ועידת הבריאות מאורגנת על-ידי קבוצת "ידיעות אחרונות" בשיתוף נותני חסות
על רקע הסברה כי רעידת אדמה חזקה מתרחשת בישראל אחת לכ-100 שנים, כשהאחרונה שבהן הכתה לפני 96 שנים, אמר היום (שלישי) ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר במכללה האקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג בוועידת הבריאות של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "ישראל רחוקה מאוד מלהיות ערוכה בצורה טובה".
עוד מוועידת הבריאות:
לדבריו, "רעידת אדמה היא אסון קולוסאלי. מדינת ישראל היא מדינה קטנה, והפוטנציאל של הנזק בה הוא הרבה יותר גבוה. רעידת אדמה בישראל תיפגע ברוב התשתיות במדינה. אנחנו יכולים להסתכל על טורקיה, איך תוך 48 עד 72 שעות פינו את התושבים לאזורים אחרים, אבל לישראל אין את האפשרות הזאת. כל ישראל תחווה את הרעידה ולא יהיה לאן להתפנות".
3 צפייה בגלריה
הבניינים שנמחקו אחרי רעידת אדמה בעיר אנטקיה, טורקיה
הבניינים שנמחקו אחרי רעידת אדמה בעיר אנטקיה, טורקיה
נזקי רעידת האדמה בטורקיה
(צילום: Janossy Gergely / Shutterstock.com)
3 צפייה בגלריה
נזקי רעידת האדמה בטורקיה
נזקי רעידת האדמה בטורקיה
(צילום: רויטרס)
הוא הוסיף כי "55%-95% מהניצולים בכל העולם חולצו על ידי קרובי משפחה או שכנים, ולא על ידי כוחות ההצלה. אלוף פיקוד העורף אימץ את הרעיון להכשיר את ההמונים לחילוץ פשוט, לימדנו תלמידים בכיתות י' איך לחלץ באמצעות ג'ק של רכב ובשנה האחרונה התחילו לקצץ בהכשרה הזאת שיכולה להציל כמויות מטורפות של בני אדם.
"זה כסף קטן. אני לא רוצה להיכנס לפוליטיקה, אבל הכסף הזה עסק בהצלת חיים והקיצוץ עלול לעלות לנו בחיי אדם. מה שקורה בפועל זה שאנשים מחזיקים מעמד מתחת להריסות בין 48-24 שעות וליחידות החילוץ לוקח זמן להגיע", אמר פרופ' פלג - והדגיש כי יחידות החילוץ בישראל עלולות להיפגע בעצמן אם וכאשר תכה בארץ רעידה חזקה.
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
ועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
קובי פלג בוועידת הבריאות של קבוצת "ידיעות אחרונות"
(צילום: אביגיל עוזי)
"עד שיחידות חילוץ בינלאומיות יגיעו יעבור הרבה זמן ועד אז נצטרך להתבסס רק על הכוחות המקומיים", הוא תיאר. "אבל תסתכלו על הנתונים. תרחיש הייחוס מדבר על 28 אלף בניינים שייפגעו בצורה קשה או ייהרסו לחלוטין, בזמן שבישראל יש רק כ-40 גדודי הצלה. גם אם נכפיל בפלוגות ובמחלקות בתוך הגדודים נגיע לכ-400-300 יחידות. נקבל עוד 100 יחידות מהעולם? נצטרך לחלוק אותן עם הפלסטינים, שיש להם פחות כוחות מקומיים. זה אומר שכ-500-400 יחידות יתמודדו מול 28 אלף בניינים פגועים".
כשנשאל על התמודדות מערכת הבריאות עם השלכות רעידת האדמה, השיב פרופ' פלג כי "תרחיש הייחוס מספר לנו שיהיו קרוב לעשרת אלפים נפגעים באורח בינוני וקשה ויהיו חייבים לקבל טיפול מהותי בבתי החולים. זאת בנוסף לכ-30 אלף פצועים באורח קל. עכשיו אנחנו מתבססים על זה שהטיפול הראשוני יינתן בקופות החולים ובנקודות מד"א, והן יורידו את העומס, אבל כמו בתי החולים גם הם יהיו באי ספיקה. אין לנו מספיק מיטות לקלוט 40-30 אלף מטופלים חדשים, ואנחנו שוכחים שכמו כוחות החילוץ גם הצוותים הרפואיים יכולים להיפגע.
"רשות החירום בישראל מבינה את זה, אבל יש שיקולים כלכליים וגופים מסוימים לא מתוקצבים מספיק כדי להתמודד עם המספרים האלו. לדעתי הם שיקולים לא ענייניים ולא מדובר בכספים גדולים. תזכרו טוב את מה שאני אומר - זה יעלה בהרבה מאוד חיי אדם", סיכם.