בזמן שעדותו של המיליארדר ארנון מילצ'ן במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נמשכת בברייטון שבאנגליה, יועצו הקרוב לשעבר של נתניהו ניר חפץ התייחס היום (חמישי) באולפן ynet לחיבוק אתמול בין מילצ'ן לשרה נתניהו, שנוכחת פיזית בעדות: "זה משפיע, מילצ'ן הוא אדם שהוא באמת הר געש של רגשות. הרי אנחנו לא נולדנו אתמול, בגלל זה היא טסה לשם".
חפץ - עד המדינה בתיק 4000 - ציין כי לדעתו מילצ'ן "החליט לענות על השאלות ששואלים אותו אמת". לדבריו, "הוא דמות מאוד ידועה, וכשאתה עומד מול עורכי דין כל כך משוכללים במשך כל כך הרבה ימים, אם אתה לא תדייק ולא תאמר אמת, הם יתפסו אותך, ואתה תצא הכי גרוע שאפשר, ולכן כיפת הברזל שלו זה לומר אמת. אבל החיבוק יכול להשפיע בטונים ובמינונים".
5 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן ושרה נתניהו
ארנון מילצ'ן ושרה נתניהו
"יכול להשפיע בטונים ובמינונים". החיבוק של מילצ'ן ושרה נתניהו, אתמול
(צילום: לירן תמרי)
5 צפייה בגלריה
ארנון מילצ'ן ושרה נתניהו
ארנון מילצ'ן ושרה נתניהו
"הוא הר געש של רגשות". מילצ'ן בעדותו אתמול
(צילום: מארק ישראל סלם)
מקורבו לשעבר של רה"מ שיתף בתחושותיו ביום הראשון לעדותו, כשעלה לדוכן העדים וראה מולו את נתניהו. "זה היה קשה כקריעת ים סוף, הלב ממש מנתר בבית החזה". הוא הוסיף כי "לכל אורך העדות שלי ישב באולם גם מו"ל קבוצת ידיעות ארנון מוזס, שעבדתי איתו עשר שנים והיה לי איתו קשר, אני יכול להגיד שממש אהבתי אותו בתקופה שעבדתי איתו. אז כן, זה קשה, אבל בסוף אתה אומר את האמת".
חפץ התייחס לקושי בלהיות עד מדינה, ואמר כי הוא "לוקח אחריות על דברים שאני צריך לקחת אחריות ושלא עשיתי באופן תקין. אבל בסופו של דבר כשאתה לוקח את הכתם הזה עד מדינה, מזה אתה לא נפטר לעולם". עם זאת, הוא ציין כי יש גם צדדים חיוביים. "אתה נכנס למכונת שטיפה, ואם אתה בכל העדות אומר את האמת ורק את האמת, בלי לעשות חשבונות למי זה מועיל ולמי אז זה המעט שאתה יכול לעשות בשביל באמת להתנקות", אמר.
5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"להיות עד מדינה - כתם שאתה לא נפטר ממנו לעולם". ניר חפץ
(צילום: יואב דודקביץ')
משפט נתניהו הצליח לעורר סערה אתמול גם מזווית אחרת לעדות מילצ'ן, כשהמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך הצליח לעורר סערה הבוקר (רביעי), שהודה כי "כשהוגשו האישומים נגד נתניהו, איש לא ניחש שנתניהו לא יתפטר מתפקידו". מי שמיהר להגיב על הדברים הוא היועץ המשפטי לשעבר, שהחליט על הגשת כתב האישום, אביחי מנדלבליט. "נושא המשך כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה מעולם לא עלה ולא יעלה על הדעת שיעלה במסגרת הדיונים לצורך קבלת ההחלטות בתיקי האלפים".
חפץ הגיב לדבריו של מנדלבליט, ואמר כי "זה הפוך למציאות, ואני חוויתי את זה על בשרי". לדבריו, הוא היה חשוד שסייע "לרה"מ ולקרוביו, בסוגריים זה בעצם יאיר ושרה, לקבל טובות הנאה. נחשדתי גם על עוד סעיף של שיבוש הליכי חקירה. על חשדות כאלה החזיקו אותי 15 ימים בתא מעצר שורץ פשפשים".
