בהודעתו אמש (שני) שיגר שר המשפטים יריב לוין מסר שלפיו בג"ץ, חרף פסיקתו חסרת התקדים לפסול את התיקון לחוק יסוד: השפיטה ברוב של 8 מול 7 שופטים, לא ירפה את ידי המחוקקים. אליו הצטרף יו"ר הכנסת אמיר אוחנה, מי שכיהן בעצמו כשר המשפטים מטעם הליכוד. אוחנה אף טען כי אין לבג"ץ סמכות לפסול חוק יסוד.

תקדים היסטורי בבג"ץ - כתבות נוספות

למרות הקולות אלה ונוספים בקואליציה בכלל ובליכוד בפרט, איש לא מתכוון לקדם את החקיקה הלאה או להחיות מחדש סעיפים מהמהפכה המשפטית שנגנזה בצל הביקורת הקשה.
4 צפייה בגלריה
חרף הודעותיהם, בליכוד מעריכים ש"הרפורמה מתה"
חרף הודעותיהם, בליכוד מעריכים ש"הרפורמה מתה"
חרף הודעותיהם, בליכוד מעריכים ש"הרפורמה מתה"
(צילום: אלכס קולומויסקי, עמית שאבי, יונתן זינדל)
בליכוד מבינים שעוד בימי טרום המלחמה כל עיסוק במהפכה מוביל לתסבוכת פוליטית ומחירים כבדים בהשוואה לתועלת וממילא ההבנה היא שלא ניתן להמשיך איתה הלאה. הערב אף העריך דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי, במענה לשאלת ynet, כי הקרע בעם היה אחד הגורמים לטבח של חמאס. בליכוד מעריכים ש"הרפורמה מתה", כלשון גורמים במפלגה, לפחות בזמן הלחימה הארוכה - וספק גדול אם חקיקתה תחודש ב"יום שאחרי". יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, למשל, מדבר על העברת חקיקה "בהסכמה רחבה", שאם תצא לפועל תהיה שונה מהותית מהתוכנית המקורית של לוין.
במערכת הפוליטית אמרו אתמול גורמים בכירים כי בג"ץ למעשה הוציא לממשלה את הערמונים מהאש והסיר מסדר היום את אחת המחלוקות הקשות ביותר שידעה הציבוריות הישראלית בשנים האחרונות.
בימים כתיקונם, לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, היו משמיעים טקסטים קשים מאוד נגד בג"ץ לאחר הכרעה שכזו - בוודאי לנוכח העובדה ש-12 מ-15 השופטים סבורים כי לבג"ץ הסמכות לפסול חוקי יסוד. לוין ורוטמן, שנחשבים למובילי המהפכה, יחד עם רוב שרי הליכוד שלחו אמנם תגובה חריפה נגד הפסיקה, אך שפתם הייתה מאופקת מבדרך כלל.
4 צפייה בגלריה
השופטים התמוכים בפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים התמוכים בפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים התמוכים בפסילת חוק עילת הסבירות
(מתוך אתר הרשות השופטת השופטים)
4 צפייה בגלריה
השופטים המתנגדים לפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים המתנגדים לפסילת חוק עילת הסבירות
השופטים המתנגדים לפסילת חוק עילת הסבירות
(מתוך אתר הרשות השופטת השופטים)
לאורך החודשים האחרונים הבטיח נתניהו כי צמצום עילת הסבירות היא מהחלקים האחרונים במהפכה שעוד יחוקקו. היחלשות הליכוד בסקרים לאחר שקמה הממשלה, עוד טרם טבח 7 באוקטובר, שידרה שהקרע שיצרה המהפכה המשפטית מזיק פוליטית למפלגה.
נתניהו התהלך בין הטיפות כשבכירים בליכוד הבהירו לאורך כל הדרך שהוא אמנם לא מכריז על מותה, כדי לא להרגיז את הגרעין הימני הגדול שתומך בה, אולם החלק המעניין בה מבחינתו הוא חוק הנבצרות שחוקק ועומד גם הוא למבחן.
בחוק הזה, שם נידון מועד התחולה לנתניהו, יש עניין רב מהחשש שמא מערכת המשפט תוציא אותו לנבצרות. החלטה סופית טרם ניתנה, אולם גם במקרה זה מעריכים גורמים פוליטיים שיהיה קשה לטפל בתקופה שכזאת.
בתוך כך, "פורום מתחברים", המורכב מאנשי עסקים בכירים מכלל המגזרים בחברה - חרדים, חילוניים, מסורתיים ודתיים ומכל גווני הקשת הפוליטית - קרא לפוליטיקאים להימנע מכל שיח מפלג על רקע פסיקת בג״ץ.
"'ויידום אהרון' הוא ציווי לכל הדורות ובמיוחד בעת הקשה הזו למדינת ישראל", נמסר מהפורום, "אירועי 7 באוקטובר לימדו אותנו במחיר דמים נורא שאחדות העם קודמת לכל. ולכן גם בעתיד - שינויים בנושאים מעוררי מחלוקת ייעשו אך ורק לאחר שיח של אחדות ובקונצנזוס. זה רצון העם. זו חובת הפוליטיקאים שהם שליחי העם".
פורסם לראשונה: 20:47, 01.01.24