על רקע המשך גל הטרור, עם פיגוע דקירה אמש (ראשון) בשער שכם שבו נפצע בינוני לוחם מג"ב ובמקביל ניסיון חדירה שסוכל ביישוב תקוע שבגוש עציון, בצה"ל העריכו בימים האחרונים בפני הדרג המדיני כי חמאס ומנהיגו בעזה יחיא סינוואר רוכבים על גל הטרור – אך לא מובילים אותו.
2 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר אביב כוכבי
יחיא סינוואר אביב כוכבי
הרמטכ"ל אביב כוכבי ומנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. בצבא מפצירים: לא לחזק את מעמדו באמצעות "סימונו" כמוביל הגל
(צילום: רויטרס, יאיר שגיא)

המחבלים שביצעו את טבח הגרזנים באלעד – פחות משבוע לאחר נאומו המסית של סינוואר ובו קרא לפלסטינים לבצע פיגועים באמצעות סכינים או גרזנים – אמרו בחקירתם הראשונית כי אינם חברי חמאס ושלא הוכוונו על ידי הארגון. בצבא אמרו לדרג המדיני כי אסור לתאר את סינוואר כמי שמוביל את גל הטרור, כיוון שהדבר רק יחזק את מעמדו. בצבא רואים את גל הטרור כגל של מפגעים בודדים, גם על רקע דתי, שמושפעים מהמצב בהר הבית.
בצבא הבהירו לדרג המדיני כי בפיגועים האחרונים, מבחינה מודיעינית, לא היו עקבות לחמאס – שעדיין מורתע מאוד. כך או כך, בצבא לוקחים אחריות: הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר בדיון הערכת מצב השבוע שכל ישראלי שנהרג בפיגועים הוא כישלון מבצעי, לנוכח השקעת הכוחות הרבים בבלימת גל הטרור.

קו התפר ימשיך להיות מתוגבר, כפי שנעשה בשבועות האחרונים עם תחילת גל הטרור, וכבר היום יש בסך הכול 26 גדודים באיו"ש – פי שניים מבשגרה. בצבא מתכוונים לצאת לסדרה של מבצעי מעצרים ותפיסות נשקים באזור ג'נין על רקע המשך יציאת מחבלים מאיזור זה. יצוין כי אף שבשלביו המוקדמים יותר של גל הטרור ביצעו כוחות הביטחון שורה של מבצעים נועזים באזור ג'נין, לאור יום, בימים האחרונים לא בוצעו פעולות שכאלו.
בתוך כך, היום החל תרגיל המלחמה הגדול "מרכבות האש", שיימשך חודש ימים וידמה עימות נרחב בכל הזירות, ובדגש על עזה, לבנון ויהודה ושומרון. בשנה שעברה התרגיל הפך למציאות כבר בימיו הראשונים, עם פרוץ מבצע "שומר החומות".
אלפי חיילים יקחו חלק בתרגיל, כאשר לפי הרמטכ"ל המטרה היא להלום באש וקרקעית במהרה באויב. התרגיל יכלול שני תרגילי אוגדה עם יישום לקחים לוגיסטיים מ"שומר החומות". לתרגיל יגויסו כוחות מילואים ממערך היבשה. על רקע התרגיל הזה, הזרועות הצבאיות של ארגוני הטרור ברצועת עזה העלו את רמת הכוננות שלהן. כך דווח אמש מפי מקורות בזרועות הצבאיות לרשת "אל-מיאדין".
2 צפייה בגלריה
גדר הפרדה מנעליןף ארכיון
גדר הפרדה מנעליןף ארכיון
גדר הגבול בקו התפר, ארכיון. תקרית הירי שם בפלסטיני נחקרת
(צילום: AP)
באשר לתקרית אתמול ליד טול כרם במהלכה נהרג צעיר פלסטיני שניסה לחצות הגדר בקו התפר מירי של כוח צה"ל, מעריכים כעת בצבא כי הוא לא היה צריך להיהרג. בתוך הצבא הביעו צער על התוצאה הקטלנית וציינו כי התחקיר של האירוע טרם הסתיים.
אמש, נזכיר, בתום הערכת מצב שכינס ראש הממשלה נפתלי בנט, הוחלט להסיר החל מהיום את הסגר שהוטל על יהודה ושומרון ביום הזיכרון, למעט על הכפר הפלסטיני רומאנה בנפת ג'נין, שבו מתגוררים המחבלים אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר, שביצעו במוצאי יום העצמאות את הטבח באלעד, ורצחו את אורן בן יפתח, בועז גול ויונתן חבקוק.
עוד הוחלט בתום הערכת המצב כי מעבר ארז, שלא נפתח לכניסת פועלים פלסטינים לשטח ישראל מ-1 במאי, יישאר סגור לתנועת תושבי רצועת עזה עד להודעה חדשה. במהלך הסגר על עזה יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. בהמשך השבוע תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא. ההחלטה להמשיך בסגר על עזה נועדה לשדר מסר לסינוואר: יש מחיר להסתה שלך, בין אם יש או אין קשר בינה לבין הפיגועים.