1 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
יו"ר הרשות אבו מאזן
(צילום: AFP)
התקרית בג'נין בשבת שבמסגרתה חוסלו שלושה מחבלים של הג'יהאד האסלאמי על ידי אנשי ימ"מ ושב"כ לא הייתה האירוע הראשון בחודשים האחרונים שבו נתקלים כוחות הביטחון בפעילות של חוליות חמושות באזור השומרון. קדמה לו הפשיטה החריגה ביום חמישי, ועוד קודם לכן הריגתם של שלושה חמושים מזוהי פתח לאור יום בשכם בחודש פברואר.
בחצי השנה האחרונה מתאפיין אזור השומרון בתופעות של אנרכיה פלסטינית פנימית. חמושים וכנופיות פשע הציבו אתגר משילות בפני הרשות הפלסטינית, שמצידה פעלה לצמצם אותו באמצעות עשייה מוגברת של מנגנוני הביטחון שלה באזור הפריפריה של ג'נין מצד אחד וחברון מצד שני.
בין הטרור שמופנה כלפי ישראל לבין האנרכיה הפנימית בגדה עובר קו מחבר של היחלשות הרשות הפלסטינית, שבעשור ומחצה האחרונים היוותה גורם משמעותי בשימור היציבות הביטחונית ביהודה ושומרון, הודות לשיתוף הפעולה של מנגנוני הביטחון שלה עם צה"ל ועם שאר כוחות הביטחון בישראל.
הנביעות האחרונות של תופעות האנרכיה, האלימות והטרור, שמבעבעות כבר חודשים ארוכים ופורצות עתה מעל פני השטח, הן אינדיקציה לחולשה גוברת של הרשות - חולשה שמכרסמת במודל היחסים שנבנה בעשור האחרון ומבוסס על שותפות פונקציונאלית עם ישראל.

זו הסיבה שאבו מאזן מיהר לגנות את הפיגועים האחרונים, כמייצג של אליטה שהפיקה תועלת מאותו מודל יחסים - הן עבור עצמה והן עבור האוכלוסייה הרחבה שנהנתה מאיכות חיים סבירה ומיציבות פוליטית. לגינוי מתווספת העובדה שמנגנוני הביטחון הפלסטיניים עומדים מנגד מול הפעילות הביטחונית הרחבה שמבצעים בשבוע האחרון צה"ל ושב"כ, ומאפשרים אותה. זאת, בשונה מהמציאות שאפיינה את האינתיפאדה השנייה לפני יותר מ-20 שנה, אז הצטרפו אנשי המנגנונים הפלסטיניים ואנשי פתח ביוזמתם למעגל האלימות. עתה, שתיקתם והאיפוק שהם מגלים ממחישים היכן מונח האינטרס שלהם בהמשך השיטה הקיימת.
ד"ר דורון מצאד"ר דורון מצא
אבל גם אם כך, קשה להתעלם מהעובדה שתחת ידם התאפשרה צמיחת מוקדי האנרכיה והאלימות שמתפרצת עתה. התופעה הזו עלולה להוות תמרור אזהרה מפני המציאות הוודאית שהזירה הפלסטינית מתגלגלת לקראתה פוסט הסתלקותו מהזירה של אבו מאזן הקשיש. או אז עלולה ההיסדקות במעמד הרשות וכוחות האכיפה שלה להפוך לצונאמי פוליטי-חברתי שיביא לקריסה מבפנים של המערכת הפלסטינית הסמי-מדינתית שנבנתה מאז מות יאסר ערפאת ובלימת האינתיפאדה השנייה.
מנקודת מבט זו, ההתפרצות הנוכחית של האלימות עלולה להיות אינדיקטיבית לנוכחותם של תהליכים שקטים אבל מטרידים שלא עתידים להסתיים אך ורק בגל הטרור הנוכחי, כי אם בשרשרת גלי ניפוץ נוספים שימוטטו לחלוטין את השקט הביטחוני-פוליטי היחסי שממנו נהנתה ישראל בשנים האחרונות.
  • ד"ר דורון מצא הוא מזרחן, מרצה במכללת אחוה וחוקר בכיר במחלקת המחקר של "הביטחוניסטים"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com