יומיים בלבד לאחר רצח אשתו לורה יצחק (43) ז"ל בפיגוע בבאר שבע, קרא בעלה, טל, בחשבון הפייסבוק שלו לכל אזרח במדינה למחוק את הסרטון הקשה שמתעד את הרצח, ולהפסיק לשתף אותו ברשתות החברתיות. יותר מכל חושש יצחק שאחת משלוש בנותיהם (14, 12, 6) תראה את הסרטון הקשה. "כל העולם ידע לפניי שלורה נרצחה", סיפר אתמול (שני) בכאב.
"אני עד היום לא רוצה לראות את זה. זה לא נתפס: היא נרצחה ב-16:07. אני ב-16:26 הייתי שם. ב-19 הדקות האלה הסרטון הזה כבר רץ. שלחו לבת שלי את הסרטון ושאלו אותה אם זו אמא שלה. לבנות שלי יש סמארטפונים. הן אמרו לי שהן לא ראו ואני מאמין להן. מצער אותי שאנשים משתפים ככה. איבדנו כל רגש בסיסי? הדם עדיין נשפך ואנשים כבר שולחים את זה לכל העולם", אמר טל. "צריך לחוקק חוק שיעשה לזה סוף. מי שמוציא סרט כזה צריך צריך להיענש. אני לא יודע מתי הסרטון יקפוץ לילדה שלי, או לאמא של אשתי, או לי. אני קורא לאנשים לא להיות עם יד קלה על המקלדת. אף אחד לא רוצה לקבל דבר כזה. אנשים ראו את מה שאני מפחד לראות".
5 צפייה בגלריה
לורה יצחק עם משפחתה
לורה יצחק עם משפחתה
"לא יודע מתי הסרטון יקפוץ לילדה שלי". משפחת יצחק לפני האסון
(באדיבות המשפחה)
שני דיין (31), בת דודתה של סמ"ש שיראל אבוקרט (19) ז"ל, לוחמת מג"ב שנרצחה בפיגוע בחדרה, צפתה בסרטון שהופץ מיד לאחר הפיגוע ברשתות החברתיות, מבלי שהבינה שמדובר בבת דודתה. "אם הייתי מצליחה להבין שמדובר בשיראל והייתי מקבלת את הידיעה מהסרטון עצמו - לא יודעת איך הייתי מתמודדת", אמרה אתמול. "עד עכשיו אני בחרדות. אני יודעת שצפיתי וראיתי אותה ברגעים האחרונים שלה. לא יודעת כמה זמן אהיה עם הטראומה הזאת. הסרטון מתנגן לי בראש בכל רגע.
"הפצת הסרטונים האלה זו תופעה נוראית. הם עוברים כאש בשדה קוצים", הוסיפה דיין. "השבעתי את אמא של שיראל לא לראות את הסרטון הזה. זה יכאיב לה עוד יותר. היא הצטמררה כולה כששמעה על זה. היא שאלה: 'מה, רואים הכול? רואים הכול?'. חייבים להפסיק עם התופעה הזו".
5 צפייה בגלריה
שני דיין בת דודתה של שיראל אבוקרט שנרצה בפיגוע בחדרה
שני דיין בת דודתה של שיראל אבוקרט שנרצה בפיגוע בחדרה
"עד עכשיו אני בחרדות". דיין, עם תמונת בת דודתה שנרצחה
(צילום: שאול גולן)
אלחנן ושדי (27) הוא אחיינו של יעקב שלום (34) ז"ל, שנרצח בפיגוע בבני ברק בעודו נוהג במכוניתו. ושדי זיהה מהסרטון שהופץ ברשתות את דודו שנרצח.
"הכול התחיל לרוץ בקבוצות", שחזר. "לא חלמתי שזה קשור אליי. דיברתי עם אחי והוא צרח צרחות שבחיים לא שמעתי: 'זה יעקב! תראה את הסרטון'. אחרי דקה שלחו עוד סרטון ופתאום אני רואה את יעקב ירוי בתוך הרכב, מלא דם. זה קורע את הלב".