5 צפייה בגלריה
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך במסיבת העיתונאים של פורום בראשית
המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך במסיבת העיתונאים של פורום בראשית
"רוח המפקד האלימה והברוטלית שרתה על החקירה המטורפת הזו". אלשיך
(צילום: רפי קוץ)
הוא המשיך לספר על חוויותיו מהמעצר, ואמר כי "אני הייתי בחמישה בתי מעצר שונים, כי היה להם טריק שקיבלתי ציוד מהמשפחה שלי, אבל אז בערב החזירו אותי לבית מעצר אחר בלי הציוד. התחננתי לראות רופא, לא נתנו לי במשך ימים אחדים, תרופות מנעו ממני. ו-30 בלשים וחוקרים שונים חקרו אותי, עם כל תרגילי החקירה הכי מלוכלכים, הכי אלימים, וחלקם גם לא חוקיים".
כשנשאל על מעורבות אלשיך בחקירה שלו, אמר: "שאף אחד לא יספר לי שהדבר הזה נעשה על ידי הש"ג, אלה תרגילים שמאושרים על ידי מפכ"ל המשטרה". הוא הוסיף כי "אין לי ספק שרוח המפקד האלימה, הברוטלית, של האיש הבעייתי הזה, בעיני, שרתה על החקירה הבאמת מטורפת הזאת, אין מילה אחרת".
חפץ סיפר כי הוא מתכנן לתבוע את המדינה על הליך חקירתו, וטען כי "פרקליטים בכירים מאוד ישבו בחדר ליד וצפו אונליין באיומים עליי, באיומים על משפחתי. בדיון של הפרקליטות והמשטרה ערב לפני כן, תרגיל החקירה המסריח שהופעל עליי אושר ידי הגורמים הבכירים ביותר. אז שיתנו את הדין על כך במשפט אזרחי ויספרו לציבור בישראל מה עמד לנגד עיניהם כשהם החליטו לבצע פעולות בלתי חוקיות, בחקירה שכל העולם מסתכל עליה".

"ההשפעה של יאיר הייתה יום-יומית"

חפץ הוא כאמור לא רק עד מדינה במשפט ראש הממשלה, אלא אדם שהיה מקורב אליו מאוד בשנים ארוכות. יש לו דעה נחרצת על נתניהו של אז ונתניהו של היום, וגם על הקנדציה הנוכחית שלו. "הקדנציה הזו היא העדפה מזוקקת וטהורה של אינטרסים אישיים ושל הישרדות פוליטית על פני טובת המדינה, ואני רק כל יום מתפלל שהדבר הזה לא ייגמר בחיי אדם", אמר היועץ לשעבר.
5 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
"רה"מ היה נאלץ לצאת מישיבות בשביל לדבר איתו". יאיר נתניהו
(צילום: יאיר שגיא)
לדבריו, "במשך שנים שירתתי אותו נאמנה, האמנתי בדרכו, ואם להגיד את האמת גם די הערצתי אותו. אחרי הבחירות ב-2015 וביתר שאת מ-2016 זה בנימין נתניהו אחר. אנשים כמו ראש הסגל יואב הורוביץ ואני ניהלנו קרב מאסף על הממלכתיות, והפסדנו ליאיר נתניהו בענק". הוא הוסיף כי "בנימין נתניהו של היום לא היה מקשיב לי, אני חושב שבגרותו כראש ממשלה מביישת את נעוריו שהיו בעיניי יפים מאוד. מה שקורה היום זה בושה וחרפה".
- יאיר באמת מנהל את העניינים מאז 2016 כמו שאתה מתאר? "ההשפעה של יאיר נתניהו הלכה ועלתה מהניצחון בבחירות ב-2015 ועד שאני עזבתי ב-2018, וההשפעה היום-יומית שלו על החלטות שלטוניות, כולל בתחומים מדיניים וביטחוניים, היתה דרמטית. להגיד שהוא ניהל את המדינה? זה לא נכון. אבל הלחצים שהופעלו על בנימין נתניהו, שהיה נאלץ לצאת מישיבות בשביל לדבר איתו, או אפילו לנסוע לבלפור, כי יאיר היה בדרך כלל גם רותם את שרה לטובת העניינים שלו, היו על בסיס יום-יומי".