2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט ולפיד
(צילום: אוליבייה פיטוסי)

הגל הרביעי עדיין מכה בעוצמה, אלפים רבים נדבקים מדי יום, מספר הנפטרים הולך ומאמיר - אבל רק ביום ראשון, עוד שישה ימים, יכונס קבינט הקורונה. זה יקרה לאחר יותר מחודש ללא כינוס של ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה, שהתכנסה לאחרונה ב-30 באוגוסט, לפני כמעט חודש. הדיון נקבע ליום ראשון ב-15:00, במשרד ראש הממשלה בירושלים.

כתבות נוספות בנושא קורונה:

בשבוע שעבר מתח מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש ביקורת מרומזת על הממשלה, עקב אי-כינוס קבינט הקורונה. "יש לשקול שוב צמצום התקהלויות, הקבינט צריך לשבת ולדון בכך", אמר פרופ' אש, לאחר תקופה ארוכה שבה נראה שהתחלואה אינה נמצאת במגמת ירידה.

הוא אמר באותו ריאיון באולפן ynet כי "הייתי מצמצם את ההתקהלויות הגדולות, ביניהן מגרשי הכדורגל, כך שבמתחם סגור לא יהיו מעל 400 איש ובמתחם פתוח - מעל 500". ראש הממשלה נפתלי בנט מתנגד לגישה זו.
בריאיון אמר פרופ' אש כי "אנחנו חושבים שצריך שאחרי התקופה הזאת ולקראת חזרת הלימודים תהיה התכנסות של הקבינט כדי לדון במצב ולדון האם צריך צעדים נוספים". בתשובה לשאלה אם הממשלה מתעלמת מהמצב, ענה מנכ"ל משרד הבריאות: "אני לא חושב שהיא מתעלמת, אבל יש אמירה ברורה של הממשלה שרוצים שהמשק ימשיך להישאר פתוח, שהתלמידים ילמדו ככל שניתן בצורה פרונטלית".


אתמול, על רקע נתוני הקורונה שמצביעים על ירידה במספר המאומתים, קיים שר הבריאות ניצן הורוביץ מסיבת עיתונאים בבית החולים וולפסון והביע שביעות רצון מיעילות חיסון הבוסטר. מנגד, מומחים מזהירים מפני אופטימיות מוגזמת שכן בימים הקרובים עלולה להירשם עלייה נוספת בתחלואה עם החזרה לשגרה אחרי החגים.
"אנחנו רואים באופן חד משמעי, מובהק, חותך, שהחיסונים יעילים בצורה בלתי רגילה ובטוחים והם נותנים היום את המענה", אמר השר הורוביץ. "בתוספת התו הירוק, הבידודים והבדיקות הרבות אנו יכולים להתגבר על הקורונה, בתנאי שאנשים יתחסנו. מה קורה כשלא מתחסנים? אנחנו רואים את זה עכשיו בבתי החולים. אני קורא מכאן לכל מי שעדיין לא התחסן, בטח בחיסון ראשון ולצערי יש עוד כמה מאות אלפים כאלה בארץ, או בחיסון שלישי אחרי שהחיסונים הקודמים דועכים, להתחסן במהירות על מנת להגן מפני מחלה קשה, טיפול נמרץ וחיבור לאקמו. האנשים האלה יכולים להגן על עצמם ולהימנע מאשפוז בבית חולים".
2 צפייה בגלריה
הגרף המציג כמה חולים פעילים וחולים קשים יש בכל קבוצת גיל, ביחס ל-100K נפש
הגרף המציג כמה חולים פעילים וחולים קשים יש בכל קבוצת גיל, ביחס ל-100K נפש
(באדיבות גיל פלדמן)

הירידה בנתוני התחלואה לפני סוף החופש: יש סיבה לאופטימיות?

גיל פלדמן, המנתח את נתוני קורונה, מייחס גם הוא את הירידה בתחלואה לתקופת החגים אך מזהיר מפני עלייה נוספת אחרי חזרה לשגרה: "רואים ירידה בתחלואה מהשבועות הקודמים, אבל אי אפשר לייחס את זה לחיסון בלבד. אנחנו נמצאים בתקופת החגים ועדיין אין שגרה. השבוע מערכת החינוך נפתחת ואנשים יחזרו לעבודה לאחר חופשת סוכות, ואז אנחנו עלולים להתחיל לראות עלייה מחודשת במספרי המאומתים. לפי מחקר של ה-CDC, בבתי ספר ללא דרישה למסכות בארה"ב יש סיכוי של פי 3.5 להתפרצות קורונה ביחס לבתי ספר שבהם קיימת הקפדה על מסיכות. אמנם בישראל קיימת דרישה למסיכות, אבל השאלה היא עד כמה מקפידים על הנושא.
"צריך לזכור שיש כמיליון אנשים שקיבלו את המנה השנייה לפני חמישה חודשים ויותר, כך שהם כבר הרבה פחות מוגנים מפני הדבקה. רבים מהם כנראה בחופשת סוכות כרגע. מה יקרה כאשר הם יחזרו לעבודה בשבוע הבא?".
לדבריו, אם רוצים לשמור על שגרת לימודים בעדיפות ראשונה, אין מנוס מהגבלת התקהלויות, בדגש על חללים סגורים ואירועים כמו חתונות והופעות: "במקביל, נדרשות התאמות בתו הירוק וכמובן אכיפה שלו, אחרת הוא חסר משמעות, וכמובן, להמשיך לחסן, בדגש על המנה הראשונה, אך גם בבוסטר. צריך לזכור שאנחנו נמצאים בתקופת חגים שבה חוסר הוודאות שולט. גם אם נדמה לנו שהמספרים יורדים, צריך להיזהר מלשדר מסר שעוד רגע הכל נגמר, ואז להיות מופתעים מעלייה מחודשת באוקטובר".