ממש כמו המסר שלו לחיזבאללה ימים אחדים אחרי פרוץ המלחמה, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שלח אמש (יום ו') מסר חד ותמציתי לאיראן שלא לתקוף את ישראל. ביידן נשאל במסיבת עיתונאים מה המסר שלו לאיראן, והשיב במילה אחת: Don't ("אל" באנגלית). למרות זאת הוא ציין כי הוא מעריך שהתגובה האיראנית לחיסול בכירי כוח קודס בדמשק תגיע בקרוב, והדגיש שאין בכוונתו לחשוף מידע חסוי בנוגע לכך.

3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ביידן, הערב
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
אחרי שכבר הצהיר בימים האחרונים על "מחויבות ברזל" לביטחון ישראל, ביידן שב והדגיש כי הוא מחויב לביטחונה. "אנחנו מחויבים להגנת ישראל. אנחנו תומכים בישראל. אנחנו נעזור להגן על ישראל - ואיראן לא תצליח", אמר במסיבת העיתונאים שכינס בבית הלבן, שעסקה ברובה בענייני פנים אמריקניים.
הלילה דווח ברשת CNN כי כחלק מהסיוע לישראל ארה"ב תנסה ליירט כל שיגור שיבוצע לעברה, אם הדבר יהיה אפשרי. אחד משני הגורמים האמריקניים ששוחחו עם הרשת אמר כי בשיחות בין וושינגטון לירושלים ביקשו האמריקנים מישראל להימנע מהסלמה נוספת בתגובה שלה לתקיפה איראנית אפשרית.
הצהרת התמיכה של ביידן בישראל מגיעה על רקע דיווחים בתקשורת האמריקנית שצבא ארה"ב שולח כוחות נוספים לאזור. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי צבא ארה"ב שינע ספינות מלחמה לאזור, לצד הזזת כוחות במזרח התיכון, במסגרת ההכנות לתקיפה איראנית אפשרית. לפי הדיווח, מפי גורמי ממשל אמריקנים, שונעו שתי משחתות, שאחת מהן הייתה באזור והשנייה הוסטה אליו. הגורם הוסיף כי לפחות אחד מכלי השיט נושא את מערכת ההגנה Aegis, המשתמשת במחשבים ובמכ"מים לגילוי מטרות ולהכוונת חימושים להשמדתן. במקביל, בכיר אמריקני אמר לאל-ג'זירה: "אנחנו מעבירים ספינות מלחמה וכלי טיס צבאיים לאזור לקראת תקיפה אפשרית של איראן נגד ישראל. הספינות ומטוסי הקרב מגיעים מחוץ למזרח התיכון".
3 צפייה בגלריה
טיל שיוט איראני מסוג קדיר משוגר באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן 8 בנובמבר
טיל שיוט איראני מסוג קדיר משוגר באזור מפרץ עומאן במסגרת תרגיל צבאי של איראן 8 בנובמבר
טיל שיוט ששוגר בתרגיל צבאי איראני, ב-2021
(צילום: EPA)
גורם ביטחוני בוושינגטון אמר ל-CNN כי מטרת תגבור הכוחות היא לחזק את ההרתעה של ארה"ב באזור, וגם לספק הגנה טובה יותר לכוחות האמריקניים שכבר מוצבים בו - אם כי ב"ניו יורק טיימס" דווח כי ההערכה היא שהכוחות הללו לא יהיו על הכוונת של איראן. זאת לאחר שוושינגטון הבהירה כמה וכמה פעמים שלא הייתה מעורבת בחיסול הבכירים של כוח קודס בדמשק, וגם לא קיבלה על כך התראה מראש מישראל שלה מיוחסת התקיפה.
בתוך כך, לפי שני גורמים המעורים במודיעין האמריקני ששוחחו עם CNN, ארה"ב הבחינה ב"שינוע של נכסים צבאיים" בתוך איראן - לרבות כטב"מים וטלי שיוט. לפי הגורמים, מדובר לכאורה באיתות לכך שטהרן מתכוננת לבצע תקיפה מתוך שטחה. עם זאת, ייתכן ומדובר בניסיון להרתיע את ישראל וארה"ב לתקוף באיראן, בתגובה לתקיפה אפשרית בישראל. אחד הגורמים ציין כי ארה"ב הבחינה בכ-100 טילי שיוט שאיראן "מכינה".

