ראש הממשלה נפתלי בנט טס לביקור במצרים, במהלכו הוא אמור להיפגש עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי. כך הותר היום (שני) לפרסום. זהו ביקורו השני של בנט במצרים כראש הממשלה, לאחר שהגיע לשכנה מדרום בספטמבר 2021. בשבוע שעבר סיכמו בנט וא-סיסי על קו טיסה חדש בין נתב"ג לשארם א-שייח שבחצי האי סיני.
במקביל לביקורו של בנט במצרים, הגיע לשארם א-שייח יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד ונפגש שם עם א-סיסי. "שוחחנו על דרכים להמשיך ולחזק את היחסים שלנו, ודיברנו גם על ההתפתחויות הבינלאומיות", אמר בן זאיד, שמנהיג מצרים קיבל את פניו בשדה התעופה בשארם א-שייח. בנט נפגש גם איתו.
ל-ynet נודע כי בעשרת הימים האחרונים הציעה לשכתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כי בנט יגיע לביקור בקייב, במסגרת התיווך מול רוסיה והעברת המסרים מולה. בירושלים אומרים כי האוקראינים מאוד מעוניינים בהגעת בנט, וסבורים שהביקור יתרום לקידום המגעים להפסקת אש.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
נפתלי בנט וולודימיר זלנסקי
בנט וזלנסקי. רה"מ יבקר בקייב המופגזת?
(צילום: רויטרס, יואב דודקביץ')

בסוף השבוע האחרון עלו המגעים האלה מדרגה, ובלשכת ראש הממשלה ביקשו משב"כ להתחיל להיערך אבטחתית להגעת בנט לקייב, בהתראה קצרה. המגעים התנהלו בדרגים הבכירים בין ראש המועצה לביטחון לאומי איל חולתא ולשכת בנט ובין לשכתו של זלנסקי. גורמים רשמיים הביעו הסתייגות וחשש כבד מהסיכונים הביטחוניים שבהגעת ראש הממשלה בתנאי לחימה לקייב, שרק הבוקר דווח בה על הפגזה נוספת שבה נהרגו שמונה בני אדם.
בישראל הבהירו לאוקראינים כי בנט יהיה נכון להגיע – אם המשא ומתן יהיה רציני ויהיה בכך לקדם אותו משמעותית. "כדי לקדם את המו"מ ברור שיש צורך בפגישות פיזיות", אמר גורם המעורה במגעים, "וייתכן שאלה יקרו בהמשך אם המו"מ יעבור להבקעה".
ההסתייגויות הביטחוניות הן גם הסיבה העיקרית לכך שלא התקיים ביקור של בנט בקייב אחרי שנפגש במפתיע עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה ב-5 במרץ. בישראל מסבירים כי פגישתו של בנט עם פוטין יצרה את "האליבי המושלם" לפגישה גם עם זלנסקי: כפי שבנט נפגש עם פוטין במו"מ, כך הוא יכול להיפגש עם הנשיא האוקראיני – מבלי להיראות כאילו מדובר בביקור תמיכה.
4 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין. הפגישה של בנט עמו בקרמלין נותנת "אליבי מושלם" לפגישה בקייב
(צילום: EPA/MIKHAIL KLIMENTYEV / KREMLIN / SPUTNIK /)

גורמים בירושלים אמרו כי אין טעם "בהגעה לקייב לשם הזדמנות הצילום", אלא רק אם וכאשר המגעים יבשילו. כאמור, היוזמה תהיה לדבריהם רלבנטית רק במקרה של פריצת דרך. "זה לא סיכון סביר בעת הזאת עבור התמורות המדיניות האפשריות בביקור כזה, כרגע", אמר אחד מהם.
אם ייערך ביקור של בנט בקייב, הוא ייעשה כשברקע הביקורת שהטיח אתמול זלנסקי בישראל, בנאומו בפני חברי הכנסת. זלנסקי הביע תמיהה על הימנעותה של ישראל ממתן סיוע צבאי לארצו או מהטלת סנקציות על רוסיה, והוסיף בהתייחסות למאמצי התיווך של בנט: "תיווך ללא בחירת צד? אפשר לתווך בין מדינות אך לא בין הרע והטוב".
עם זאת, הלילה ריכך זלנסקי את הטון שלו ובירך את בנט על אותם מאמצי תיווך, תוך שהוא מדגיש את הבנתו לאינטרסים הישראליים. הוא אף ציין את האפשרות של עריכת המו"מ בירושלים: "במוקדם או במאוחר נתחיל בשיחות עם רוסיה, אולי בירושלים. זה המקום הנכון לעשות בו שלום – וזה אפשרי".
ההצעה האוקראינית לבנט להגיע לקייב, יש לציין, איננה יוצאת דופן. לשכת זלנסקי הציעה גם שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יגיע לקייב במהלך ביקורו באירופה השבוע, ביקור שבמהלכו ישתתף בפסגת מנהיגי ברית נאט"ו. הבית הלבן הבהיר שזה לא על סדר היום, אם כי ביידן יגיע קרוב לאוקראינה: הוא צפוי גם לבקר בפולין השכנה, אליה שלחה ארה"ב כוחות נוספים במסגרת הגברת הכוננות של נאט"ו.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן. הבית הלבן הבהיר: ביקור בקייב לא על הפרק
(צילום: gettyimages)
4 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי  ו ראש הממשלה דניס שמיהל משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי  ו ראש הממשלה דניס שמיהל משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
מנהיגי פולין, צ'כיה וסלובקיה במפגש עם זלנסקי. "כאן נעשית ההיסטוריה"
(צילום:AFP)
הבוקר פורסם כי ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון שוקל אף הוא להגיע לקייב, ובשבוע שעבר הגיעו לבירה האוקראינית, ברכבת, מנהיגיהן של שלוש מדינות אירופיות – פולין, סלובניה וצ'כיה – ונפגשו שם עם הנשיא זלנסקי. אחד מהם, ראש הממשלה הפולני מטיאוש מורבייצקי, הצהיר אז: "כאן, בקייב מוכת הקרבות, ההיסטוריה נעשית. כאן עולם החופש נלחם בעולם העריצות. כאן, העתיד של כולנו מוטל על כף המאזניים".