אחותו של עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, גינתה את דיכוי ההפגנות ברחבי הרפובליקה האיסלאמית, וקראה למשמרות המהפכה ול"שכירי החרב" להניח את נשקם. במכתב שפרסם בנה כתבה בדרי חוסייני חמינאי, שמתגוררת באיראן, כי המשטר של אחיה הביא למדינה רק סבל.
ההפגנות באיראן, נזכיר, פרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני ב-16 בספטמבר – כמה ימים אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן, בטענה ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה, ובכך הפרה את חוקי הצניעות ברפובליקה האיסלאמית. מאות מפגינים נהרגו על-ידי כוחות הביטחון ועוד אלפים נעצרו, ולאחרונה החלה איראן לגזור עונשי מוות ראשונים נגד נאשמים.
8 צפייה בגלריה
עלי חמינאי ואחותו
עלי חמינאי ואחותו
עלי חמינאי ואחותו
(צילום: EPA, gettyimages)
המנהיג העליון של איראן גדל עם שבעה אחים ואחיות. האחות בדרי מבקרת את המשטר מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, עשור לפני שחמינאי החליף את רוחאללה חומייני כמנהיג העליון.
עלי טהרני, בעלה המנוח של בדרי, חי במשך שנים בגלות בעיראק והיה גם הוא מבקר חריף של המשטר. כשחזר לאיראן ב-1995 נשלח ל-10 שנות מאסר. באוקטובר הוא הלך לעולמו. גם בתה של בדרי, פרידה מוראדחאני, ידועה בהתנגדותה לשלטון של הדוד שלה. בחודש שעבר הרשויות עצרו אותה, אחרי שהיא קראה לממשלות זרות לנתק את הקשרים עם איראן על רקע "מחאת החיג'אב".
8 צפייה בגלריה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בטקס לסיום קורס של צוערי משטרה ב טהרן
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בטקס לסיום קורס של צוערי משטרה ב טהרן
מנהיג את איראן מ-1989. חמינאי
(צילום: AFP / KHAMENEI.IR)
בנה של בדרי, מחמוד מוראדחאני, חי בצרפת. הוא פרסם בטוויטר את המכתב של אמו, שנשא את התאריך "דצמבר 2022". בדרי כתבה: "אני חושבת עכשיו ראוי להצהיר שאני מתנגדת למעשים של אחי ומביעה הזדהות עם כל האמהות שמתאבלות על פשעי הרפובליקה האיסלאמית - מעידן חומייני ועד לעידן הנוכחי של החליפות הרודנית של עלי חמינאי. משמרות המהפכה של חמינאי ושכירי החרב צריכים להניח את נשקם בהקדם האפשרי ולהצטרף לעם לפני שיהיה מאוחר מדי".
בדרי כתבה כי אחיה אינו קשוב לעם באיראן, ומתייעץ עם שכירי חרב ותאבי בצע. היא ציינה כי הפשעים של המשטר מלווים את איראן מאז המהפכה האיסלאמית, וציינה את "הדיכוי של כל קול שמשמיע התנגדות, כליאתם של האנשים המשכילים ביותר והצעירים האכפתיים ביותר בארץ הזאת, העונשים הקשים ביותר וההוצאות הנרחבות להורג".
בדרי התייחסה למעצר של בתה, וכתבה: "כמו כל האמהות האיראניות האבלות, גם אני מאוד עצובה מכך שאני רחוקה מהבת שלי. הדאגה שלי הייתה ותמיד תהיה לעם, ובמיוחד לנשים. אני מאמינה שמשטר הרפובליקה האיסלאמית של חומייני ועלי חמינאי הביא רק סבל ודיכוי לאיראן ולאיראנים".
8 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני והמהומות בטהרן
(צילום: רויטרס)
דבריה של בדרי פורסמו יום אחרי שמוחמד חאתמי, נשיא איראן לשעבר, הביע תמיכה במפגינים ואמר כי סיסמת המחאה - "אישה, חיים, חופש", היא "מסר יפהפייה" שמבטא רצון לעתיד טוב יותר.
חאתמי בן ה-79, ששייך למחנה הרפורמיסטי באיראן, כיהן כנשיא בין 1997 ל-2005. בשנים האחרונות הממסד מקפיד להשתיק את חאתמי, ואסר עליו להופיע בתקשורת מאז המחאה הגדולה שהייתה ב-2009 - כשהמונים יצאו לרחובות כמחאה על בחירתו של הנשיא הקיצוני מחמוד אחמדינג'אד לכהונה נוספת בתפקיד. חאתמי היה ידוע כמתנגד חריף של אחמדינג'אד.
"אסור לרמוס את החופש כדי לשמור על הביטחון, ואסור להתעלם מהביטחון בשם החופש", אמר הנשיא לשעבר על דיכוי ההפגנות. לדבריו הפגיעה בחירות הפרט לא תביא בסופו של דבר ליציבות ביטחונית. הוא גינה את מעצרם של הסטודנטים באיראן, שמובילים את המחאה הנוכחית, וקרא לשלטון להושיט יד לסטודנטים - ולהיעזר בהם כדי לתקן טעויות, לפני שיהיה מאוחר מדי.
8 צפייה בגלריה
חאתמי. כיהן כנשיא בין 1997 ל-2005
חאתמי. כיהן כנשיא בין 1997 ל-2005
חאתמי. כיהן כנשיא בין 1997 ל-2005
(צילום: AFP)
ביום שני נפתחה באיראן שביתה בת שלושה ימים, שבה בעלי עסקים ברחבי המדינה סגרו את החנויות כמחאה נגד המשטר. ראש מערכת המשפט טען כי בעלי העסקים נתונים לאיומים מצדם של "מתפרעים" שדורשים מהם לקחת חלק בשביתת המחאה. במשמרות המהפכה של איראן קראו השבוע למערכת המשפט "לא לגלות רחמים כלפי המתפרעים, הבריונים והטרוריסטים".
בסרטונים שפורסמו בעמוד הטוויטר 1500tasvir, שעוקב אחרי המחאה ברפובליקה האיסלאמית, נראו חנויות סגורות במוקדי מסחר בטהרן, איספהאן וערים נוספות ברחבי המדינה.
8 צפייה בגלריה
טהרן חנויות סגורות שביתה נגד המשטר ב איראן
טהרן חנויות סגורות שביתה נגד המשטר ב איראן
חנויות סגורות בטהרן
(EPA- STR)
8 צפייה בגלריה
טהרן חנויות סגורות שביתה נגד המשטר ב איראן
טהרן חנויות סגורות שביתה נגד המשטר ב איראן
(AFP- ATTA KENARE)
היום, לרגל "יום הסטודנט" באיראן, נאם הנשיא איברהים ראיסי באוניברסיטה של טהרן. במהלך ביקורו באוניברסיטה כמה סטודנטים מחו נגדו וקראו בין השאר: "סטודנטים ימותו – ולא יקבלו את הממשל הזה". סטודנטים בכמה אוניברסיטאות באיראן תועדו היום קוראים ל"הפלת המשטר כולו" ולמותו של חמינאי. בעיר משהד שבצפון-מזרח המדינה סטודנטים שהתקבצו להפגין מחוץ לאוניברסיטה קיבלו איומים מאנשים שרכבו בטנדר, שהזהירו אותם שהם ייעצרו ושסופם יהיה מר.