12 דקות זמן התרעה על טיל מאיראן, ו-6 שעות לכטב"ם

לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", גורמי מודיעין אמריקניים סבורים שהתקיפה האיראנית תתרחש במהלך הימים הקרובים. שלושה גורמים אמרו לעיתון כי הם מעריכים שאיראן תתקוף כמה יעדים צבאיים בתוך ישראל - ולא רק יעד אחד - אך הדגישו כי האופן שבו תתבצע התקיפה, היעדים הצבאיים שיותקפו והזמן המדויק - אינם ברורים. לדבריהם מדובר במידע שהבכירים האיראנים שומרים עליו בחשאיות רבה.

בתוך כך, גורם בכיר בממשל האמריקני, המעורה במודיעין, אמר הלילה ל-CNN כי ארה"ב מצפה כעת שאיראן תבצע תקיפות נגד "כמה מטרות בתוך ישראל, ושלוחיה של טהרן עלולים להיות מעורבים בהוצאה לפעול של המתקפות". לפי הדיווח, המטרות ככל הנראה יהיו בתוך שטח ישראל ובסביבתה.
בישראל, נזכיר, הבהירו כי תקיפה ישירה משטח איראן תיחשב לפעולת הסלמה משמעותית, שתחייב "תגובה הולמת" - עם תקיפה ישירה נגד המשטר האיראני. לצד האפשרות של תקיפה משטח איראן, בדיווחים השונים לא נשללת האפשרות שמשטר האייתוללות יתקוף באמצעות שלוחיו השונים במזרח התיכון. בטהרן מאיימים אמנם שוב ושוב בנקמה, אבל לפי חלק מהדיווחים העבירו לארה"ב מסרים שלפיהם אין בכוונתם להביא להסלמה גדולה.
גורמים בכירים בישראל אומרים כי הכוננות כעת היא בשיא, אולם לדבריהם אין להיכנס לבהלה ולפניקה. "אם איראן תתקוף יש זמן התרעה ארוך מאוד בין 12 ל-15 דקות לטיל ו-6 שעות לכלי טיס. זה הרבה זמן ליירט ולהתכונן. יש תיאום מקסימלי עם האמריקנים וגורמים נוספים. ייעשה מאמץ ליירט כל מה שיגיע לכאן", אמרו הגורמים - שציינו כי ההיערכות כוללת גם אפשרות למתקפה מצד שלוחיה של איראן במזרח התיכון. בישראל יש מוכנות בכל שכבות ההגנה האווירית: חץ, קלע דוד וכיפת ברזל. גם לארה"ב מערכות הגנה אווירית בעיראק ובירדן.
3 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע ב בחירות לפרלמנט האיראני ב טהרן
המנהיג העליון חמינאי. לא בטוח שהוא רוצה הסלמה גדולה
( EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
בצל החשש הרב, דובר צה"ל דניאל הגרי ערך מסיבת עיתונאים חריגה בערב שבת, ושב על קריאתו לציבור להימנע מבהלה. הגרי הדגיש כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף, אך ביקש מהישראלים "לגלות עירנות בימים הקרובים". לדבריו, צה"ל יעדכן כשיהיה צורך: "זה יכול לקחת עוד ימים - ואנחנו נדע לעשות את זה באופן מהיר, באופן מתפרץ אם יידרש", אמר על ההתרעות שיועברו לציבור, במידת הצורך.

