
טראמפ התייחס לצו המעצר שהוציא בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד פוטין בגין פשעי מלחמה במרץ האחרון, ואמר כי יש לדון בגורלו של נשיא רוסיה רק אחרי שהמלחמה תסתיים. "אם תעלה את הנושא הזה עכשיו, לעולם לא תשיג שלום, לעולם לא תשיג פשרה", הוסיף.
טראמפ, השיק לפני שלושה חודשים את קמפיין הבחירות שלו במירוץ לנשיאות שייערך בשנה הבאה. הוא הנשיא הראשון מאז ג'ורג' בוש האב ב-1992 שלא הצליח לזכות בכהונה שנייה, ובנובמבר האחרון הכריז רשמית כי יתמודד שוב על הנשיאות.
כשנשאל אם ישתתף בעימות הראשון של המפלגה הרפובליקנית לקראת הבחירות, אמר טראמפ כי "ייתכן שלא". במקום העימות, שצפוי להתקיים באוגוסט, אמר כי הוא שוקל לערוך "אירוע חלופי", תוך שציין את הובלתו בסקרי דעת קהל. לטענתו "פוקס ניוז", שתארח את העימות בעיר מילווקי, מוטה נגדו. בעבר נחשבה "פוקס ניוז" כמזוהה עם טראמפ.
3 צפייה בגלריה
מושל פלורידה רון דה סנטיס חוגג זכייה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
מושל פלורידה רון דה סנטיס חוגג זכייה בכהונה נוספת בחירות אמצע ארה"ב
מושל פלורידה דה סנטיס. בסקרים הוא שני אחרי טראמפ
(צילום: AFP )
העימות יהיה ההזדמנות הראשונה של המצביעים לראות את המועמדים הרפובליקנים לנשיאות מתמודדים זה מול זה. טראמפ כינה את "פוקס ניוז", שלדבריו לא סיקרה את אירועי הקמפיין שלו, "רשת עוינת", ואמר כי הוא לא רואה ערך רב בעימות מול מועמדים כמו מושל ניו ג'רזי לשעבר כריס כריסטי, שנמצא הרחק מאחוריו בסקרים.
"למה שאתן להם זמן להצהיר הצהרות? למה שאעשה זאת כשאני מוביל עליהם ב-50 ו-60 נקודות אחוז?", אמר טראמפ. סקרים כלל-ארציים מראים שהנשיא לשעבר נמצא בראש המירוץ הרפובליקני באופן עקבי ובפער גדול. סקר של רויטרס, שבוצע החודש, הראה כי 43% מהרפובליקנים אומרים כי טראמפ הוא המועמד המועדף עליהם, לעומת 22% שבחרו במושל פלורידה רון דסנטיס ו-2% בכריסטי.
טראמפ ספג ביקורת בעבר על כך שאמר שהוא עשוי שלא להגיע לעימות. כריסטי, שנחשב בעבר לבעל בריתו של טראמפ והיום אחד ממבקריו, האשים את הנשיא לשעבר שלא יגיע לעימות מחשש שיאבד את ההובלה במירוץ. טראמפ מנגד, אמר שקיבל הצעות לקיים אירוע נפרד בערב העימות. "בלי להשתחצן, העימות לא יהיה מרגש במיוחד אם לא אהיה שם", אמר.