יוצא מהצללים ונפרד מהאות הבודדת שעימה זוהה עד כה: רונן בר, עד עתה ר', הוא ראש השב"כ הבא. כך הותר כעת לפרסום, עם אישור מינויו על ידי הממשלה. בר, שמכהן כסגן ראש שירות הביטחון הכללי, אמור להחליף את נדב ארגמן בתפקיד ראש השירות ביום רביעי הקרוב. הבוקר, ליד ביתו, ביקש "לחכות טיפה שהממשלה תיתן לי להוריד את ה-ר׳ ולחזור לשם המלא שלי. אני רק יכול להגיד תודה לראש הממשלה גם על האמון וגם על הגיבוי. אני מחכה להתחיל לעבוד עם העובדים המצוינים שלנו".
ביום שישי התייצב בר בפני הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, כשברקע פרשת המכתב האנונימי שבו הוטחו בו טענות בתחום האישי – אותן הוא מכחיש מכל וכל. בהודעת ועדת גולדברג נכתב כי "לאחר בדיקת המידע שהובא בפניה, לא מצאה הוועדה פגם בטוהר מידותיו, ולא מצאה פגם מבחינת טוהר המידות בשיקולים שעמדו בבסיס ההחלטה למנותו". כעת גם הממשלה אישרה את מינויו - ושמו הותר לפרסום.
9 צפייה בגלריה
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
רונן בר מאושר, הבוקר ליד ביתו
(צילום: יאיר שגיא)
9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם ראש השב"כ החדש רונן בר
נפתלי בנט עם ראש השב"כ החדש רונן בר
ראש הממשלה וראש השב"כ
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
9 צפייה בגלריה
רונן בר ראש השב"כ הנכנס
רונן בר ראש השב"כ הנכנס
רונן בר, ראש השב"כ המיועד
(צילום: מוטי קמחי)
9 צפייה בגלריה
ר', ראש השב"כ המיועד, מסייע בכיבוי רכב העולה באש בדרכו לוועדת גולדברג
ר', ראש השב"כ המיועד, מסייע בכיבוי רכב העולה באש בדרכו לוועדת גולדברג
מסייע בכיבוי שריפה בדרכו לוועדה שאישרה את מינויו ביום שישי
במהלך השנים הוענקו למבצעים שהוביל בר וליחידות שעמד בראשן כמה פרסי ביטחון. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לאחר אישור המינוי: "רונן הוא לוחם אמיץ ומפקד נועז, שעסק לאורך כל חייו במשימה העליונה מכולן - הגנה על ביטחון ישראל. הוא סיכן את חייו לא פעם למען המולדת. רונן צמח בשורות הארגון ושירת בו בשורה של תפקידים שונים, בהם תרם תרומה כבירה לשמירה על ביטחון המדינה ואזרחיה. עם כניסתו כעת לתפקיד ראש השב"כ, אני בטוח כי הוא יצעיד את השירות קדימה לפסגות חדשות של עשייה ומצוינות".
שר הביטחון בני גנץ איחל לבר "בהצלחה, בשמי ובשם כל מערכת הביטחון. אנו מכירים שנים ארוכות, ואני בטוח שתבצע את תפקידך במסירות, במקצועיות, ובממלכתיות ותביא את הארגון לשיאים חדשים. בשנים האחרונות שיפרנו משמעותית את שיתוף הפעולה הבין-ארגוני, וביחד נמשיך ונפעל כאגרוף אחד נגד הטרור ולמען ביטחון ישראל".
בר בן ה-55 נשוי ואב לשלושה. בעברו לחם בין 1983 ל-1987 בסיירת מטכ"ל, וב-1993 התגייס לשב"כ בתור לוחם ביחידת המבצעים. הוא מילא שורת תפקידי ניהול ופיקוד באגף המבצעים, בהם מפקד מבצעים בשטח, סגן ראש יחידת המבצעים המיוחדים, ראש יחידת המבצעים, מדריך במכללה לביטחון לאומי ומדריך במכללה לביטחון לאומי - עד שהתמנה בשנת 2011 לראש אגף המבצעים בשירות.
בהמשך "הושאל" לתפקיד מבצעי במוסד, וכששב לשב"כ קודם לראש אגף המטה, שנחשב האיש השלישי בבכירותו בשירות הביטחון הכללי, הממונה על בניין הכוח. ב-2018 מונה לסגן ראש השב"כ – תפקיד שאותו מילא בשנתיים וחצי האחרונות.
על הבחירה בו בתפקיד ראש השב"כ הכריז בחודש שעבר ראש הממשלה נפתלי בנט, ומולו התמודד על התפקיד ר' אחר, שהיה קודמו בתפקיד סגן ראש השב"כ. אנשים שעבדו עם בר סיפרו ל-ynet לאחר הבחירה בו על מפקד כריזמטי, שמנהל באופן מרשים דיונים מקצועיים ופעולות מבצעיות ומעורה בזירה הפלסטינית. אחד מהם סיפר שהוא מחזיק ב"עמדות ניציות" ובעל ראייה אסטרטגית ארוכת טווח בנושאים שבהם הוא עוסק, במקביל לירידה לפרטים הקטנים והיכרות מצוינת עם השטח.
