עלי שמחאני, מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, הוחלף אחרי עשור שלם בתפקיד המפתח במערכת הביטחונית של הרפובליקה האיסלאמית. לפי סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" הוא פרש מהתפקיד, אם כי הודעה רשמית על הפרישה-לכאורה לא התפרסמה ולא ברור לפי שעה מה הסיבות לעזיבתו. נשיא איראן איברהים ראיסי מינה הבוקר (יום ב') כמחליפו את עלי אכבר אחמדיאן, מבלי שהתייחס גם הוא לסיבות להחלפתו של שמחאני.
3 צפייה בגלריה
עלי שמחאני שהתפטר מתפקיד מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן
עלי שמחאני שהתפטר מתפקיד מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן
עלי שמחאני. התפטר אחרי עשור בתפקיד המפתח
3 צפייה בגלריה
עלי שמחאני מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן לוחץ יד ליועץ לביטחון לאומי של סעודיה מוסעד בן מוחמד אל-אייבאן בשיחות לחידוש יחסי המדינות ב בייג'ינג סין 10 במרץ
עלי שמחאני מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן לוחץ יד ליועץ לביטחון לאומי של סעודיה מוסעד בן מוחמד אל-אייבאן בשיחות לחידוש יחסי המדינות ב בייג'ינג סין 10 במרץ
רק במרץ האחרון הוביל שמחאני את שיחות הפיוס עם סעודיה. בתמונה הוא לוחץ יד עם מקבילו הסעודי בבייג'ינג
(צילום: רויטרס)
שמחאני בן ה-67 נחשב למקורבו של המנהיג העליון עלי חמינאי, אם כי לתפקיד הוא מונה ב-2013 על ידי הנשיא דאז חסן רוחאני. הוא נהנה מהשפעה רבה על מדיניות החוץ האיראנית, ועדות לכך התקבלה רק לאחרונה כאשר מילא תפקיד מרכזי במגעים לחידוש היחסים עם סעודיה אחרי שבע שנות נתק: שמחאני היה זה שחתם במרץ על ההסכם הדרמטי לחידוש היחסים, בתום שיחות שערך בתיווך סיני בבייג'ינג עם מקבילו הסעודי.
שמחאני פעיל כבר עשרות שנים בפוליטיקה האיראנית, והוא היחיד מבני המיעוט הערבי באיראן השיעית שהגיע לתפקיד בכיר כל-כך במשטר האייתוללות. למשמרות המהפכה הצטרף מעט אחרי המהפכה האיסלאמית ב-1979, ובין היתר כיהן כמפקד חיל הים של המשמרות. הוא כיהן גם כשר ההגנה בממשלו של הנשיא הרפורמיסט מוחמד חאתמי, בין 1997 ל-2005.
בתפקידו הנוכחי נהג לפרסם שלל ציוצים בעברית, שבהם ניסה להתגרות בישראל. הציוצים נכתבו לרוב בעברית קלוקלת, כנראה בעזרת תרגום מכונה, ורק בתחילת החודש הוא צייץ, בהתייחסות לאפשרות שישראל תתקוף באיראן אם זו תנסה לייצר נשק גרעיני: "ג'ייק סאליבן אמר שאם איראן תנסה לייצר גרעינים, ארה"ב תכיר בחופש הפעולה של ישראל להתמודד. הודאה זו פירושה שארה"ב הייתה ותהיה אחראית לכל פעולות הטרור של הציונים נגד המתקנים והאנשים של איראן, תוך קבלת תוצאותיה".
ציוץ בעברית קלוקלת בחשבונו של שמחאני:
לפי הדיווח ב"תסנים" שמחאני החליט כאמור להתפטר מהתפקיד, ורמז על כך בציוץ שפרסם אמש ובו ציטט משורר פרסי מהמאה ה-16. בדיווח לא צוינו הסיבות להתפטרותו, אבל בכמה כלי תקשורת בעולם הזכירו כי היא מגיעה אחרי שבינואר השנה איראן הוציאה להורג את מי שבעבר היה יועצו הקרוב וכיהן גם כסגן שר ההגנה בממשלה בטהרן, עלירזא אכבארי – שהואשם בריגול למען בריטניה. לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", שמחאני סייע לשלטונות בלכידת אכבארי שעבר להתגורר בבריטניה – ופיתה אותו חזרה לאיראן כשאמר לו כי המועצה לביטחון לאומי זקוקה לו בנושא "ביטחוני וגרעיני דחוף".
אחרים באיראן העלו אפשרות ולפיה שמחאני פרש כהכנה להתמודדות עתידית על תפקיד נשיא איראן. שמחאני כבר ניסה להתמודד לתפקיד ב-2001, ללא הצלחה. גורם איראני ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס טען כי פרישתו לא תשפיע על המדיניות שמובילה המועצה העליונה לביטחון לאומי, ולדבריו ייתכן ששמחאני ייבחן עבור "תפקיד משמעותי יותר" במשטר. הגורם לא הרחיב מעבר לכך, אבל ברויטרס הדגישו כי כל שינוי בצמרת השלטון נבחן כעת בשבע עיניים על רקע הבחירות לפרלמנט שייערכו באיראן בפברואר 2024, אז צפוי שיעור ההצבעה להיות נמוך ביותר, בצל המחאות האחרונות נגד המשטר ובצל המשבר הכלכלי החמור.
3 צפייה בגלריה
עלי אכבר אחמדיאן שמונה לתפקיד מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן
עלי אכבר אחמדיאן שמונה לתפקיד מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן
עלי אכבר אחמדיאן, שמונה להחליף את שמחאני כמזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי
מי שיחליף את שמחאני בתפקיד מזכיר המועצה הוא כאמור עלי אכבר אחמדיאן בן ה-62, שכמו שמחאני כיהן בעבר כמפקד חיל הים של משמרות המהפכה. כיום אחמדיאן מכהן כחבר "המועצה לאבטחת אינטרס המשטר", וכנשיא המרכז האסטרטגי של משמרות המהפכה. לפי הדיווחים הוא ייכנס לתפקידו החדש באופן מיידי.