אין צורך להיות מופתעים מגל הנאצות וההכפשות שספג מפקד גדוד צבר בגבעתי ששפט חייל שלו לעשרה ימי מחבוש בגלל אמירה פוליטית מול המצלמות בחברון. סא"ל אבירם אלפסי, לוחם ומפקד איכותי, הוא קורבן לסגנון המתלהם וגס הרוח שמאפיין בימים אלה את השיח בתקשורת וברשתות החברתיות. ה"סגנון" הוא בפועל אלימות מילולית שהמעבר ממנה לאלימות פיזית טבעי ומהיר. מה שקורה כיום בכבישים, בתחבורה הציבורית ובקניונים הוא המשך ישיר לדבריו של הח"כ שאמר: "נדרוס אותם כשנעלה לשלטון".
אז כאמור, כל זה לא מפתיע. מה שכן מפתיעה היא הביקורת שמותחים לא מעט אנשי צבא וביטחון, חלקם ערכיים ומוערכים, שטוענים שעשרה ימי מחבוש על אמירה של חייל בתגובה להתגרות מהווים עונש חמור ולא מידתי. הם מסכימים שצריך לשפוט אותו, אבל להסתפק בריתוק או בעונש קל אחר שיבהיר לו שכלובש מדים עליו להתרחק מפוליטיקה.
הטעות שלהם נובעת מכך שהם לא ממקמים את ההתבטאות של אותו לוחם גבעתי בהקשר הרחב, המתחייב והנחוץ בימים אלה. תוך כדי ביצוע תפקידו, כשהוא יודע שמצלמים אותו, הוא אמר: "בן-גביר הולך לעשות סדר במקום הזה. אין, אכלתם אותה. אני קובע מה החוק, ואתה פועל נגד החוק". בסרטון אחר הוא תועד אומר לפעיל שמאל שהתגרה בו: "אני לא אוהב שמאלנים, אני אשבור לכם את הצורה".
עו"ד אריאל גולן, שמשרדו מתמחה בייצוג אזרחים מול מערכת הביטחון, מבהיר כי פקודות מטכ"ל קובעות ש"לחייל אסור להתבטא בפומבי או בכתב בנוגע לעניינים צבאיים או מדיניים, גם אם מדובר בצ'אטים, בפורומים ובפייסבוק, מלבד מקרים שבהם הוסמך לכך על ידי דובר צה"ל, ראש אכ"א או הרמטכ"ל".
הסיבה שמעורבות של אנשי צבא בפוליטיקה נדון בפירוט כזה בפקודת מטכ"ל נעוצה בשאיפה של מדינת ישראל, עוד מימי דוד בן גוריון, למנוע פלגנות שעלולה לגרום למאבקים פנימיים בתוך כוחות הביטחון, ועל ידי כך להחליש אותם ואת המוטיבציה שלהם להתמודד עם אויב חיצוני. את הרצון לשמור על אחדות הגדיר בן גוריון כ"ממלכתיות", שמשמעותה שאפשר לקיים חופש ביטוי וחילוקי דעות, אך מבלי לפגוע באינטרסים החיוניים והקיומיים של ישראל ומבלי לפגוע בדמוקרטיה.

בן גוריון לא היה הראשון להפנים עד כמה מסוכנות הפלגנות לקיומנו, ע"ע חורבן בית שני. וגם בשנים שלפני הקמת המדינה – ובחודשים לאחר מכן - היינו עדים לביטויי פלגנות פנימיים שהעמידו את הגשמת הציונות בסכנה. כך היה במאבק בין המחתרות שהוביל ל"סזון", שבמסגרתו הסגירו אנשי ההגנה לוחמים של אצ"ל לבריטים, וכך היה כשבן גוריון הורה לאנשי הפלמ"ח למנוע בכוח את עגינת אוניית הנשק של האצ"ל "אלטלנה" בחופי תל אביב. בן גוריון הורה – בחריקת שיניים - להפגיז אותה כדי למנוע הקמת שני צבאות במדינה שרק קמה. בהתאם, עד היום מקדשים צה"ל ושאר זרועות הביטחון את הממלכתיות: כדי להגן על עצמם, ובמשתמע – עלינו.
החייל מחברון ראוי לעונש מאסר חמור לא רק מפני שהדברים שהטיח בפעילי השמאל שהתגרו בו היו הפרה חמורה של פקודות מטכ"ל. זו לא הייתה רק עבירת משמעת. העונש החמור נקבע על ידי מפקד הגדוד מפני שצה"ל חייב להתוות קו אדום בוהק – במקרה זה על האספלט בחברון – כדי שחיילים נוספים לא יסחפו באווירה השוררת כיום במדינה ויכניסו את הפוליטיקה למעשה הצבאי.
רון בן ישירון בן ישי
צריך לשים לב: המג"ד אלפסי לא שפט את החייל השני שתועד ביום שישי שעבר החברון, זה שהפיל ארצה פעיל שמאל והכה אותו באגרוף. חייל זה לכאורה ביצע עבירה כשהשתמש בכוח שלא לצורך, אבל מדובר בעניין שצריך להיחקר: האם הותקף תחילה? האם היו נסיבות אחרות שנעלמו מהסרטון שהופץ? רק החייל שהרשה לעצמו לייצג מחנה פוליטי - כשהוא לבוש מדים ואוחז נשק שכולם הפקידו בידיו, אנשי שמאל וימין כאחד – נשפט במהרה, ובחומרה, כדי שצה"ל ישמור על החוסן המנטלי ועל אחדות המטרה והמעשה הממלכתיים.
פוליטיקאים ממחנה הימין מרשים לעצמם בימים אלה, בקלות דעת מסוכנת, לערב את צה"ל במחלוקת הפוליטית המשסעת את החברה הישראלית, ובכך פוגעים באחד הנכסים היקרים והחשובים לעוצמתו של צה"ל: האמון של החיילים במפקדיהם. כרסום האמון הזה יכרסם גם ביכולת של צה"ל לנצח בקרב. לכן טוב עשה המג"ד כשפסק עשרה ימי מחבוש לחייל שהביע עמדה פוליטית כה בוטה. זה היה איתות אמיץ, ברור ונחוץ - לא רק לחייל אלא לכל אזרחי המדינה ולפוליטיקאים חסרי האחריות - שצה"ל הוא צבא כל העם ושממלכתיות היא לא רק ערך אלא גם צורך קיומי. עונש כזה דרוש בימים אלה כדי להבהיר לכל החיילים שדבר כזה לא ייעשה, יהיו התנאים הפוליטיים אשר יהיו.
  • רון בן ישי הוא הפרשן הביטחוני של ynet
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il