שרת החינוך שאשא-ביטון מתנגדת, אך ראש הממשלה בנט ושרת הפנים איילת שקד בוחנים את האפשרות של חיסון תלמידים נגד קורונה בבתי הספר העל-יסודיים: השניים זיהו נכונות מצד ראשי הרשויות לקיים חיסונים בשטח בית הספר בכיתות ח' ומעלה, אך החלטה תתקבל לקראת 1 בספטמבר. לפי השלטון המקומי, הרוב המוחלט של ראשי הרשויות תומך בחיסונים בבתי הספר, אך עדיין לא ניתנה הנחיה להיערך לכך. נכון לעכשיו האסטרטגיה של בנט היא לא ללכת לפי מספר המאומתים, אלא לחכות עד ל"מרחק בלימה" אחרון לפני אי-ספיקה של מערכת הבריאות משום שהוא מעוניין להימנע מסגר ושיתוק המשק.

גל רביעי בישראל - כתבות נוספות

השבוע עמדה שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון במרכז הסערה, כשהודיעה כי היא מתנגדת למתן חיסונים בבתי הספר. היא הסבירה את עמדתה ואמרה כי "ילדים מתמודדים עם מצוקות רגשיות מהשנה האחרונה ואסור לנו להפעיל עליהם לחצים חברתיים נוספים במסגרות החינוכיות".
4 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
נער מתחסן בניידת חיסונים בבת ים
(צילום: עידו ארז)
בנוסף, בשיחה שערך שלשום (יום רביעי) בנט עם ראשי 28 רשויות מקומיות ומרכז השלטון המקומי, נאמר לראשי הרשויות כי הם ישמשו פיילוט ומדגם מייצג, מאחר שמדובר ברשויות ממגזרים שונים. לדבריו, הפיילוט יכלול הסברה בנוגע לחיסונים, הגברת האכיפה ואמצעים נוספים שיאפשרו להמשיך לחיות לצד הקורונה, ללא סגרים. אם הפיילוט יעבוד באותן רשויות, הן יהוו דוגמא להתנהלות מערכת החינוך לצד המגיפה עבור יתר הרשויות הארץ.
נראה שראש הממשלה בנט, שכיהן בעבר כשר החינוך ונלחם על השבת התלמידים למסגרות, מנסה לעשות הכול כדי שהתלמידים ישובו ללמוד ב-1 בספטמבר. ראש הממשלה ושרת הפנים בוחנים אם להעניק לראשי הרשויות את הסמכויות לקבל החלטות בנוגע למערכת החינוך בעריהם.
4 צפייה בגלריה
צביקה ברוט בחוף בת ים
צביקה ברוט בחוף בת ים
ראש העיר בת ים, צביקה ברוט
(צילום: קובי קואנקס)
בשיחה שלשום בנט אמר לראשי הרשויות להיות יצירתיים במתן הפתרונות. "תיערכו ביצירתיות, השמיים הם הגבול - ובלבד שאנחנו לא נסגור את הלימודים", אמר להם. הוא אף הציע: "תלמדו בחוץ, תלמדו באוויר". ראש הממשלה אמר לראשי הרשויות שהוא לא מאמין בלמידה בקפסולות, כי לטענתו "בדרך כלל מדובר בישראבלוף". עוד הבהיר בנט לראשי הרשויות שיהיה להם את מרחב הגמישות לפעול בעירם לפי ראות עיניהם, והדגיש: "האחריות תהיה עליכם. לכם יש אינטרס לשמור על בריאות התושבים שלכם".

