המפלגה השמרנית בבריטניה קיבלה בסוף השבוע סימן נוסף להתרסקות הצפויה לה בבחירות הכלליות שייערכו כנראה בהמשך השנה, ושבהן היא צפויה לאבד את השלטון אחרי כמעט עשור וחצי: מפלגת הלייבור רשמה שורה של ניצחונות היסטוריים בבחירות המקומיות – אחד מהם של ראש העיר לונדון סדיק חאן, שהבטיח לעצמו כהונה שלישית ברציפות ובכך יעקוף את בוריס ג'ונסון ויהפוך לראש העיר בעל הכהונה הארוכה ביותר בתולדות הבירה הבריטית.
4 צפייה בגלריה
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
בריטניה רישי סונאק קיר סטרמר סטראמר
ראש הממשלה סונאק ויריבו סטרמר. בחירות לכל המאוחר בתחילת השנה הבאה
(צילום: AP, רויטרס)
המפלגה השמרנית, נזכיר, מחזיקה בשלטון מאז 2010, ובשנת 2019 הביא אותה ראש הממשלה דאז ג'ונסון לניצחון סוחף בבחירות. אלא שבימי הקורונה הסתבכה ממשלתו בשלל שערוריות, הוא נאלץ להתפטר, ומחליפתו ליז טראס פרשה גם היא אחרי 49 יום, בעקבות תוכניות כלכלית כושלת שהשיקה ושטלטלה את השווקים. מאז סוף 2022 מכהן כראש הממשלה רישי סונאק, אבל גם שיעורי הפופולריות שלו עגומים. זה זמן רב שסקרים מראים כי מפלגת הלייבור מהמרכז-שמאל, בראשות קיר סטרמר, מובילה על השמרנים ב-20% ויותר, וצפויה להנחיל להם את אחת התבוסות הפוליטיות הגדולות בתולדות בריטניה.
לפי החוק הבריטי, הבחירות הכלליות אמורות להתקיים לכל המאוחר בראשית השנה הבאה, וסביר להניח שהן יתקיימו כבר ב-2024, אך טרם נקבע להן מועד. הסמכות לכך נתונה בידי ראש הממשלה סונאק. מפלות שנחלה לאחרונה המפלגה השמרנית בבחירות לרשויות מקומיות מלמדות כי לתחזית ההרסנית הנשקפת להם מהסקרים יש אחיזה במציאות, ואליהן הצטרפו שורה של הפסדים שנחלה בבחירות המקומיות שנערכו ביום חמישי, ושתוצאותיהן פורסמו בסוף השבוע.
4 צפייה בגלריה
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
בריטניה מנהיג הלייבור קיר סטארמר סטרמר פרלמנט
יו"ר הלייבור סטרמר. פעל למיגור האנטישמיות במפלגה אחרי קורבין
(צילום: EPA)
מהתוצאות עולה כי מפלגת הלייבור השתלטה על שורה של מועצות מקומיות באנגליה שבהן לא החזיקה כבר עשרות שנים, ונוסף על כך ניצחה במרוץ מיוחד שנערך למושב שהתפנה בפרלמנט הבריטי בעקבות התפטרות מחוקק שהסתבך בפרשת שחיתות. מדובר במושב של בלקפול-דרום שבבחירות של 2019 זכו בו השמרנים, והמעבר שלו לידי הלייבור עשוי להיות גם הוא איתות להלך הרוח המשתנה. סטרמר עצמו הגיע בסוף השבוע לבקפול כדי לברך את המועמד המנצח ממפלגתו, כריס ווב, וניצל את ההזדמנות כדי לקרוא לסונק לקבוע מיד תאריך לבחירות כלליות: "זה (התוצאה) היה מכוון ישירות לרישי סונאק, כאמירה שנמאס לנו מהניוון שלך, מהכאוס שלך ומהפלגנות שלך – אנחנו רוצים שינוי", אמר סטרמר.

