חטיבת הדיגיטל של משרד החוץ פתחה בקמפיין ראשון מסוגו, שמציג עדויות לפשעים המיניים של חמאס ושותפיו החל מ-7 באוקטובר ואילך - בשפה הערבית. הקמפיין יופץ ביותר מ-20 ערוצי המשרד בערבית והנציגויות השונות במזרח התיכון, שלהם יחד יש יותר מחמישה מיליון עוקבים וחשיפה של כ-10 מיליון צפיות שבועיות. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות".
לצורך הקמפיין תורגמו לערבית עשרות כתבות מהתקשורת הבינלאומית העוסקות בפגיעות המיניות, עדויות ניצולים וחטופים משוחררים וסיפורי אנשי כוחות ההצלה שהיו עדים לזוועות. כמו כן, תורגם הדוח של תת-מזכ"ל האו"ם פרמילה פאטן, שמאשר קיום הוכחות לתקיפות מיניות שבוצעו במהלך הטבח.
3 צפייה בגלריה
קמפיין דיגיטלי לעולם הערבי להגבת המודעות לפשעים המיניים ב-7 באוקטובר
קמפיין דיגיטלי לעולם הערבי להגבת המודעות לפשעים המיניים ב-7 באוקטובר
הקמפיין להעלאת המודעות למעשי האונס של חמאס. נשים ישראליות מקריאות עדויות בערבית
(צילום: דוברות משרד החוץ)
העדויות הקשות מובאות על ידי נשים ישראליות, שמקריאות בערבית למצלמה את התיאורים הקשים שאליהם נחשף הקהל הבינלאומי בחודשים האחרונים. אחת מהעדויות שהוקלטו הובאה מניצול מסיבת הנובה: "הכול היה אפוקליפסה של גופות, בנות בלי בגדים, חלק עליון, חלק תחתון. אנשים חצויים, אנשים שחוטים, ערופי ראש חלקם. היו שם בנות שפשוט שברו להן את האגן מרוב שאנסו אותן, היו בשפגט, פסוקות רגליים".
הפרויקט מדגיש, בין היתר, את ההשוואה בין פשעיו של חמאס בנשים ישראליות - לפשעיו של דאעש בנשים היזידיות בעיראק, מתוקף היכרות העולם הערבי עם אכזריותו של ארגון המדינה האיסלאמית ופשעיו. לשני ארגוני הטרור קווי פעולה דומים הכוללים חטיפה, החזקה בשבי, סחר בנשים, התעללות מינית, אונס ואלימות.
כל החומרים המתורגמים רוכזו תחת אתר ייעודי בערבית, במטרה שיהווה מקור ידע, ויעורר שיח ציבורי ותקשורתי על הטבח והפגיעה בנשים ובגברים גם במדינות המזרח התיכון.
לפי משרד החוץ, מי שצופה כיום בערוצי הטלוויזיה בעולם הערבי או גולש באתרי החדשות המובילים במזרח התיכון, לא ימצא זכר לפשעים המיניים שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. לדוגמה, דוח האו"ם המציג לכך הוכחות, הוצנע ולא זכה כלל לחשיפה בתקשורת "המסורתית".
בנוסף, זה כמה חודשים מתנהל שיח בטענות לחפותו של חמאס, שאותו מובילה תחנת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה". הרשת טענה גם לפשעים מיניים שביצעו לכאורה חיילי צה"ל בפלסטינים - טענה שנאלצה לחזור ממנה בהמשך.
3 צפייה בגלריה
קמפיין דיגיטלי לעולם הערבי להגבת המודעות לפשעים המיניים ב-7 באוקטובר
קמפיין דיגיטלי לעולם הערבי להגבת המודעות לפשעים המיניים ב-7 באוקטובר
תרגום עדותה של החטופה ששוחררה עמית סוסנה. חשבון ה-X של המשרד
(צילום: דוברות משרד החוץ)
3 צפייה בגלריה
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
ישראל כ"ץ בכינוס השנתי ה-49 של ועידת הנשיאים
שר החוץ כ"ץ. "התקשורת הערבית מייצרת בורות"
(צילום: סיון שחור, לע"מ)
שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס לקמפיין ואמר כי "הפשעים המיניים שביצע חמאס ב-7 באוקטובר חייבים להגיע להכרה בינלאומית. התקשורת הערבית נמנעת מסיקור פשעי חמאס בכלל והפשעים המיניים בפרט, מייצרת בורות ומקבעת נרטיב אנטי-ישראלי בקרב קהלים דוברי ערבית. מטרתנו היא להילחם במכחישי הטבח ולהביא את הפשעים לידיעת קהלים נרחבים בעולם".
ראש חטיבת הדיגיטל במשרד החוץ, דוד סרנגה, הוסיף: "עד 7 באוקטובר נהגנו לעסוק בנושאים ׳רכים׳ שהתמקדו בדו-קיום, חדשנות, היסטוריה ותרבות. בחצי השנה האחרונה הבנו כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה. אנחנו מרגישים את האגרוף בבטן בכל פעם שאנו שומעים עדות מסוג זה - כך גם העולם הערבי צריך להרגיש. מדובר בנושא טעון שכולל ניואנסים תרבותיים שהם בבחינת טאבו בעולם הערבי, מה שדרש הרבה רגישות מצד צוות הדיגיטל".
משרד החוץ פועל במספר ערוצים במדיה החברתית - פייסבוק, X (טוויטר לשעבר), אינסטגרם, טיקטוק ויוטיוב, עם יותר מחמישה מיליון עוקבים מהעולם הערבי. מתחילת המלחמה פורסמו יותר מ-5,000 פוסטים בערבית שזכו לכחצי מיליארד חשיפות.