9 צפייה בגלריה
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר
יחליף את ארגמן. רונן בר
(צילום: תקשורת שב"כ)
9 צפייה בגלריה
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
 ראש השב"כ הנכנס רונן בר יוצא לתקשורת
(צילום: יאיר שגיא)
בר היה מעורב בלחימה ביהודה ושומרון במהלך האינתיפאדה השנייה. ב-2012 הוא פיקד על מבצע החיסול של אחמד ג'עברי, רמטכ"ל חמאס. כמו כן היה שותף בפענוח חטיפתם ורציחתם של הנערים גיל-עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל ב-2014. הוא בוגר תואר ראשון במדעי המדינה ופילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב ותואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד (קרן וקסנר).
לפני שבועיים, מיד לאחר המבצע הגדול שערכו שב"כ וצה"ל למעצר מבוקשים באזור ג'נין, במהלכו נפצעו שני לוחמי דובדבן וחוסלו חמישה מחבלים, החלה להתרוצץ ברשתות החברתיות הפלסטיניות מודעה שמעליה מתנוססת המילה "מבוקש". במודעה מופיעה תמונתו של בר, חיוך גדול על פניו, בצירוף שמו המלא, תאריך לידתו המדויק ואפילו כתובתו באחת הערים בגוש דן. הפרסום, כמעט מיותר לציין, גרם למבוכה גדולה בשב"כ, על אף שחלק מהפרטים בו אינם נכונים. "אין ספק שמדובר בהדלפה מתוך המערכת", אומר גורם לשעבר בארגון המודיעיני.

המנהל של "קפה בגדד"

ראש השב"כ המיועד מתגורר במרכז הארץ ונוהג לרוץ ולשחות. בר ידוע כאוהד הפועל תל אביב, בכדורסל ובכדורגל, ופוקד לעתים – כשמתאפשר לו – את משחקי הקבוצות. גיסו של בר, אגב, הוא איש העסקים שי אגסי.
9 צפייה בגלריה
נפתלי בנט עם ראש השב"כ החדש רונן בר
נפתלי בנט עם ראש השב"כ החדש רונן בר
בר לצד בנט: "תודה לראש הממשלה על האמון"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
9 צפייה בגלריה
בנט וארגמן
בנט וארגמן
ראש הממשלה בנט עם ראש השב"כ היוצא נדב ארגמן
(צילום: חיים צח, לע"מ )
אחרי השחרור מהצבא בסוף שנות השמונים הוא היה שותף במשך שנה בבר המיתולוגי "קפה בגדד" ברחוב בן יהודה בתל אביב, שפעל 24 שעות ביממה. לימים הוא גם הכיר שם את אשתו.
"זו הייתה סצנה", אומר הקולנוען אבנר ברנהיימר, שעבד במקום. "'בגדד', במלעיל, היה פתוח עד שש בבוקר, וכל הבליינים שסיימו את המסיבות בשלוש ובארבע הגיעו לאכול 'טוסט אבולעפיה' שהיה הלהיט". "זה היה פיק־אפ בר של טייסים, אנשי תקשורת, והרבה רמת-שרונים והרצליינים", מסכם לקוח קבוע מאותה תקופה. מכריו של בר מספרים שהתמזג היטב עם התרבות הלילה, והיה "מתרוצץ, מסדר ומזיז שולחנות בעצמו".
בר לא נחשב ל"ערביסט", ולמד ערבית בשב"כ במתכונת פנימית, כמו עובדים אחרים. לאחרונה נעזר בשיעורים פרטיים כדי לשפר את יכולות השפה שלו. ח"כ אבי דיכטר, ראש השב"כ לשעבר, אמר בהקשר הזה: "זה נכון שיש יתרונות למי שדובר ערבית, אבל רונן, כאיש מבצעים, מכיר מהעשייה שלו את עזה ויהודה ושומרון. אם משווים את זה לצבא, אז הוא לא היה מפקד פיקוד אלא ראש אגף מבצעים. אבל בכל מקרה את רוב עבודתו הוא עשה במגזר הערבי. הוא מכיר את השטח. הוא איש רציני, ידען, דעתן, מקצוען. לראש הממשלה הייתה משימה לא קלה – לבחור מועמד מצוין מבין שני מועמדים מצוינים. אשן בשקט ביודעי שהוא ראש השירות".
9 צפייה בגלריה
אחמד ג'עברי. בר פיקד על מבצע החיסול שלו
אחמד ג'עברי. בר פיקד על מבצע החיסול שלו
אחמד ג'עברי. בר פיקד על מבצע החיסול שלו
(צילום: AFP)
על המינוי של בר לתפקיד העיב המכתב האנונימי שנחשף ב-ynet ונשלח ביום רביעי לוועדה למינוי בכירים. המכתב מתאר אירוע המוגדר כהתנהגות שאינה הולמת ונקשר בשמו של בר. מדובר בטענות שנשמעו כבר לפני שלוש שנים, לקראת מינויו לסגן ראש השירות.
לקראת התייצבותו בפני הוועדה, העביר בר מכתב מקדים ובו הכחיש את כל המיוחס לו. "מדובר בעלילה", כתב ראש שירות הביטחון הכללי המיועד, "מנסים לפגוע בי ולסכל את המינוי שלי ברגע האחרון". במכתב האשים דמות שאינה משרתת בארגון אבל קרובה אליו בהפצת המכתב האנונימי, אם כי לא בכתיבתו. בסופו של דבר הכריעה כאמור הוועדה שלא נפל פגם בטוהר המידות שלו.
סייעו בהכנת הכתבה: איתי אילנאי ואתי אברמוב