1 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
נפגשו בעקבות חילופי ההאשמות. נתניהו ובן גביר
( צילום: אוהד צויגנברג)
אחרי חילופי ההאשמות בין הליכוד ליו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, שהחרים אתמול (שני) הצבעה שיזמה האופוזיציה נגד הממשלה בנושא המהפכה המשפטית - בסיעתו של השר לביטחון לאומי אומרים שראש הממשלה בנימין נתניהו ממדר אותו מדיונים ביטחוניים.
לדברי גורמים בעוצמה יהודית, במפלגה זועמים על התנהלות נתניהו מולם בכל הנוגע לטיפול בטרור. לטענתם, נתניהו לא מכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני, ושלשום הוא קיים הערכת מצב ביטחונית שבדרך כלל נוכחים בה על הקו גם השרים הרלוונטיים - אולם הפעם בן גביר לא הוזמן להשתתף בדיון. גם הסרת האיטום מביתו של המחבל שביצע את הפיגוע בשכונת רמות בירושלים נעשתה ללא עדכון מראש של השר לביטחון לאומי. אמש, בעקבות המתיחות, נתניהו ובן גביר נפגשו.


בכירים בליכוד תקפו אמש את יו"ר עוצמה יהודית לאחר שהחרים את הדיון שיזמה האופוזיציה, ואמרו כי "ההיעדרות של בן גביר ו'עוצמה יהודית' מההצבעה אתמול בכנסת היא מעשה חסר אחריות נגד ממשלת ימין. כשיש הצבעה של השמאל נגד ממשלת ימין - כולם מתייצבים". בעוצמה יהודית הגיבו למתקפה, ואמרו: "מדיניות ההכלה של נתניהו והליכוד מאז שהוקמה ממשלת הימין היא מעשה חסר אחריות. כשיש טרור של מחבלים נגד ישראלים - ישראל צריכה להלום בטרור ולא להיכנע לו".


בשיא הפינוי אתמול הגיעו חברי עוצמה יהודית לישיבת סיעה במאחז שהוכרז שטח צבאי סגור - ושם התייחס לראשונה השר בן גביר לפרעות המתנחלים בחווארה שעות ארוכות אחרי שהסתיימו, וקרא "לא לקחת את החוק לידיים", בזמן שהוא שוהה במאחז בלתי-חוקי לצד עשרות מתנחלים. את האזהרה הזו הוא נמנע מלהשמיע בזמן אמת. חלק מהח"כים שהיו עמו, נציין, הביעו תמיכה בפורעים.
בן גביר הודיע לפני כן שהוא וסיעתו יחרימו את ההצבעה, שכן לדבריהם "מדיניות ההכלה של ראש הממשלה ושר הביטחון חייבת להשתנות, ולא ניתן יהיה לנהל מדיניות עצמאית בלי לשתף את השותפות הבכירות שבממשלה". גורמים בעוצמה יהודית הוסיפו כי "לא ייתכן שנשמע על ועידות מדיניות וסיכומים מדיניים בתקשורת ושיחליטו לבד על הסרת איטום בתי מחבלים, ולא ייתכן שיפנו תושבים מאביתר בניגוד להסכמים קואליציוניים ובניגוד למדיניות הימין".
למרות החרמת הדיון מצד עוצמה יהודית, כמו גם מצד יהדות התורה שהחרימה את הדיון במחאה על דרישות תקציביות, הקואליציה ניצחה בכל זאת בהצבעה שהתקיימה בסוף הדיון, שלה משמעות סמלית בלבד, בשל נוכחות דלה של חברי האופוזיציה. 55 חברי כנסת תמכו בהודעת ראש הממשלה נתניהו, שנאם בסוף הדיון, לעומת 53 שהתנגדו.

בדיון שנערך אתמול בכנסת אמר ראש הממשלה נתניהו: "השם יקום דמם של הנרצחים אתמול בפיגוע, ואנחנו נקום דמם. כשאני אומר 'אנחנו', אני מדגיש, זה אך ורק הכוח המגן של מדינת ישראל - צה"ל וזרועות הביטחון. הם יודעים לעשות זאת, הם עושים זאת והם באים חשבון עם כל מי שמרים ידיו עלינו".
"הממשלה שלנו משנה את הכללים", המשיך נתניהו. "אנחנו פועלים נגד הטרור בכל האמצעים, כמו חקיקת חוק גירוש משפחות מחבלים וקידום עונש מוות למחבלים - דברים שלא היו עד עכשיו. במקביל אנחנו מסדירים יישובים שלא הוסדרו שנים ואנחנו מוכיחים לאויבנו שהם לא יעקרו אותנו ממדינתנו. זה התפקיד שלנו, זה התפקיד של זרועות הביטחון - אין שום מקום לאנרכיה, בשום מקום. לא נקבל מציאות שאיש הנכון בעיניו יעשה". ח"כים מחד"ש-תע"ל צעקו לעברו: "אתה התחלת את הפוגרום".
אחרי נתניהו עלה לדבר ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שאמר: "תראו במה מתעסקת הממשלה. אתמול נרצחו שני האחים, מליציות טרוריסטיות של מתנחלים עושות פוגרום בחווארה, אבל הדיונים בוועדת החוקה לא עוצרים לדקה. עם ישראל נקרע לגזרים, אבל אתכם מעניין רק דבר אחד - להמשיך את מסע ההשמדה של החברה הישראלית".
פורסם לראשונה: 21:56, 27.02.23