יחסית להתבטאויות העבר, הדברים שהשמיעו שרי החוץ הערבים בפסגת הנגב אינם מובנים מאליהם והעובדה שארבעתם גינו את הפיגוע אמש בחדרה - כל אחד בדרכו הנחרצת יותר או פחות - מדברת בשם עצמה. שר החוץ הבחרייני, עבד א-לטיף א-זיאני שהיה הראשון שנאם, פתח את דבריו בשליחת תנחומים למשפחות הנרצחים בשם המכללה, בעוד ששר החוץ המצרי סמאח שוכרי היה מאופק יותר והביע את התנגדותו לכל צורה של טרור ואלימות.
במהלך הפסגה הוחלט על שני צירים משמעותיים: האחד - קביעת הפורום כהרכב קבוע שיתכנס פעם או פעמיים בשנה, והשני הוא הקמת שש קבוצות עבודה משותפות, בראש ובראשונה בנושאי ביטחון, אך גם בענייני חינוך, תיירות, אנרגיה, מזון ומים.
5 צפייה בגלריה
פסגת הנגב
פסגת הנגב
ההצהרות המשותפת בשדה בוקר
(צילום: EPA)
עם זאת, שוכרי הזכיר את מאמציו של נשיא מצרים בראשות הנשיא א-סיסי להילחם יחד עם המדינות המוסלמיות בקיצוניות, ושר החוץ המרוקאי נאסר בוריטה הדגיש כי הפסגה היא התשובה הטובה ביותר לפיגוע. שר חוץ האמירתי דיבר גם הוא על חשיבות בניית התשתית לשלום אזורי ועל מערכת היחסים בין העמים שעשויה לשים סוף לטרור וההסתה.

פסגת הנגב - כתבות נוספות

שר החוץ של בחריין עבד א-לטיף א-זיאני הזכיר בנאומו את מתקפות החות'ים בתימן, את ארגון הטרור חיזבאללה וארגונים נוספים שפוגעים ביציבות האזורית. עבור בחריין, איום הטרור השיעי בהובלת איראן - שנמצאת רק 300 ק"מ ממנה - הוא כנראה המסוכן ביותר עבור היציבות הפנימית של הממלכה, שמורכבת מרוב שיעי שטהרן מנסה להשפיע עליו. א-זיאני הבהיר שישראל ובחריין צריכות להמשיך לקדם את העקרונות שמאחורי הסכמי אברהם והביע מחויבות להעמיק את השותפות בין המדינות, שאת ההאצה שלה רואים ביתר שאת בשבועות האחרונים. אך לא פחות חשוב מכך, שר החוץ הבחרייני הזכיר את הסוגיה הפלסטינים במשפט אחד בלבד, כאילו לצאת מידי חובה.
5 צפייה בגלריה
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב
(צילום: AP)

