2 צפייה בגלריה
לפיד וצ'בושולו
לפיד וצ'בושולו
לפיד וצ'בושולו
(צילום: יואב דודקביץ', AFP)
שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בושולו, התקשר הערב (חמישי) לשר החוץ יאיר לפיד - כדי לשאול לשלומו לאחר שחלה בקורונה. השניים שוחחו גם על היחסים בין שתי המדינות. מדובר בשיחה ראשונה בין שר חוץ טורקי למקבילו הישראלי זה 13 שנה.
לאחר שחרור בני הזוג מורדי ונטלי אוקנין עלתה האפשרות שתתקיים שיחה בין צ'בושולו ללפיד - אך זה יצא לפועל רק עכשיו. זאת למרות שלפיד כבר סיים את הבידוד שלו והחלים מקורונה. מעבר לדברי הנימוסין, השניים שוחחו כאמור גם על עניינים מדיניים. צ'בושולו הוא זה שביקש שהשיחה תוצג כשיחת נימוסין בגלל שלפיד חלה בקורונה.
2 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
"הנשיא הרצוג עשוי לבקר בקרוב בטורקיה". ארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)

השיחה הזאת מגיעה ברקע התחממות היחסים בין ישראל לטורקיה בחודשים האחרונים, מאז פרשת בני הזוג אוקנין שנכלאו בטורקיה לאחר שצילמו את ארמונו של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. לאחר שחרורם, בנובמבר האחרון, שוחח ארדואן עם ראש הממשלה נפתלי בנט.
שלשום אמר ארדואן כי נשיא המדינה יצחק הרצוג עשוי לבקר בקרוב בטורקיה. ארדואן העלה את האפשרות לעסקת אנרגיה בין ישראל לטורקיה, ואז אמר שייתכנו פגישות בינו לנשיא הרצוג. לדברי ארדואן, "אם אנחנו הולכים לעשות פוליטיקה, פוליטיקה היא לא מאבק. אנחנו צריכים לקחת את הפוליטיקה לקו של שלום".
בתשובה לשאלה על היחסים עם ישראל, אמר ארדואן שיש שיחות עם מקביליו הישראלים. לאנקרה יש גישה חיובית לשיתוף פעולה עם ישראל בנושא הים התיכון בכל הקשור לאפשרות של רכישת גז מישראל.
בנובמבר 2021 נפגש עם רבנים בארמונו ואמר כי "נרמול היחסים עם ישראל חשוב. זה יקרה בקרוב". הוא קרא לחיזוק היהדות במדינות האיסלאם והוסיף כי "היחסים בין טורקיה לישראל תמיד יהיו חזקים - וימשיכו להתחזק". הוא הבטיח להיאבק באנטישמיות, והתבטא במילים שקולות גם בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני - כשאמר שהוא "מקווה לשלום של צדק".