הצוות המשפטי הישראלי בהאג סיים את הדיון באווירה חיובית, ומעריך שישראל הצליחה לקעקע את כל טענותיה של דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי לצדק. מבחינה משפטית גרידא, סבורים בישראל, קיים בסיס לדחות את הטענות הדרום אפריקניות. הדאגה היא משיקולים פוליטיים בעקבות הרקע של השופטים - וחשש מחדירת מניעים זרים שישפיעו על ההחלטה.

התביעה בהאג - כל מה שצריך לדעת:


2 צפייה בגלריה
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
דרום אפריקה נגד ישראל בדיון בהאג
הנציגים הישראלים במהלך הדיון
(צילום: Remko de Waal / ANP / AFP)
תוך כמה ימים צפויה להתקבל החלטה בעניין הבקשה של דרום אפריקה לסעדים משפטיים בדמות תשעה צווים נגד ישראל - ובהם דרישה להפסקת אש, לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה, הפסקת כל הפעולות הצבאיות, להפסיק למנוע הכנסה של סיוע, לדווח לבית הדין על הפעולות, לא למנוע מצוותי חקירה להיכנס לשטח, להימנע ולהעניש מי שקוראים לג'נוסייד ועוד.
בית הדין יכול להחליט שהוא דוחה את כל הבקשות לסעדים או מקבל חלק מהם, ולצד זאת - גם להורות על סעדים שלא מופיעים בבקשה. בכל אופן, ההערכה היא שדרום אפריקה תבקש מבית הדין להמשיך ולדון בשאלה העקרונית האם ישראל מבצעת רצח עם - ואז יתחיל תהליך ארוך שיכול להימשך שנים.
הצוות הישראלי יעשה את השבת בהאג. את ארוחת ערב שבת יעשו בבית שגריר ישראל בהולנד מודי אפרים עם משלחת משפחות החטופים. ביום ראשון ישוב הצוות הישראלי לארץ. כשתתקבל ההחלטה בעוד מספר הימים הצוות לא מחויב לשוב להאג, אולם ככל הנראה יצטרך לשוב בעתיד לדיונים נוספים בנושא.
2 צפייה בגלריה
 הצוות הישראלי לבית הדין בהאג
 הצוות הישראלי לבית הדין בהאג
הצוות הישראלי על מדרגות בית הדין בהאג
(צילום: משרד החוץ )
בתום הדיון הצוות הישראלי הצטלם על מדרגות בית הדין בהאג. התחושה הייתה שעבודת ההכנה ושיתוף הפעולה היו טובים מאוד והביאו את ישראל לנקודה שבה היא הציגה בצורה מדויקת ויעילה את כל הטענות כנגד התביעה הדרום אפריקאית.
במהלך הדיונים לא הייתה כל אינטראקציה בין הצוות הישראלי לצוות של דרום אפריקה. הצוותים היו בחדרים שונים בצדדים שונים של המשפט ולא היו לחיצות ידיים או שיחות מסדרון.

ההסבר של המומחה הדרום אפריקני: זו הסיבה ש"חמאס לא ארגון טרור"

מיד לאחר הדיון היום התייצבו נציגי דרום אפריקה על המדרגות שמחוץ לבית הדין וענו לשאלות כתבים. בתשובה לשאלת כתב גלי צה"ל יניר קוזין האם דרום אפריקה מגדירה את חמאס ארגון טרור, אמר ראש המחלקה למשפט בינלאומי של דרום אפריקה: "אנחנו לא מגדירים אותו כארגון טרור מאחר והוא לא פועל בשטחנו אז לא".

הטוענים מטעם דרום אפריקה נשענו במהלך הדיון אתמול על מה שמבחינתם הוא נרטיב היסטורי מובהק: 75 שנות כיבוש ודיכוי של פלסטינים. על פי הטיעון הזה, ישראל מבצעת רצח עם מתמשך כבר עשורים בעם הפלסטיני ומבצעת "פעולות אפרטהייד". בדרום אפריקה הצהירו כי הם "מכירים בנכבה", וכי לא מדובר בסכסוך מדיני אלא ב"כיבוש של הישראלים על הפלסטינים, שנמשך יותר מחצי מאה". לפי הטיעון הזה, המלחמה בעזה משחזרת את עקירת הפלסטינים מבתיהם.
לפי הטוענים הדרום-אפריקנים, ישראל מקיימת מצור על עזה עוד משנת 2004 ושולטת הלכה למעשה בתשתיות ברצועה, בגבולותיה, במזון ובציוד שמוכנסים אליה. "ישראל שולטת בשתי היציאות היחידות רצועת עזה", כך לפי הטוענים. בנוסף, נטען כי ישראל חוסמת הגעה של מזון, תרופות וציוד הומניטרי לרצועה במהלך ימי הלחימה, וכי היא "עושה הכול כדי להביא לרעב בעזה. האזרחים בעזה יכולים למות מרעב וממחלות בגלל שעזרה לא נכנסת". עוד נאמר: "80% מהאנשים בעולם שסובלים מרעב כיום הם בעזה. ישראל חוסמת משלוח של סיוע מציל חיים, כולל ערכות רפואיות חיוניות ללידת תינוקות".
במהלך הצגת הטיעונים של דרום אפריקה, הוקרן גם סרטון מ-7 באוקטובר, ובו נראים חיילי צה"ל רוקדים ושרים "למחות את זרע עמלק" ו"אין בלתי מעורבים". אחד הטוענים אמר: "ההרס הוא חגיגה עבור הצבא הישראלי. החיילים מצלמים את עצמם מפוצצים בתים שלמים ומניפים את דגל ישראל".