יממה לאחר פיגוע הירי בחווארה, הותר לפרסום בצהריים (ראשון) כי אילון צובל ואורי חג'בי הם שני לוחמי חטיבת כפיר שנורו אמש בכפר שמדרום לשכם ונפצעו באורח בינוני. שר הביטחון יואב גלנט ביקר הבוקר את החיילים בבית החולים בילינסון, שם הם מאושפזים. המחבל טרם נתפס.
אילון הועבר היום ממחלקת טיפול נמרץ למחלקה אחרת, ואורי, שנפצע אתמול באורח קשה והבוקר מצבו התייצב וכעת מוגדר כאמור בינוני, עדיין נשאר להשגחה בטיפול נמרץ אך יצא מכלל סכנה. "השניים עברו בצורה יציבה את הלילה, ייצבנו את מצבם. הבוקר הם יושבים בכיסא, מדברים, שותים ואוכלים ונראה שהם יצאו מכלל סכנה", עדכן פרופ' דן ערבות, מנהל מחלקת ניתוחי לב וחזה בבית החולים.
4 צפייה בגלריה
"שני חברים טובים". אורי חג'בי ואילון צובל
"שני חברים טובים". אורי חג'בי ואילון צובל
"שני חברים טובים". אורי חג'בי ואילון צובל
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט מבקר אצל אורי חג'בי, שנפצע בפיגוע בחווארה
שר הביטחון יואב גלנט מבקר אצל אורי חג'בי, שנפצע בפיגוע בחווארה
גלנט בבית החולים
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט מבקר אצל אילון צובל, שנפצע בפיגוע בחווארה
שר הביטחון יואב גלנט מבקר אצל אילון צובל, שנפצע בפיגוע בחווארה
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
דורון צובל, אביו של אילון שנפצע, סיפר ל-ynet: "הם שניהם מאותה ישיבה וחברים טובים. סיפרו לי שהוא נפצע ומיד הגענו. כשהבנתי איפה הפגיעה הבנתי את הסיכונים, וזה מדאיג. ברוך השם הרגיעו אותנו. הוא כבר מדבר ומספר על האירוע. האפוד הקרמי הציל אותו. את הבעיה של חווארה צרוך לפתור לעומק, קטונתי מלתת פתרונות".
שרת התחבורה מירי רגב פרסמה כבר אתמול בטוויטר את שמות שני הלוחמים שנפצעו, אף שאלו לא הותרו עדיין לפרסום. דובר צה"ל אף ציין בהודעתו כי הוא "שב ומבקש שלא להפיץ שמועות, תיעוד מהאירוע או את זהותם של הנפגעים".


באוגדת איו"ש פועלים מהבוקר כדי לשפר את המיגון ההנדסי בעמדות הצבאיות לאורך ציר 60 בכפר חווארה, וחיילים פורסים שקי חול על הבטונדות בעמדות כלקח מפיגוע הירי אתמול. מתחקיר ראשוני עולה כי אחד החיילים שנפצעו עמד מאחורי הבטונדה ואף לבש שכפ"ץ קרבי, אך הקליע מירי המחבלים חדר לחזהו מהצד, מבית השחי. בנוסף, כוחות צה"ל הגבירו הבוקר את בידוקי הרכבים הפלסטיניים בציר החולש על הכפר.
הפיגוע התרחש אמש בסביבות השעה 19:00. המחבל ירה מרכב חולף לעבר הלוחמים, ונמלט. כוחות צה"ל פתחו במצוד נרחב אחריו וסגרו את הכניסות הדרומיות לשכם. לפי שעה הוא טרם נתפס. מדובר צה"ל נמסר אמש כי "פיגוע ירי מרכב חולף בוצע הערב לעבר לוחמי צה"ל שהיו בעמדה צבאית בחווארה שבשומרון. כוחות הביטחון מנהלים מרדף אחר המחבל. נפרסו חסימות במרחב ומתבצע בידוק בכניסות וביציאות לעיר שכם". שר הביטחון גלנט הודיע אתמול על הערכות מצב עם הרמטכ"ל וראש השב"כ.

הפלסטינים דיווחו כי מיד אחרי הפיגוע פשטו כוחות צה"ל על הכפר ביתא הסמוך. דובר חמאס מוחמד חמאדה אמר כי "מבצע חווארה החדש הערב הוא מסר המאתגר את צבא הכיבוש הציוני. העיירה הנצורה חווארה ממשיכה להתנגד ולהגיב ליהירות הכיבוש ומתיישביו. כל עוד הכיבוש יישאר, ההתנגדות תימשך".
כמה שעות לאחר הפיגוע נרשמו עימותים בין מתנחלים לפלסטינים. יותר מ-100 מתנחלים הפגינו בצומת יצהר וניסו לפרוץ את מחסומי המשטרה והצבא במקום. כוחות יס"מ ומג"ב פעלו מולם. במערכת הביטחון בודקים טענה פלסטינית על פצוע פלסטיני מירי של מתנחל בכפר סמוך. קודם לכן דיווח הסהר האדום הפלסטיני על אזרח ש"הותקף על ידי מתנחלים" במסעדה בדיר שרף, ממערב לשכם, שם גם דווח על תקיפת כלי רכב פלסטיניים. בנוסף, היו שני נפגעים משאיפת גז במהלך עימותים עם כוחות הביטחון.
ארגון הטרור החזית העממית לקח אחריות על הפיגוע. בחמאס אמרו כי "ההתנגדות בגדה מסוגלת להפתיע את הכיבוש בכל פעם, הכיבוש לא יכול ליהנות מביטחון בזמן שהוא מבצע חיסולים, תוקף מקומות קדושים וממשיך בכיבוש ובהתיישבות".


זהו פיגוע הירי השלישי בחווארה בתוך חודש. ביום ראשון האחרון נפצע באורח בינוני דיוויד שטרן (41), תושב איתמר ואזרח אמריקני, בפיגוע בכפר הפלסטיני. שטרן הצליח להשיב אש ולפגוע במחבל, שנתקל ככל הנראה במעצור.
כתוצאה מהירי של הפצוע ושל לוחמי צה"ל שהיו במקום, המחבל נפגע. הוא הצליח להימלט רגלית מהמקום, ובהמשך נתפס על-ידי גששים מחטמ"ר שומרון, שמצאו אותו באחד הבניינים בחוארה. הנשק שבו השתמש, מסוג קרלו, נתפס והוחרם. שמו של המחבל הוא לית נסאר (28), והוא תושב הכפר מאדמא בשומרון.
לפני חודש נרצחו האחים הלל (22) ויגל (20) יניב מהר ברכה בפיגוע ירי בחווארה. המחבל נצמד לחלון הרכב שבו נסעו האחים - וירה לעברם באקדח מטווח אפס. שעות לאחר הפיגוע החלו התפרעויות רחבות היקף בחווארה שכללו שריפת בתים ורכבים על ידי מתנחלים. גורמי ביטחון בישראל אישרו כי בשלל האירועים נמנו עשרות פצועים פלסטינים. שבוע וחצי לאחר הפיגוע חוסל במחנה הפליטים ג'נין המחבל, עבד אל-פתח חרושה (49), איש חמאס משכם.