המסר של הרמטכ"ל, ואזהרות המסע בעולם

הגרי שיגר מסר מאיים לאיראן, על רקע הפרסום אתמול ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" שצה"ל והמוסד אישרו תוכניות לתקיפה באיראן - אם התקיפה תתבצע משטחה. "ההגנה שלנו ערוכה ויודעת להתמודד עם כל איום בנפרד, לצד ההגנה אנחנו גם במוכנות להתקפה - עם מגוון יכולות ונדע לפעול על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל". לדבריו, "ההתנהלות של איראן לאורך כל המלחמה מסלימה את המצב במזה"ת ומערערת את היציבות הביטחונית. אנחנו נדע לפעול בכל מקום בו נדרש".
לפני הצהרת הגרי ערך הרמטכ"ל הרצי הלוי הערכת מצב ומסר: "צה"ל ערוך חזק מאוד בהתקפה ובהגנה מול כל איום. אנחנו במלחמה ומצויים במוכנות גבוהה מזה כחצי שנה. צה"ל ממשיך לעקוב בדריכות אחר הנעשה באיראן ובזירות השונות, תוך היערכות מתמדת להתמודדות עם איומים קיימים ופוטנציאליים בתיאום עם צבא ארצות הברית. כוחותינו ערוכים ומוכנים בכל עת ומול כל תרחיש". הרמטכ"ל וגם שר הביטחון יואב גלנט נפגשו אתמול עם הגנרל האמריקני מייקל קורילה, מפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM), שהגיע לישראל בצל המתיחות הרבה.

דיון בנוגע להיערכות ערכו אתמול גם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי קבינט המלחמה, וגם מנכ"לי משרדי הממשלה השונים ערכו דיון היערכות בפן האזרחי. המנכ"לים הונחו להיות ערניים וזמינים ולהקשיב לאמצעי התקשורת. המסר שהועבר בשיחה הוא שאין ודאות לתקיפה, אבל שהאיומים קיימים וממשיים - ולכן יש להתכונן לכל האפשרויות.
בתדרוך התבקשו מנכ"לי המשרדים להיערך לשמירת רציפות בשירותי החשמל והמים למקרה של פגיעה בתחנות כוח. כמו כן, הם התבקשו לוודא את תפקוד החמ"לים שאמורים לפעול בשעת חירום. במשרד החוץ וידאו שחדר המצב מתוגבר ויוכל לטפל פניות רבות של ישראלים בחו"ל. בדיון דובר גם על היערכות להבאת חברי קבינט ושרים לקריה אם יהיה צורך בכך. במקביל, בבתי החולים ברחבי הארץ קיבלו הודעה שבה נכתב כי צוותים שהוגדרו מראש יצטרכו להיות בבית החולים בזמן קריאה.
אינפו איראן נגד ישראל - נתונים מעודכן
אינפו אינפוגרפיקה ארבע שכבות הגנה אווירית איום איראני איראן מלחמת מלחמה חרבות ברזל כיפת ברזל קלע דוד חץ 2 3
בצל החשש מתגובה איראנית שתוביל להסלמה אזורית, שלל מדינות הזהירו את אזרחיהן מהגעה לאזור: צרפת קראה להם להימנע מהגעה לישראל, לאיראן ולבנון, גרמניה פרסמה אזהרת מסע רק לאיראן ופולין הזהירה מהגעה לישראל ולבנון. גם רוסיה פרסמה אזהרה מסכנות ביטחוניות לאזרחיה בישראל ובלבנון, ובריטניה קראה לאזרחיה להימנע מנסיעות שאינן הכרחיות לשתי המדינות. ארה"ב קראה מצדה לאזרחיה בישראל לשמור על ערנות. שלשום גם הורתה לעובדיה בארץ להימנע מלשהות מחוץ לאזורי המרכז, ירושלים ובאר שבע מטעמי "יתר זהירות".
פורסם לראשונה: 22:09, 12.04.24