עיתון סבאח הטורקי פרסם הבוקר (יום שישי) כי חוליית מתנקשים איראנית ניסתה לחסל את איש העסקים הישראלי-טורקי יאיר גלר באיסטנבול. הפרטים פורסמו על אף שלטורקיה, שבתקופה האחרונה כבר לא מסתירה את ניסיונותיה לחדש את יחסיה עם ישראל, יש יחסים ענפים עם איראן - ועל פניו אין לה אינטרס בעימות עם טהרן. בישראל מתייחסים ברצינות רבה למקרה, שצריך לשמש איתות אזהרה לאזרחים ישראלים שנוסעים בתכיפות רבה לטורקיה.
3 צפייה בגלריה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה ניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בטורקיה
רגיפ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה ניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בטורקיה
לטורקים חשוב לתקן את היחסים עם ישראל. ארדואן והחוליה האיראנית
(צילום: AFP, מתוך אתר Sabah)
3 צפייה בגלריה
יאיר גלר
יאיר גלר
ייסד את CNC ב-1996. יאיר גלר
בין טורקיה הסונית לאיראן השיעית יש ניגוד אינטרסים ותחרות על מעמד המעצמה האזורית, שכן אנקרה מפריעה להגמוניה האיראנית. עם זאת, לשתי המדינות יש גם אינטרסים משותפים: הראשון, איראן באמצעות טורקיה עוקפת את הסנקציות של ארצות הברית, ומעבירה לה נפט וגז. בנוסף, לשתי המדינות יש אינטרס לדכא את הכורדים ששואפים לעצמאות בחבל כורדיסטן.
לכן, כשהטורקים מפרסמים שהם עצרו חוליה איראנית, צריכה להיות לזה סיבה טובה מבחינתם: הם זקוקים למשאבים האיראניים, ואין לה כל עניין לייצר עימות מול טהרן. לכן, הפרסום נעשה מתוך מחשבה ובזהירות רבה, ומעיד על כך שחשוב להם מאוד לתקן את היחסים עם ישראל.
לאחרונה התייחס גורם מדיני בכיר בישראל למגעים לחימום היחסים עם טורקיה ואמר כי "נתקדם איתם בזהירות מאוד גדולה, לאט לאט", והסביר: "הם לא חברים גדולים של איראן בלשון המעטה, אז אנחנו צריכים לא לגזור עלינו איזושהי טהרנות שתמנע מאיתנו לפעול ולייצר בריתות". ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס לביקור המתוכנן של הנשיא יצחק הרצוג בטורקיה, וציין כי "הכול כמובן נעשה בתיאום".
גורמים ביטחוניים ודיפלומטיים מדווחים שבטורקיה התנהלה בשנים האחרונות, בעיקר מאז חיסול סולימאני, פעילות איראנית ענפה ואינטנסיבית של איסוף מידע על יעדים ישראליים לקראת ביצוע פיגועים. השלטונות הטורקיים היו ערים לפעילות הזו ועקבו אחריה, וכך גם מדינות אחרות במזרח התיכון. בעבר, נזכיר, כבר פורסם על כמה ניסיונות איראניים לפגוע בישראלים וביהודים בחוץ לארץ, בין היתר בהודו ובקפריסין.
3 צפייה בגלריה
ניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בטורקיה
ניסיון התנקשות באיש עסקים ישראלי בטורקיה
סירב להצעה ללון בתל אביב. התמונה של גלר שפורסמה באתר הטורקי
( מתוך אתר Sabah )
גלר, שבו לכאורה ניסו להתנקש האיראנים, הוא נשיא חברת "CNC טכנולוגיה מתקדמת" שאותה הקים ב-1996. בפרופיל הלינקדאין שלו נכתב כי החברה מספקת לעסקים פתרונות להתייעלות לצורך הגדלת רווחיהם, בין היתר בתחומי הרכב, התעופה, החלל, הביטחון, הייצור הרפואי ועוד. באתר החברה בטורקית נכתב כי החברה עוקבת אחר "טכניקות העיבוד והייצור העדכניות ביותר, לטובת הלקוחות שלנו, שאיתם אנו עובדים כשותפים". לפי אתר החברה, ששוכנת בטורקיה, יש לה עובדים מומחים בטורקיה ובכל רחבי העולם.

ניסיון החיסול ברקע המגעים לביקור הרצוג בטורקיה

בדיווח נכתב כי ארגון הביון הלאומי של טורקיה, MIT, סיכל את ניסיון ההתנקשות איראני בגלר. בדיווח צוין כי ה-MIT שיתף במידע את המוסד בפגישה חשאית באנקרה בין אנשי הארגונים בהשתתפות דרגים בכירים. באותה פגישה, צוין, העריכו המשתתפים כי מלבד נקמה על חיסול ראש תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פחריזאדה, שיוחס לישראל, התנקשות בגלר נועדה גם כדי לחבל ביחסי ישראל-טורקיה, שכאמור משתפרים לאחרונה.
בעקבות הפגישה הועבר גלר למקום מבטחים, וסוכני המוסד שוחחו עמו לפי הדיווח. משרד החוץ הישראלי אף קרא לגלר להתגורר בתל אביב בהתאם לפרוטוקולים ביטחוניים, אך גלר - אזרח טורקיה כאמור - הצהיר לפי העיתון כי הוא "אוהב מאוד את איסטנבול" ולא נענה להזמנה.
הצוות האיראני לא היה מודע לכך שגלר הועבר למקום מבטחים - והמשיך בפעולותיו. רישומי טלפון הנייד של אחד המתנקשים הראו שביקר כמה פעמים באזור משרדי חברת CNC. בימים האחרונים ה-MIT עצר שמונה מחברי החוליה, שבראשה עמד לפי העיתון קצין המודיעין יאסין טהרמאמקנדי ששהה באיראן ולא נעצר. מנגד, סאלח מושטאג ביגהוז, שפיקד על החוליה בטורקיה, נעצר יחד עם שבעה חשודים נוספים - וכולם "נשלחו לכלא באשמת הקמה וניהול של ארגון לצורך ביצוע פשע, וגם בגין חברות בארגון שהוקם לצורך ביצוע פשע".
השבוע פורסם ב-ynet כי מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז ביקר בחודש שעבר בחשאי בטורקיה, כחלק מההכנות לקראת ביקורו של נשיא המדינה יצחק הרצוג שצפוי להיערך בחודש הבא. אושפיז נועד עם יועצו הבכיר של רג'פ טאיפ ארדואן, איברהים קלין, שבאופן רשמי מכהן כיועץ התקשורת של הנשיא אך בפועל מייעץ לו בנושאים מדיניים ונמצא במעגל הקרוב ביותר שלו.