שב"כ וצה"ל הודיעו אחר הצהריים (יום ד') כי בפשיטה על בית החולים שיפא בעיר עזה נעצר בכיר חמאס מחמוד קוואסמה, ממתכנני ומממני התשתית אשר ביצעה את פיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל ביוני 2014. צפו בתיעוד שפרסם צה"ל מהקרבות בחדרי בית החולים בעזה:

6 צפייה בגלריה
מחמוד קווסאמה, בית חולים שיפה
מחמוד קווסאמה, בית חולים שיפה
המחבל שנלכד מחמוד קוואסה, ובית החולים שיפא בעזה שממשיך להוות מוקד טרור ברצועה
(צילום: AFP)
קוואסמה הוא אחד ממשוחררי עסקת שליט. הוא סייע בפיגוע ההתאבדות הכפול בבאר שבע בשנת 2004, שבו נרצחו 16 ישראלים, ושוחרר וגורש לעזה במסגרת העסקה לשחרור גלעד שליט ב-2011. הוא היה כאמור ממתכנני החטיפה והרצח של שלושת הנערים – פיגוע שהוביל בסופו של דבר לפרוץ מבצע "צוק איתן" – והעביר את המימון בסך 220 אלף שקל לחוליה שחטפה ורצחה את השלושה בגוש עציון.
בהודעה המשותפת שפרסמו היום צה"ל ושב"כ נמסר כי מעזה המשיך קוואסמה להכווין פעולות טרור של חמאס ביהודה ושומרון, בהן כמה פיגועי ירי שבוצעו בשנים האחרונות. המחבל הבכיר הועבר להמשך חקירת שב"כ בישראל. "שב"כ וצה"ל ימשיכו לפעול נגד אלו שפגעו, חטפו ורצחו אזרחים ישראלים, גם בחלוף השנים", נמסר.
בת גלים ואופיר שער, הוריו של גיל-עד שער, מסרו הערב בתגובה למעצרו של קוואסמה: "אחרי עשור מאז אובדן בננו היקר יחד עם אייל יפרח ונפתלי פרנקל הי"ד, אנו מברכים על תפיסתו של המחבל שתיכנן את חטיפתם ורציחתם של בנינו האהובים. עם ישראל נמצא בתקופה של הארת האמת והשגת הצדק וזו העת לצדק להיגלות. הצדק סופו לצאת לאור וחיילי צה"ל הגיבורים וכל כוחות הביטחון עושים זאת בגבורה".
6 צפייה בגלריה
מימין: נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז”ל
מימין: נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז”ל
(צילום: מהאלבום המשפחתי)
ההורים השכולים הוסיפו: "איננו מתעסקים במחבלים ובמוות אלא בחיים, באחדות, בצו החיים שהותיר בננו וכל הנופלים לאורך השנים כולם, כאשר בימים אלה ממש אנחנו זוכים להעביר אלפי משלוחי מנות במסגרת מיזם 'קונקשן' לאחינו ואחיותינו בתפוצות בשם חיילי ומפקדי צה"ל על תמיכתם ואהבתם חסרת הגבולות בחיילינו ובמדינת ישראל. זהו ניצחון האור על פני החושך, האהבה הזכה על פני השנאה הטהורה. שמחתנו באה על תפיסת כל אויבינו המבקשים לפגוע בנו, על הבחירה שלנו בחיים ועל כך שלא ייפגעו עוד יהודים. קיומו של עם ישראל וחייו לנצח הם השמחה הגדולה ביותר".
ההורים מסרו עוד כי תפיסתם של מחבלי החמאס "מוכיחה כי 'ארדוף אויביי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם'. כאזרחי המדינה אנו מתחזקים מתחושת הוודאות כי ידינו תגיע לכל אלו אשר שלחו יד בנו והעזו לפגוע בנו. הביטחון האישי שלנו מתעצם בידיעה שלא יישאר מחבל שלא נבוא עמו חשבון. יידעו כל אויבינו שנגיע לכל אחד ואחד מהם".

