3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בן גביר התנגד נחרצות, נתניהו הודיע על סגירת הר הבית "פה אחד"
(צילום: אוהד צויגנברג)
ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט לאסור על עליית יהודים להר הבית ממחר (רביעי) ועד סוף הרמדאן. כך נודע ל-ynet. גורם במשטרה עדכן כי בהתאם להמלצת המפכ"ל, רב-ניצב יעקב שבתאי, ובניגוד לעמדת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "הדרג המדיני" החליט שלא יתאפשרו ביקורי היהודים בהר.
במשטרה אישרו כי ההחלטה התקבלה על ידי נתניהו, שהחליט למעשה לנקוט מדיניות דומה לזו שהתממשה בשנים עברו - ולסגור את הר הבית ליהודים בעשרת הימים האחרונים של חודש הרמדאן.
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט בהערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
יואב גלנט בהערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון
שינו את עמדתם לאחר הערכת מצב. גלנט והלוי, לבסוף תמכו בסגירת ההר ליהודים
בלשכת ראש הממשלה מסרו כי ההחלטה התקבלה "פה אחד" על ידי שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר, ששינו את עמדתם לאחר שהביעו תמיכה בהשארת הר הבית פתוח. עם זאת, בלשכת נתניהו לא ציינו בהודעתם כי בן גביר התנגד לצעד נחרצות, אלא רק שנכח בהערכת המצב שקדמה להחלטה. "ראש הממשלה והשרים הנחו להשקיע את כלל הכוחות המבצעים הדרושים במטרה להגן על המתפללים שיגיעו לכותל, ובצירים המובלים אליו", נמסר.
מיד לאחר הודעת לשכתו של נתניהו יצא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במתקפה נגד ראש הממשלה וטען כי החלטתו היא "כניעה לטרור". "ההחלטה של רה"מ לסגור את הר הבית ליהודים בשל גל הטרור - היא טעות חמורה שלא תביא שקט, אלא עלולה רק להסלים את המצב", טען בן גביר.
לדבריו, "אי-נוכחותם של יהודים בהר הבית תביא אוטומטית לדילול הכוח המשטרתי השוהה בהר, מה שיצור כר פורה למפגני הסתה ענקיים לרצח יהודים, ואף לתרחיש של ידויי אבנים לעבר מתפללים יהודים בכותל המערבי. כשהטרור מכה בנו - יש להכות אותו בעוצמה אדירה בחזרה, לא להיכנע לו ולגחמותיו".
3 צפייה בגלריה
מסגד אל אקצה בהר הבית
מסגד אל אקצה בהר הבית
הר הבית ייסגר ליהודים
(צילום: AFP)
בדיון הסגור הביע בן גביר את מורת רוחו על הכוונה לסגור את הר הבית ליהודים ולתיירים בעשרת הימים האחרונים של הרמדאן וטען כי מדובר ב"הפקרות ביטחונית". השר לביטחון לאומי הביע חשש שהכותל יופגז באבנים מחר, שביעי של פסח, אך היה בעמדת מיעוט.
הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף (הראשון לציון), בירך על החלטת נתניהו ואמר כי "מלבד האיסור החמור של עלייה להר הבית יש לפעול למנוע התססה והתגרות מיותרת, הרבנות הראשית לדורותיה קבעה מאז ומתמיד כי על פי ההלכה היהודית עליית יהודים להר הבית אסורה בתכלית".
מינהלת הר הבית הודיעה גם כן כי הר הבית לא ייפתח מחר לכניסת יהודים, ובירכה על יותר מ-3,000 יהודים שבחרו לעלות להר הבית במהלך חג הפסח. הם גיבו את עמדתו של בן גביר והודו לו "על מאמציו הכבירים לאפשר את עליית היהודים בימים האחרונים והמאבק האישי שלו לפתיחת ההר גם בימים הבאים". לאחר ההודעה של לשכת ראש הממשלה, בחמאס קראו להמונים "להתגייסות כללית לתפילה ולהתבצרות במסגד אל-אקצא המבורך ולהגן עליו".
בהר הבית, יש לציין, היה שקט יחסית בימים האחרונים, ושלשום יותר מ-25 אלף מוסלמים השתתפו שם בתפילת התראוויח, מבלי שנרשם אירוע חריג כלשהו. לצד התפילות של המוסלמים, אלפים בודדים של יהודים עלו בימים האחרונים להר הבית. עם זאת, ההסלמה האחרונה - שכללה ירי רקטות מעזה, מלבנון ומסוריה, ופיגועים שגבו את חייהם של ארבעה בני אדם - החלה אחרי המהומות שפרצו בהר הבית בלילה שבין שני לשלישי בשבוע שעבר, שבמהלכן נכנסה המשטרה לתוך מסגד אל-אקצא ועצרה מאות מתפרעים.