בת ים ופתח תקווה החליטו לחסן תלמידים מ-1 בספטמבר

בינתיים הודיעו ראשי הערים בת ים ופתח תקווה כי הנחו את אגפי החינוך ברשויות המקומיות להיערך למתן חיסונים בבתי הספר התיכוניים בעיר. ראש העיר הראשון שהודיע על המהלך היה צביקה ברוט, ראש העיר בת ים, שהנחה את מינהל החינוך להיערך למתן חיסונים בבתי הספר התיכוניים בעיר ב-1 בספטמבר. הסיבה: הרצון להגדיל את מספר המתחסנים הצעירים בעיר, שעומד כיום על כ-20%, בדומה לממוצע הארצי.
בת ים, כפי שצוין, היא העיר הראשונה שמודיעה שתאפשר חיסון שכזה, לאחר שבכל גלי הקורונה הקודמים העיר פעלה בצורה עצמאית ומבלי להמתין להנחיות הממשלה. כך למשל, העיר הייתה הראשונה לסגור את בתי הכנסת וחופי הים וכך הצליחה לשמור על נתוני תחלואה נמוכים רוב הזמן.
4 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטון
מתנגדת להכנסת חיסונים לבתיה"ס. שרת החינוך שאשא-ביטון
(צילום: לע"מ)
עם זאת, ראש העיר ברוט הנחה שהמהלך יבוצע בתיאום עם ועד ההורים העירוני, ובמקומות ספציפיים שבהם תהיה התנגדות גורפת - אם תהיה כזו - החיסונים יבוצעו במתחם סמוך ולא בתוך התיכון. "חיסונים שונים ניתנים בבתי הספר על בסיס שגרתי", אמר ברוט, "ואין סיבה לחרוג מכך גם בנושא הקורונה. עם זאת, אנחנו רגישים לדעות השונות ולא נעשה שום דבר בכפייה; אבל בשורה התחתונה, השיקול המרכזי שמנחה אותי הוא בריאות התושבים שלי. השמירה על החיים היא בראש סדר העדיפויות העירוני שלנו, ואנחנו נמשיך לעשות הכל ולא נוותר על שום צעד שיעזור לנו לשמור על רמת תחלואה נמוכה בעיר שלנו".
גם בפתח תקווה החליטו לחסן תלמידים בבתי הספר מ-1 בספטמבר. ראש העיר רמי גרינברג אמר כי "במסגרת המאבק בנגיף אנחנו מבצעים הסברה נרחבת המדגישה את ההכרח בחיסונים ובבדיקות. אנחנו תומכים באופן עקרוני בקידום מבצע החיסונים בתוך בתי הספר - בכפוף להנחיות המדינה ובהסכמת ההורים ולאחר אישור הגורמים המוסמכים במשרד הבריאות. מאז ומתמיד היו מתבצעים במוסדות החינוך חיסונים שונים ועל כן מבחינה עקרונית לא קיימת בעיה לחסן במוסדות גם מפני הקורונה. רק בריאות התלמידים לנגד עינינו ולא שום דבר אחר".
בעיריית תל אביב מסרו כי ניתנה הנחיה להערך למתן חיסונים בבתי הספר. באמצע אוגוסט יתחילו לחסן בבתי הספר החרדיים שפותחים את שנת הלימודים כבר בא' באלול. מנגד, בחדרה אמרו כי "העירייה תפעל על-פי הוראות משרדי הבריאות והחינוך". בהרצליה טרם התקבלה החלטה וברעננה עדיין ממתינים להנחיית משרד החינוך.
כמו כן, בעיריית בית שמש אמרו כי לא יעשו צעד חריג שהוא לא הנחיה כוללת של משרד הבריאות או משרד החינוך: "עמדת ראש העיר ד"ר עליזה בלוך היא שצריך להכניס את החיסונים לבתי הספר, אך לא נעשה משהו שונה ממה שהמדינה תנחה".

בירושלים חיסוני תלמידים "לא נמצאים על הפרק", בראשון לציון טרם החליטו

בעיריית בני ברק הדגישו כי כבר בגל החיסונים הראשון חיסנו את התלמידים בבתי הספר ובישיבות, ואם תתקבל הוראה לחסן את הגילאים הצעירים יותר במסגרות החינוך ויהיה לכך גיבוי רבני, יתמכו ברעיון ויבצעו חיסונים במסגרות החינוך.
גם בעיריית ירושלים אמרו כי הדבר "לא נמצא כרגע על הפרק" וכי הם "לא מכירים הנחיה כזו, אך אם תתקבל ממשרד החינוך - העירייה תתגייס ותסייע למאמץ הלאומי ככל שביכולתה". בצפון, בקריית ים, עדיין שוקלים את הנושא "יחד עם בדיקת נכונות עם מנהלי החטיבות העליונות. התנסות קודמת במתחמי חיסונים יזומים מרוכזים לא הוכיחה את עצמה כיעילה יותר מחיסון בקופות החולים. אם תהיה היענות, נקים מתחם חיסונים בשיתוף מד"א כפי שעשינו בפברואר השנה".
4 צפייה בגלריה
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
חיסוני קורונה בתל אביב
(צילום: רויטרס)
מעיריית קריית ביאליק נמסר: "אנו מפעילים מתחם חיסונים מיוחד בני נוער בגילי 12-16, עם די ג'יי והפתעות". בעירייה ציינו כי כבר בסיום שנת הלימודים היו 96% מתלמידי בכיתות י"א -י"ב מחוסנים.
גם במודיעין מכבים רעות הודיעו כי יתמכו במהלך ויקיימו את הצעד. נכון להיום, כ-8,200 בני נוער בגילי 12 עד 15, המהווים יותר מ-85% מכלל בני הנוער בגיל זה בעיר כבר החלו את תהליך ההתחסנות ומרביתם כבר קיבלו את החיסון השני. "העירייה תוסיף ותפעל ככל הנדרש על מנת להנגיש לכלל הציבור בעיר את האפשרות להתחסן", אמר ראש העיר חיים ביבס, "לרבות אפשרות להפעיל את מתחמי החיסונים בבתי הספר בעיר כך שבני הנוער יוכלו לבחור אם להתחסן במקום הנוח ביותר עבורם".
ברמלה טרם גיבשו החלטה סופית בנושא, אך ראש העיר מיכאל וידל שוקל בחיוב את האפשרות לקיום חיסון במרחבי בית הספר בכפוף לאישור ההורים והנחיות משרד הבריאות והחינוך. "החיסון בתוך שטח בית הספר ייתן אפשרות לחסן הרבה יותר ילדים ובכך למנוע את התפשטות המחלה", אמר.
בעיריית רמת גן לא הגיבו לפניית ynet בנושא. כמו כן, כמה ערים בשפלה ובהם העיר הרביעית בגודלה בישראל, ראשון לציון, טרם החליטו כיצד יפעלו בנושא. כך גם המצב בגדרה ובלוד, שם הסבירו כי עליהן ללמוד את הנושא וכי החלטות יתקבלו בשבועות הקרובים.
פורסם לראשונה: 22:47, 29.07.21