דובר צה"ל ביקר בשיפא: "מחבלים הרימו ידיים"

מדובר באחד המעצרים המשמעותיים ביותר בעזה מאז פרוץ המלחמה, לצד חיסולי בכירים בארגון הטרור ובהם לפי ההערכות מספר 3 בחמאס-עזה מרואן עיסא, סגנו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף. בפעולה בשיפא חוסל גם פאיק אל-מבחוח, ראש מנהלת המבצעים בביטחון הפנים של חמאס (ואחיו של בכיר ארגון הטרור מחמוד אל-מבחוח שחוסל בדובאי ב-2010). מוקדם יותר היום דיווחו פלסטינים כי במבצע בשיפא נלכד חאלד אל-בטש, ממנהיגי הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, אך הדיווחים הללו טרם אומתו.
6 צפייה בגלריה
מעצרים מהלילה בשיפא
מעצרים מהלילה בשיפא
מחבלים שנעצרו בשיפא
6 צפייה בגלריה
תיעוד של אמצעי לחימה שאותרו על ידי כוחות שייטת 13
תיעוד של אמצעי לחימה שאותרו על ידי כוחות שייטת 13
כלי נשק שנתפסו במתחם
(צילום: דובר צה"ל )
צה"ל, נזכיר, פשט על שיפא בלילה שבין ראשון לשני, חודשים אחרי סיום המבצע הנרחב בבית החולים הגדול ביותר ברצועה בתחילת התמרון הקרקעי, מבצע שאז אותרו בו והושמדו מנהרות שבנה חמאס מתחת למתחם הגדול. אלא שמאז התאספו מחדש מחבלי חמאס במקום, בהם בכירים, וצה"ל פשט עליו בהפתעה אחרי פעולת הסחה מוצלחת – וכיתר את בית החולים כדי למנוע מהמחבלים לברוח. בקרבות בשיפא נפלו שני לוחמים: רב-סמל בכיר במיל' סבסטיאן איון (51) מראש העין, וסמל-ראשון מתן וינוגרדוב (20) מירושלים.
הערב עדכן צה"ל, ביממה השלישית של המבצע, כי עד כה נעצרו כ-350 חשודים באזור בית החולים ואותרו בו גם אמצעי לחימה רבים, בכללם רובי קלצ'ניקוב, מקלעים, מחסניות, מרגמות, רימונים, RPG ומדי לחימה. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי פרסם סרטון מסיור שערך בבית החולים, וחשף כי מבין החשודים שמתוחקרים ישנם פעילי ג'יהאד איסלאמי רבים, כולל "מפקדי גדודים" כלשונו, וכן פעילי חמאס שאותם תיאר כ"סייענים בדרג המדיני". הגרי הבטיח: "אנחנו נגיע לכל המחבלים במרחב הזה, המשימה שלנו היא לעצור את הבכירים בחיים - ולהביא אותם לחקירה. מי שיילחם נגדנו ייהרג".
הגרי הוסיף כי במקביל ללחימה, הכוחות מספקים ציוד וסיוע למטופלים ולצוות הרפואי במתחם. "אנחנו מתספקים באוכל ובמים את כל החוסים, את כל מי שיצא החוצה ונכנע. כך נמשיך לעשות, נתנו גם גנרטורים לטובת חדר המיון שהיו בו בעיות חשמל". הוא הדגיש כי המבצע יימשך עוד כמה ימים, "עד שנסיים את הסריקות", וסיכם: "עד עכשיו הפעולה איכותית ומשמעותית, ומייצרת לחץ גדול על חמאס ומוכיחה שחמאס חזר למה שהוא מכיר - להתחבא בשיפא. אנחנו נחזור ונפרק אותו ולא נאפשר לו להתחבא בתוך בית החולים. נהפוך פה כל אבן עד שנגיע לכל פעילי חמאס ופעילי הטרור שנמצאים במתחם הזה".

הגרי התייחס למבצע גם בריאיון שהעניק מוקדם יותר לערוץ הטלוויזיה האמריקני "אל-חורה" בשפה הערבית, ואמר שבסיור שערך בבית החולים "ראיתי שם 250 מחבלים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי שנכנעו והרימו ידיים. הם התחבאו בין החולים והרופאים". הוא ציין כי בשיפא נתפסו 11 מיליון שקלים, שיועדו להעברת תשלומים לפעילי חמאס בבית החולים. "רצינו שהפלסטינים בעזה יוכלו לצום בשלום במהלך חודש הרמדאן, אבל חמאס סירב לכך", אמר.