5 צפייה בגלריה
אלחנן ושדי אחיינו של יעקב שלום שנרצח בפיגוע בבני ברק
אלחנן ושדי אחיינו של יעקב שלום שנרצח בפיגוע בבני ברק
"למה לצלם אדם ירוי?". ושדי עם תמונת דודו שנרצח
(צילום: אביגיל עוזי)
ושדי מעריך מה מניע את מפיצי הסרטונים: "זה כדי להגיד 'אני גבר, ידעתי ראשון'. אבל למה לצלם אדם ירוי? מרגע שמקבלים את התמונות האלה, רק הן נשארות בראש. אשתי ראתה את זה גם. מסכנה, היא בטראומה מזה. האנשים האלה שמפיצים גורמים סבל עצום".
יום לפני שלוחם אגוז טל יפרח (21) ז"ל נפל במבצע צוק איתן, החליטה אחותו, נוי פרי (31), לכבות את הטלפון הסלולרי שלה. פרי, יחד עם אמיר קלנגל, הם מקימי עמותת "האחים שלנו". "טל לא היה זמין, הוא היה בתוך עזה וידעתי שמשהו רע הולך לקרות", תיארה אתמול. "אמרתי לאמא שלי ללכת לעבודה ושתנתק את הטלפון. גם אני הלכתי לעבודה וניתקתי את הטלפון. קצין העיר הגיע עם אבא שלי והודיעו לי.
5 צפייה בגלריה
נוי פרי עם תמונה של אחיה, טל יפרח ז"ל
נוי פרי עם תמונה של אחיה, טל יפרח ז"ל
"ידעתי שמשהו רע הולך לקרות". נוי פרי עם אחיה, טל יפרח ז"ל
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"כשפתחתי את הטלפון ראיתי כבר הודעות וראיתי את השם של טל שעבר בקבוצות ווטסאפ", סיפרה פרי. "זו טראומה. הדבר הכי יקר לך בחיים הופך להיות מת על ידי רשימה בווטסאפ. אני לא יודעת מה היה קורה אם לא הייתי מכבה את הטלפון. לקבל את זה בהודעות ווטסאפ זה הדבר הכי נורא שאפשר לעשות למשפחה. אני מרימה דגל אדום ואומרת: תעצרו רגע לפני שאתם לוחצים על הכפתור של השיתוף".
קלנגל (31) איבד את אחיו, רב-סרן יוחאי (ג'וחא) קלנגל (25) ז"ל בשנת 2015, בהיתקלות בהר דב בגבול הצפון. "הודיעו ברדיו שכוח של חטיבת גבעתי הותקל בהר דב", נזכר אתמול קלנגל. "כמה דקות אחר כך חבר שהיה איתי בצבא שלח לי הודעה: 'אחיך מ"פ בגבעתי, לא?'. ניסיתי להתקשר לג'וחא והוא לא ענה. כמעט תמיד הוא היה זמין. רק אחרי זה הבנתי שאותו חבר למעשה בישר לי על המוות של ג'וחא".
5 צפייה בגלריה
רב סרן יוחאי קלנגל שנפל בפעילות מבצעית בהר דוב ב-2015
רב סרן יוחאי קלנגל שנפל בפעילות מבצעית בהר דוב ב-2015
"לחשוב לפני שלוחצים 'שלח'". יוחאי קלנגל מעניק דרגה לאחיו, אמיר
אמיר קורא לכל מפיצי ההודעות והסרטונים לתת לאנשי המקצוע לעשות את עבודתם. "תנו להם לעשות את העבודה ואל תהרגו אותנו פעמיים. אם הייתי רואה סרטון של האירוע של ג'וחא, לא הייתי יודע איך הייתי חי עם הדבר הזה. לא יודע מה היה קורה אם הייתי רואה את אחי מת בתוך ג'יפ. זה פוצע נפשות. אנשים צריכים להבין את זה. צריכים לחשוב לפני שלוחצים על ה'שלח' או בעצם על ההדק".