יותר מ-400 אנשי צוות אוויר במילואים, בהם טייסים ונווטים רבים, התכנסו הערב (שלישי) באולם בני ברק, במטרה לבחון את המשך צעדי המחאה שבהם ינקטו עם התקדמות חקיקת המהפכה המשפטית. המהלך הגיע לאחר שאתמול אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את ביטול עילת הסבירות, ועל רקע המחאות במסגרת "יום ההתנגדות" שנערכות היום ברחבי הארץ.
2 צפייה בגלריה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
מטוסי מטוס קרב F-16 F16 של חיל האוויר הישראלי ב תרגיל הבינלאומי בלו פלאג Blue Flag ב בסיס עובדה
רבים צפויים להודיע על השעיית התנדבותם. מטוס קרב בבסיס עובדה
(צילום: AFP)
המפגש הפנימי נערך בהשתתפות אנשי צוות אוויר, בקרים, מפעילי כטמ"מ, לוחמי יחידות מיוחדות, אנשי הדרכה ואנשי מטה מבצעי - כולם בתפקידים מרכזיים בפעילות מבצעית והדרכה, ופעילים בשירות מילואים.
באירוע, שתוכנן מבעוד מועד, שמעו המשתתפים הרצאות על משמעות ביטול עילת הסבירות מפי מומחים, ובהם חמי פרס, בנו של הנשיא לשעבר שמעון פרס, מבכירי תעשיית ההון סיכון בישראל, וכן המשפטנית פרופ' סוזי נבות, שהשתתפה לפני כשלושה חודשים בשיחות על המהפכה המשפטית בבית הנשיא, מטעם צוות המשא ומתן של יש עתיד.
לפי הודעת אנשי המילואים, הם דנו ב"סכנות הנשקפות לדמותה הדמוקרטית של מדינת ישראל; הסיכון האישי העלול להישקף ללוחמים מול תביעות של גורמים מחוץ לישראל, בעקבות פגיעה במערכת החוק והמשפט; והנזק הכלכלי למדינת ישראל בעקבות הפגיעה בדמוקרטיה".
לפי הערכות, משתתפים בפגישה צפויים להודיע על השעיית התנדבותם בחיל האוויר. פגישתם הערב הגיעה יממה לאחר שמפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר, והקצונה הבכירה בחיל נפגשו עם כ-40 טייסים, נווטים ואנשי המערכים האחרים בחיל האוויר, כולל אנשי מילואים, בבסיס תל נוף. בר יזם את השיחה, שבה השתתפו מילואימניקים מטייסות שונות, בעקבות הפרסומים על האפשרות שטייסים ונווטים יפסיקו להתנדב בשל חקיקת הממשלה.
2 צפייה בגלריה
תומר בר בבור בעת מבצע "מגן וחץ"
תומר בר בבור בעת מבצע "מגן וחץ"
האלוף בר אמר שמי שמגיע ל"צומת החלטה" חייב לשוחח עם מפקדו - בלי הצהרות לתקשורת
(צילום: דובר צה''ל)
השיחה הוגדרה בידי נוכחים "כנה, עמוקה ומתוחה" ונמשכה כשלוש שעות. הטייסים, אמרו גורמים שמעורים בשיחה, "הרימו דגל אדום" לגבי השיחות שמתרחשות בימים אלה בטייסות בעקבות הניסיונות לחוקק את ה"רפורמה" חד-צדדית, והאפשרות של הפסקת התנדבות בעקבות מהלכי הממשלה.
העברת חוק הסבירות בקריאה שנייה ושלישית, ובכלל מהלכי החקיקה המשפטית, הועלו בידי חלק מהנוכחים כאירוע קשה שיכול להוביל לפגיעה בכשירות המבצעית, להפסקת התנדבות בהיקפים משמעותיים. אחרים העלו את הדיווחים על כוונת הממשלה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה.
בצה"ל הבהירו אמש כי איש מהנוכחים לא איים ש"יניח את הכנפיים". מפקד החיל בר הציג את הצלחות חיל האוויר לאחרונה, ציין את ההתייצבות המלאה במבצע מגן וחץ, הדגיש את החשיבות של הלכידות לקיומו של חיל האוויר - ואמר לאנשי המילואים כי מי שמגיע ל"צומת החלטה" כלשהו חייב לשוחח עם מפקדו – בלי פרסומים והצהרות תקשורתיות. זה היה הדגש המרכזי של דבריו.