נתניהו: "פעולה ברפיח? זה ייקח זמן"

זמן קצר לפני הודעת צה"ל ושב"כ על מעצרו של קוואסמה, רמז לכך ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שפרסם – ובו אמר כי נתפסו בכירים של חמאס בשיפא. נתניהו, שמתעקש שוב ושוב כי הוא יודע לומר "לא" ללחצים שמפעיל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, פרסם את הסרטון כדי להגן על הסכמתו לבקשת הנשיא לשלוח משלחת ישראלית לוושינגטון – שתדון בפרטי הפעולה הצבאית המתוכננת ברפיח.
נתניהו אמר כי כבר אישר את התוכנית המבצעית של צה"ל לפעולה ברפיח, והבטיח ש"בקרוב" תאושר גם התוכנית לפינוי המוני הפליטים והאזרחים – 1.5 מיליון איש לפי ההערכות – שמצטופפים כעת בעיר הדרומית ביותר ברצועת עזה. "הנשיא ביידן, שאני מעריך את תמיכתו, ביקש להציג בפנינו את ההצעות של אנשיו גם בתחום ההומניטרי וגם בנושאים אחרים", אמר נתניהו – שכבר הצהיר בעבר שהכניסה לעיר תיעשה רק לאחר פינוי האזרחים משם.

במשלחת הישראלית שתצא לוושינגטון יהיו חברים השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, ראש המטה לביטחון לאומי צחי הנגבי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן. ארה"ב מתנגדת נחרצות למבצע צבאי בתנאים הנוכחיים ברפיח, והזהירה מ"אסון". שלל מדינות במערב הביעו גם הן דאגה רבה מהאפשרות שאזרחים רבים ייפגעו במבצע המתוכן, שבו ישראל מבקשת למוטט ארבעה גדודים של חמאס שפועלים ברפיח. בשבוע שעבר דיווח אתר החדשות האמריקני "פוליטיקו" כי ייתכן שארה"ב תתמוך בפעולה מוגבלת ברפיח, כזו שתתמקד רק ב"יעדי חמאס בעלי ערך גבוה".
בסרטון שפרסם היום שב נתניהו והבטיח שלמרות ההתנגדות האמריקנית, הוא מתכוון לאשר בסופו של דבר פעולה ברפיח – אך הדגיש כי "ייקח קצת זמן" עד שהדבר יקרה. "כבר בתחילת הדרך הסכמנו שצריך לחסל את החמאס. אבל במהלך המלחמה, זה לא סוד, היו בינינו חילוקי דעות על הדרך הטובה ביותר להשיג את היעד הזה", אמר בהתייחסות ליחסיו המתוחים עם הנשיא ביידן. "בתחילת הדרך אמרתי לנשיא: אי אפשר לנצח את החמאס בלי שצה"ל ייכנס לרצועת עזה. בשיחה האחרונה שלנו אמרתי לו: אי אפשר להשלים את הניצחון בלי שצה"ל ייכנס לרפיח, וזאת כדי לחסל את שארית גדודי החמאס. כך נעשה גם הפעם", ציין נתניהו.
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן. ארה"ב מזהירה מ"אסון" אם ישראל תצא לפעולה ברפיח
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
"היו פעמים שהסכמנו עם ידידינו, והיו פעמים שלא הסכמנו איתם. בסופו של דבר, תמיד עשינו מה שחיוני לביטחוננו, וכך נעשה גם הפעם", הבטיח. נתניהו הוסיף שבינתיים, עד לפעולה ברפיח, צה"ל ממשיך לפעול בעוצמה רבה באזורים אחרים ברצועה. "אנחנו ממשיכים לפעול בחאן יונס, במחנות המרכז, בחיסול ובתפיסת בכירי החמאס כפי שעשינו עכשיו בשיפא, בחיסול מאות רבות של מחבלים. כפי שהתחייבתי לכם פעם אחר פעם – אנחנו נחושים להשיג את הניצחון המוחלט, ואנחנו נשיג אותו".