1 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
הפגנת מחאה ברחוב קפלן בתל אביב
מפגינים בצומת עזריאלי
(צילום: שאול גולן)
ההבזק העיד על פגיעה ישירה במטרה ולכן לא הייתי מוכן לבעיטה בכובע הג'נטקס שחטפתי ממפקד הטנק בתוספת גידופים שמפאת כבוד הקוראים לא אחזור עליהם. אבל הייתה מטרה, התמרמרתי בקשר הפנים, והצלחתי בפגז הראשון! "פגעת יופי במטרה", השיב המט"ק והוסיף קללה נמרצת, "אבל לא במטרה הנכונה". למדתי לקח לחיים: להשיג את המטרה זה חשוב, אבל לא פחות חשוב מכך לוודא שאני מכוון למטרה הנכונה.
בשבועות האחרונים אנו נחשפים לקריאות נרגשות של יזמי הייטק, כלכלנים וראשי מוסדות אקדמיים שרואים ברפורמה המשפטית המתוכננת סכנה למדינת ישראל. כולם אנשים טובים, אנשי חזון ומעש, אכפתיים וערכיים, שדואגים באמת ובתמים למדינה ומוכנים לפעול לתיקון שלא מתוך כוונה לקבל שום טובת הנאה אישית. אבל זיהוי המטרות שלהם שגוי. הם צודקים - מדינת ישראל עומדת בפני איום שלא היה כמותו מאז הקמתה, אבל האיום האמיתי גדול בהרבה מאשר זה שהם מדברים עליו. ואת האיום הזה לא רק שאינם פותרים, אלא אולי אפילו מתדלקים.
מהי הסכנה שהם מזהים? הם רואים ממשלה רעה שמתכוונת לשנות את שיטת המשטר הקיימת בישראל מאז הקמתה, שינוי שיגרור פגיעה אנושה בדמוקרטיה, בכלכלת ישראל ובמעמדה הבינלאומי. כיצד הם נלחמים בסכנה הזו? עושים כל מה שבידם על מנת לכופף את ידה של הממשלה ולמנוע ממנה את זממה. הגיוני.
אבל כמה מטרים ליד המטרה שלהם עומדת מטרה גדולה בהרבה, כזאת שמסכנת אותנו לאין ערוך יותר. הסכנה היא שלאחר שנים של שסע מתרחב הגענו לנקודה המסוכנת שבה עומדים שני חלקי הציבור זה מול זה ולא מצליחים להגיע להסכמה אפילו על כללי המשחק. כמו במגדל בבל, הגענו למצב "אשר לא ישמעו איש שפת רעהו". הסוף הטרגי, של "ומשם נפוצו על פני כל הארץ", עלול להיות גם גורלו של הנס שנקרא מדינת ישראל.
אני מתחנן בפניכם: אל תיפלו בפח הנרטיב כאילו מולכם עומדים לא יותר מאשר ראש ממשלה מושחת ומיעוט קיצוני. המדיה שאליה אתם חשופים מהדהדת ומגבירה את קריאות האזהרה שלכם וממסכת את האפשרות לראות את הצד השני, אולם האמת היא שמולכם עומד, really really, חצי מהציבור שבאמת ובתמים מאמין שדווקא המשך המצב הקיים מהווה סכנה למדינה, והיושרה וההיגיון שלכם צריכים לחבור יחד ולחייב אתכם להאמין כי העוצמה שבה הם חשים כך לא נופלת מהעוצמה שאתם חשים כלפי הסכנה מהרפורמה המתוכננת.

גם שם יש כלי תקשורת שמהדהדים את הנרטיב שלהם, ואילו קריאות האזהרה שלכם מתווכות שם באופן שגורר לא הקשבה אלא כעס ולעג. גם אם "תנצחו" במאבק, תשיגו את מטרתכם והרפורמה המשפטית תבוטל, יהיה זה ניצחון פירוס שרק יתדלק את האיבה ויותיר את המחנה השני מוכה, תאב נקם וממתין להזדמנות הבאה. זו הסכנה האמיתית שבפניה אנו ניצבים: פירוק הקיום המשותף.
גרשון פרושגרשון פרוש
הפוליטיקאים לא יושיעונו. הם עובדים לפי עקרונות של רייטינג שמחייבים אותם להקצין. גם הניסיון האמיץ של נפתלי בנט ויאיר לפיד להקים ממשלה שתפייס ותאחד נפלה קרבן לתעלוליהם של פוליטיקאים אופורטוניסטים ו/או קצרי רואי שלא החמיצו הזדמנות לתקוע אצבע בעין של הצד השני והביאו את הניסיון הזה לסופו המר.
זה המקום שבו הציבור בישראל זקוק לכם, אנשי מדע, כלכלה ותעשייה, נבונים, מנוסים, ישרי דרך ואכפתיים. רק אתם מסוגלים להושיב את האנשים הנכונים משני הצדדים לשולחן אחד, הרחק ממצלמות התקשורת, ולקיים דיון אמיתי. כך ניתן יהיה לזהות את הנקודות שכואבות ביותר לכל צד ולהבין על מה כל צד יכול להתפשר ועל מה לא. בשיחות כאלה יתברר שהפערים קטנים בהרבה מכפי שחושבים, ומאידך, תחושות המחויבות, השותפות והסולידריות גדולות בהרבה. בסופו של דבר ניאלץ לערוך את הבירור הזה, והתפקיד שלכם הוא לדחוף לקיומו לפני שיקרה אסון ולא לאחריו. בידכם הדבר.
  • גרשון פרוש הוא מנהל פיתוח בחברת הייטק, בעל תואר שני בלימודי דמוקרטיה וכותב בבמות חרדיות שונות
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il