שר החוץ של מצרים, סאמח שוכרי, הקדיש חלק משמעותי מנאומו לסיפור הפלסטיני וציין שמצרים תומכת בדרישות הפלסטיניות וקרא לשני הצדדים להגיע לפתרון. אך החלק המעניין יותר בדבריו היה השלב שבו הזכיר כי לאחרונה צוינו 43 שנים לחתימה על הסכם השלום עם ישראל - ודווקא בעת האחרונה רואים את ההתקדמות והנרמול ביחסים. "הדברים שהשגנו ב-43 שנים מדגישים את החשיבות של השלום עבור האזור שלנו", אמר שוכרי", כשלמעשה הוא מודה בפומבי שמאז החתימה על הסכמי אברהם, גם במצרים רואים את הידוק שיתוף הפעולה בכלכלה ובתיירות.
מצרים, כאמור, אינה חלק ממדינות הסכמי אברהם וההיסטוריה שלה מול ישראל ארוכה ומורכבת ביותר, כיוון שחוותה גם מלחמות ותקופות איבה. מצרים נחשבת לחריגה מבין המשתתפות בפסגה חרף הסכם השלום הוותיק, ועל כן חרף ההצהרות המאופקות יותר, דבריו של שוכרי היו חיוביים במיוחד לגבי טיב היחסים בעתיד.
5 צפייה בגלריה
פסגת הנגב
פסגת הנגב
מימין: שר החוץ המצרי ושר החוץ הבחרייני
(צילום: לע"מ)
ראוי לציין שמדינה ערבית נוספת שלישראל יש איתה שלום ותיק ואינה נכללת בהסכמי אברהם היא ירדן. שר החוץ הירדני נעדר מהפסגה על אף הניסיונות לצרפו - כיוון שהצטרף למלך עבדאללה בביקורו ברמאללה, ובזמן ההצהרות בשדה בוקר נועד עם אבו מאזן.
נראה שעבור הירדנים, ההשתתפות בכינוס הזה נחשבת לצעד אחד יותר מדי - או לכל הפחות מוקדם מדי. בחודשים האחרונים גם מערכת היחסים עם ירדן עוברת שינוי ומשתפרת, ורואים יותר ויותר שיתופי פעולה בתחומי האנרגיה והביטחון. גם הפגישות הפומביות של בכירים מישראל עם המלך מעידות על כך. עם זאת, בירדן חיים לא מעט פלסטינים ודעת הקהל עדיין רחוקה מלהיות אוהדת ישראל, כך שתוך התחשבות בשיקולים הפנימיים שלהם, הירדנים החליטו לוותר על ההזדמנות להצטרף לפסגה ואולי יפקדו אותה בשנה הבאה.
נראה שאת הנאום החם ביותר נשא דווקא שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, שהדגיש כי את המסרים שנשא הביא בשמו של מלך מרוקו, מוחמד השישי. בוריטה הדגיש כי נרמול היחסים עם ישראל הוא לא צעד אופורטוניסטי, אלא המשך טבעי של היחסים בין מלכי מרוקו והישראלים. כחלק מהקשר הזה, ציין בוריטה שראשי הערים בדימונה וירוחם הם ממוצא מרוקאי, מה שלדבריו רק מדגיש את הקשר בין העמים.
"אנחנו כאן בגלל שאנחנו באמת מאמינים בשלום חם", אמר בוריטה למשתתפי הפסגה. "אנחנו כאן כיצד ליצור דינמיקה חיובית ולפתוח אופקים חדשים עבור האזור". הוא הוסיף כי בעתיד הקרוב יהיו ביקורים דיפלומטים הדדים בין שתי המדינות, ולא שכח לציין את הצורך במציאת פתרון לפלסטינים, אך לא הקדיש לכך חלק נרחב מנאומו כמו שר החוץ המצרי.
שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן זאיד, נשא אף הוא נאום אישי ואופטימי מאוד. "מדובר ברגע היסטורי לכולנו", אמר בפתח דבריו. אחד החלקים המשמעותיים ביותר בנאומו התייחס לעשרות השנים שבהן הקשר הפוטנציאלי עם ישראל לא נוצל. "ישראל ומצרים חתמו על הסכם שלום לפני 43 שנים, ולצערנו איבדנו 43 שנים של פעילות משותפת", אמר בן זאיד. "מה שאנחנו מנסים להשיג כאן היום זה שינוי של הנרטיב, ובניית עתיד טוב יותר עבור ילדינו ונכדינו".
5 צפייה בגלריה
לפיד עם שר החוץ המרוקאי
לפיד עם שר החוץ המרוקאי
הנאום החם ביותר. נאסר בוריטה
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
מנהיגי פסגת הנגב משלבים ידיים
שיבח את שיתופי הפעולה עם ישראל. שר החוץ האמירתי
(צילום: AFP)
בן זאיד הזכיר שזהו הביקור הראשון שלו ושל שר החוץ המרוקאי בישראל, ואמר שבאמירויות סקרנים ללמוד עוד דברים על ישראל. "זה הזמן להדביק את הפערים ולבנות מערכת יחסים חזקה", אמר. בן זאיד ציין ש-300 מאות אלף ישראלים כבר ביקרו באמירויות, ושמיליונים חלפו בביתן הישראלי בתערוכת החדשנות אקספו בדובאי. "בניגוד למה שהתרחש אתמול, אנחנו בונים את התשתית עבור מערכת היחסים בין העמים ונגד ההסתה והטרור".
חרף הפערים מול וושינגטון, שרי החוץ נמנעו מהשמעת ביקורת על המדיניות האמריקנית. עם זאת, משתתפי הפסגה הביעו את רצונם לשמור על הקשר הקרוב עם ארצות הברית שמחויבת לכל הסכמי השלום עם ישראל, וסביר להניח שהסוגיות שנמצאות במחלוקת אכן עלו בדיונים בחדרים הסגורים. אבל לפחות כלפי חוץ, שרי החוץ הערבים, הציגו יחד עם ישראל וארצות הברית חזית משותפת ומחויבות לשלום.
ואילו איראן, בינתיים הצטרפה לגינויים של ארגוני הטרור, ודובר משרד החוץ סעיד חטיבזאדה כינה את המפגש "פסגת הרשע". בטהרן תיארו את השתתפותם של שרי החוץ הערבים כבגידה בסוגיה הפלסטינית, וחטיבזאדה הדגיש כי ארצו "מוכנה לשיתוף פעולה עם מדינות האזור לסיכול העלילה האמריקנית-ישראלית".