4 צפייה בגלריה
 מעצר המחבל שביצע את הפיגוע סמוך לצומת צריפין
 מעצר המחבל שביצע את הפיגוע סמוך לצומת צריפין
המחבל החזיק באישור עבודה מלא בישראל. זירת הפיגוע ליד צריפין, ותיעוד מהמעצר
( צילום: תיעוד מבצעי מד"א )
המחבל מדרום הר חברון שביצע את הפיגוע אתמול (יום ג') ליד בסיס צריפין החזיק באישור עבודה מלא בישראל. זאת, בניגוד לנטען בצהריים על ידי גורמי ביטחון, ולפיהם אישור העבודה היה תקף רק למעלה אדומים. גם במינהל האזרחי התעקשו כי המחבל החזיק ברשותו היתר לעבוד במעלה אדומים.
עוד נודע אמש ל-ynet כי המחבל התפלל ביום שישי האחרון בהר הבית תוך ניצול האישור שקיבל. בימים האחרונים אף המשיך לתל אביב ומשם נסע לאזור ראשון לציון לביצוע הפיגוע. בפיגוע נפצע באורח בינוני-קשה לוחם יחידת עוקץ שנשכב על נשקו ובכך מנע פיגוע קשה יותר - לאחר שהמחבל דקר אותו בכתפו וניסה לחטוף את הנשק. בפיגוע נדקר גם חייל בחיל ההנדסה שנפצע קל, ושוחרר בתוך כמה שעות מבית החולים.
4 צפייה בגלריה
תפילות יום השישי הבר הבית
תפילות יום השישי הבר הבית
המחבל ניצל את אישור העבודה שקיבל כדי להתפלל בהר הבית. תפילות יום שישי בהר, בשבוע שעבר
(צילום: רויטרס)
הפיגוע סמוך לבאר יעקב התרחש אתמול מעט לפני השעה 10:00 כאשר המחבל מוחמד עוואדה, צעיר בן 21 ללא רקע ביטחוני וללא שיוך ארגוני מכפר דורא שליד חברון, צעד לדברי המשטרה מאחורי שני החיילים שהלכו לכיוון הבסיס שלהם ודקר אותם. המחבל נתפס על ידי אזרחים שעברו במקרה באזור, והמשטרה מסרה כי כוחותיה הגיעו לזירה בתוך דקות בודדות. עוואדה הועבר לחקירה במשטרה, ואחיו נקרא לחקירה בשב"כ.
"בהתחלה חשבנו שזה מכות", סיפר ל-ynet אחד האזרחים שהשתלטו על המחבל, אופיר, שביקש לא להזדהות בשמו המלא. הוא אמר כי הוא ואזרח נוסף וידאו שהמחבל מרותק לקרקע ולא יכול לזוז, ואז הגישו טיפול לפצועים - בין השאר באמצעות חוסם עורקים שהכינו מחולצה של אחד מהם. "הרגעתי את החייל ואמרתי לו שיהיה בסדר", אמר. "קשרתי את החולצה שלי עליו וחסמתי לו את הדם".

בני משולם, שעובד כמתקין סיבים אופטיים ומתנדב כחובש באיחוד הצלה, סיפר כי "נסעתי לכיוון צפון, ואז ראיתי בצד שמאל שלי - בנתיב הנגדי - סוג של המולה. ראיתי שני חיילים ומישהו בא עליהם, זה היה כזה מעורפל. עצרתי באותו רגע כי המוח אמר לי שזה פיגוע, וצעקתי לעובד שהיה איתי ברכב. רצתי לכיוון המחבל כדי לנטרל אותו יחד עם שני אזרחים אחרים. ברגע שנטרלנו אותו וראיתי שהוא על הרצפה, רצתי לכיוון החייל שספג את רוב הדקירות. הגשנו לו סיוע עד שהגיע אמבולנס שפינה אותו".
לדבריו, החיילים לא הבינו מה קרה ברגעים שאחרי הדקירה. "ראו את הרוע בעיניים של המחבל", אמר. "קשה היה לפספס את זה. אתה רואה שהוא חדור מטרה. תוך כדי הנטרול הוא ניסה לקום וכמעט הצליח, אבל המשכנו להחזיק אותו. היו שם אנשים חמושים שלא ירו, שמעתי רק צעקות".

אמש, כמה חשודים יידו סלעים ובקבוקי תבערה לעבר רכב של אבטחת בתי יהודים שנסע בשכונת סילוואן במזרח ירושלים. חלק מהחשודים אף ניסו לפתוח את דלת הרכב עם בקבוק תבערה בידיהם כדי לנסות להשליך אותו לתוך הרכב. לוחמי מג"ב שהיו בתוך הרכב בפעילות סמויה, ירו באחד החשודים, שנמלטו מהמקום. החשוד שנורה, נער בן 15 תושב השכונה, נעצר ופונה לקבלת טיפול רפואי כשהוא בהכרה ובמצב יציב.
הפיגוע אתמול הגיע בזמן של מתיחות ביטחונית, בעיצומו של הרמדאן. שלשום נפגעו בתים בקיבוץ מעלה גלבוע שבמועצה האזורית עמק המעיינות מירי מחבלים שפתחו באש מכיוון צפון השומרון, ונמלטו. הפגיעה בבתים זוהתה רק לאחר סריקות, איש לא נפגע. פתח והג'יהאד האיסלאמי לקחו אחריות לפיגוע ופרסמו את סרטון הירי. צה"ל עדיין מנהל מצוד אחר החשודים.
4 צפייה בגלריה
הנזק לרכב
הנזק לרכב
הנזק שנגרם לרכב בסילוואן, אמש. לוחמי מג"ב ירו באחד החשודים ועצרו אותו
(צילום: דוברות המשטרה)
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ
נענו לקריאת חמאס. מאות מתפללים מוסלמים בהר הבית, אמש
(מתוך הרשתות החברתיות)
במוצאי שבת נפצעו שלושה לוחמי גבעתי בפיגוע דריסה ליד בית אומר, כשאחד מהם נפצע באורח קשה. המחבל הפלסטיני, מוחמד בראדעיה (23) מהכפר צוריף, נורה ונהרג. הפיגוע בגוש עציון אירע פחות מיממה לאחר הירי במוחמד אלעסיבי בעיר העתיקה, שלפי המשטרה היה פיגוע ירי.
המתיחות סביב הר הבית עודנה נמשכת, ועל רקע הרצון של פעילי הר הבית להקריב קורבן במתחם בערב חג הפסח, ארגון הטרור חמאס הזהיר מפני "חילול מסגד אל-אקצא" שייגרם מהכנסת בעלי חיים לחצרות המסגד. בארגון הטרור קראו שלשום למוסלמים להגיע בהמוניהם למסגד משעות הלילה, כדי לממש את המנהג המוסלמי ברמדאן לשהות במסגד במשך שעות ארוכות, ואפילו ימים. לרוב, נהוג להגיע אחרי ארוחת שבירת הצום ולהישאר עד שעות הבוקר המוקדמות ביום שאחרי. אמש הייתה היענות לקריאות החמאס, ומאות הגיעו כדי להעביר את הלילה במסגד.
פורסם לראשונה: 22:47, 04.04.23