המחאה בהייטק נמשכת: תום ליבנה, מייסד חברת ההייטק "ורביט" ששווה מיליארדי דולרים, הודיע כי הוא מתכנן לעזוב את הארץ בעקבות תוכנית נתניהו-לוין, וכפועל יוצא מכך להפסיק לשלם מיסים בישראל. "שילמתי פה עשרות מיליוני דולרים, ובחברה מאות מיליונים של מיסים. הדרך שלי היא פשוט לרדת מהארץ ולהפסיק להיות תושבים בישראל", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
תום ליבנה, מנכ"ל ורביט
תום ליבנה, מנכ"ל ורביט
תום ליבנה, מנכ"ל ורביט
(צילום: שלומי יוסף)
בדברים שאמר לחדשות קשת, הוסיף ליבנה: "כשאנחנו, הקטר של הכלכלה, נדבר ככה ונעשה את הצעדים האלה, אני חושב שיבואו לשולחן וידברו איתנו קצת יותר בגובה העיניים", אמר.
בתגובה לדברים, כתב שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אחים אנחנו. מקווה שתחזור בך. אין לנו ארץ אחרת ועם אחר ומדינה אחרת. בכל אופן, מבטיחים לשמור בעזרת השם על ישראל יהודית ודמוקרטית, חזקה ומשגשגת כלכלית, כדי שתמיד יהיה לך ולכל יהודי בית לחזור אליו".
בשבוע שעבר הודיעה ענקית ההייטק פאפאיה גלובל כי החליטה "להוציא את כל כספי החברה מישראל". עינת גז, מנכ"לית ומייסדת החברה, כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי "בעקבות ההצהרות של ראש הממשלה נתניהו כי הוא נחוש להעביר רפורמות שיפגעו בדמוקרטיה ובכלכלה, קיבלנו החלטה עסקית להוציא את כל כספי החברה מישראל. ברפורמה המתגבשת, אין שום ודאות כי אנו יכולים לנהל פעילות כלכלית בינלאומית מישראל. זהו צעד עסקי כואב, אך מתבקש".
באותו יום הודיעו גם קרנות הון סיכון דיסרפטיב ודיסרפטיב AI של טל ברנח למשקיעים שלהן על הכוונה להוציא את כספי הקרן מישראל והעברתם לחו"ל. הקרנות מנהלות יחד 250 מיליון דולר. ברנח הוא אחד המשקיעים המוכרים והמוערכים בישראל שהשקיע בעבר בחברות כגון איירון סורס, אנודוט, טיילור ברנדס ונוספות. בין המשקיעים בקרנות שלו איל וולדמן, מייסדי WIX וגם היזמים של איירון סורס.
כאמור, רק השבוע הצטרפו עשרות מנכ"לי משרדי ממשלה כלכליים לשעבר לקריאות האזהרה נגד התוכנית, וזאת ימים ספורים בלבד לאחר מכתבם של 310 כלכלנים בכירים בארץ ובעולם, אשר פורסם לראשונה ב-ynet, וברקע ההחלטה של מספר חברות למשוך את כספיהן מישראל ואזהרות חמורות מפי נגיד בנק ישראל וכמה מבכירי המשק הישראלי.
3 צפייה בגלריה
מחאת עובדי הייטק בתל אביב
מחאת עובדי הייטק בתל אביב
"אין הייטק בלי דמוקרטיה". מחאת עובדי ההייטק, אתמול בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו במפגש עם אנשי עסקים בכירים בישראל
חושש מהאזהרות על הפגיעה בכלכלה שתגרום התוכנית המשפטית. נתניהו עם אנשי העסקים הבכירים במפגש במצודת זאב
רה"מ נתניהו נפגש בשישי עם בכירים במשק, בהם מנכ"לי בנקים מובילים בישראל, ברקע, כנראה, החשש הגובר שלו מהאזהרות ההולכות וגוברות מפני הפגיעה שתגרום המהפכה המשפטית שהוא מקדם לכלכלה, כגון הורדת דירוג האשראי של ישראל. נתניהו, כך נראה, חושש מ"כדור שלג" בסוגיה הזו. גורמים בליכוד הוסיפו שבגלל שהוא מצוי בניגוד עניינים הוא חשב עד כה שלא יידרש לסוגיה – אבל כעת הוא נכנס אליה "כל הכוח".
שבוע לאחר שמחאת ההייטק החלה, הפגינו אתמול כ-200 עובדי הייטק נגד המהפכה המשפטית. על אף מזג האוויר הסוער, המוחים חסמו את רחוב קפלן בתל אביב, ובהמשך צעדו לכיוון הרחוב אבן גבירול, שנחסם על-ידי המשטרה, ולרחוב דיזנגוף, שם התעמתו עם שוטרים. במהלך המחאה, קראו המפגינים בין היתר "התשובה לנתניהו - מהפכה", ו-"יריב לוין, פה זה לא פולין". המשטרה ביקשה מהם להתפנות מרחוב קפלן וכרזה: "יש לכם 5 דקות לפנות את הכביש, אם לא - נפנה אתכם בכוח".
הפגנות קטנות יותר של עובדי הייטק, שמתקיימות תחת הכותרת "אין הייטק בלי דמוקרטיה", התקיימו אתמול במוקדים נוספים ברחבי הארץ סמוך למרכזי תעסוקה, ובין היתר גם בחיפה, הרצליה, רחובות, ירושלים, נתניה, איירפורט סיטי, פתח תקווה, יבנה, רעננה ורמת גן.