שפל של 40 שנה

ג'ון קרטיס, מומחה לפוליטיקה בריטית, אמר כי נראה שמדובר בהישגים הגרועים ביותר של השמרנים בבחירות לרשויות המקומיות ב-40 השנים האחרונות. הלייבור ניצחה בין השאר בכמה באזורים שבהם ספגה תבוסה מוחצת לשמרנים ולג'ונסון ב-2019, כמו הרטלפול, ותפסה את השליטה אפילו ברשמור, שם לא ניצחה מעולם. לצד זה, באזורים מסוימים שבהם יש אוכלוסייה מוסלמית גדולה, כמו בלקבורן ואולדהם שבצפון-מערב אנגליה, נראה כי הישגיהם של מועמדי הלייבור נפגעו מהתייצבותה של צמרת המפלגה בראשות סטרמר לצד ישראל במהלך המלחמה בעזה, וירידה חלה בהם בשיעורי ההצבעה.
4 צפייה בגלריה
לונדון בריטניה הפגנות פרו פלסטינים תמיכה בעזה נגד ישראל מפגינים דגלי פלסטין הפגנה
לונדון בריטניה הפגנות פרו פלסטינים תמיכה בעזה נגד ישראל מפגינים דגלי פלסטין הפגנה
פעילים פרו-פלסטינים מפגינים נגד ישראל בלונדון, במהלך המלחמה בעזה. "נחזיר את הקולות בעבודה קשה"
(צילום: HENRY NICHOLLS / AFP)
בנאומו בבלקפול בסוף השבוע הכיר סטרמר בכך שלמלחמה בעזה יש השלכות על התמיכה בלייבור באזורים מסוימים: "יש מקומות שבהם זה גורם בעל השפעה רבה, ואני מבין את זה ומכבד את זה. במקומות שבהם הפסדנו קולות נרוויח אותם בחזרה באמצעות עבודה קשה, בדיוק כפי שעשינו במקרים רבים אחרים, אבל אני לא חושב שזה יכול להעיב על העובדה שהשגנו שורה של תוצאות טובות מאוד".
סטרמר, שמאז היבחרו ליושב ראש הלייבור נלחם בעקביות באנטישמיות שפשתה במפלגה תחת היושב ראש הקודם ג'רמי קורבן, הדגיש מאז תחילת המלחמה בעזה את זכותה של ישראל להגן על עצמה לנוכח מתקפת הטרור הברברית של חמאס, וסירב לדרישות חוזרות ונשנות שיקרא להפסקת אש. מדיניותו עוררה את זעמם של גורמים פרו-פלסטיניים בלייבור, ובשלהי השנה שעברה כמה מאנשי צוותו התפטרו במחאה. רק בתחילת השנה, אחרי חודשים רבים, הסכים בדוחק לקרוא להפסקת אש מתמשכת, גם אז רק לאחר שווידא שקיומה ייקשר בשחרור החטופים.

הניצחון בלונדון: "ענינו על השנאה בתקווה"

כך או כך, ניצחונו של סדיק חאן, ראש העיר המוסלמי של לונדון, שהוכרז אתמול, רק חיזק את הרושם שהלייבור נמצאת בתנופה אדירה. חאן גרף כ-44% מהקולות, יותר מ-11% יותר מהיריבה הראשית שלו, סוזן הול מהמפלגה השמרנית, שלפרקים במהלך הספירה נדמה היה כי עשויה להשיג תוצאה טובה מהצפוי.
לראש העיר לונדון, תפקיד שלאוחז בו יש סמכויות נרחבות בכל הקשור לניהול התקציב וכחות הביטחון המטרופוליטניים, נבחר חאן לראשונה ב-2016, ואז הוא החליף בו את בוריס ג'ונסון. בשנים האחרונות נעשה חאן דמות שנויה במחלוקת יותר ויותר, במיוחד בפרברים, שבהם תוצאותיו פחות טובות מאשר באזורים מרכזיים יותר בעיר.
4 צפייה בגלריה
סדיק חאן. תלונות על אישור ההפגנות
סדיק חאן. תלונות על אישור ההפגנות
סדיק חאן. תלונות על אישור ההפגנות
(צילום: רויטרס)
תומכי חאן מדגישים שלל הישגים הרשומים על שמו בתחום הדיור, בארוחות חינם לילדים בבתי ספר, בעלויות התחבורה ובתמיכה בקבוצות מיעוט. מבקריו מאשימים אותו בגידול שחל בהיקף הפשיעה, ומתלוננים גם על כך שאפשר להפגנות הפרו-פלסטיניות הסוערות להפוך לאירוע שבועי המשתק אזורים בלונדון ומטיל מורא על יהודים.
"התמודדנו עם קמפיין שבו נתקלנו בשליליות אין-סוף", אמר חאן בנאום הניצחון, "אבל אני לא יכול להיות גאה יותר מכפי שאני כרגע על כך שענינו לזורעי הפחד באמצעות עובדות, ענינו על השנאה בתקווה ועל הניסיון לפלג באמצעות מאמצים לאחד".