לאחר ששר הביטחון יואב גלנט טען בתחילת השבוע בגבול הצפון כי צה"ל הצליח "להסיג את כוחות חיזבאללה מגזרת החזית, אחורה אל עומק השטח", מכון המחקר "עלמא", שעוסק באתגרי הביטחון של ישראל בצפון, טען בנייר עמדה שהוציא היום (רביעי) כי "יחידת רדואן כשירה ויכולה לבצע פלישה לגליל בכל רגע נתון". לטענת החוקרים, גם אם כוחות יחידת העילית של חיזבאללה התרחקו ברובם מהגבול, אין פגיעה בכשירות חיזבאללה בכלל ויחידת רדואן בפרט "לממש את ייעודם המרכזי".
4 צפייה בגלריה
לוחמי "כוח רדואן"
לוחמי "כוח רדואן"
אימון של יחידת רדואן. "כשירה ויכולה לבצע פלישה לגליל בכל רגע נתון"
(צילום: AFP)
גלנט בגבול הצפון: "צה"ל הסיג את כוחות חיזבאללה מהחזית"
(צילום: אלעד מלכה)

הכותרת
ארה"ב, מאחורייך: האינטרס הסיני במלחמה
24:59
ראש מחלקת המחקר של "עלמא" טל בארי, העוקב במשך שנים אחר ארגוני הטרור בלבנון והוביל את העבודה על נייר העמדה, ציין כי השאלה שנשאלת בארגון הטרור השיעי היא לא האם לתקוף בכוחות העילית שלו את יישובי הגליל, אלא מתי לעשות זאת? לפי הערכת בארי, ב-7 באוקטובר חיזבאללה היה כבר על סף החלטה לבצע את תוכניתו הוותיקה לכיבוש יישובי הגליל.
"בפועל, ב-7 באוקטובר חמאס למעשה 'העתיק' את תוכנית הפלישה של יחידת רדואן ומימש אותה, באמצעות יחידות הנוחבה שלו (והיחידה הימית שלו), בגבול הדרומי עם רצועת עזה", כתבו החוקרים בנייר העמדה. הם ציינו כי מסיבה שאינה ברורה עדיין, בחמאס יצאו לדרך ללא חיזבאללה ומסע הטבח הרצחני והחטיפות שביצעו דחו למעשה את תזמון מימוש תוכנית הפלישה מצפון. זאת משום שחיזבאללה לא מעוניין "להיגרר" אחרי הפלסטינים ולהיות "כינור שני" למערכה שלא הוא פתח בה.
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר חסן נסראללה
יחיא סינוואר חסן נסראללה
חיזבאללה היה על סף החלטה לבצע את תוכניתו לכיבוש הגליל - אבל לא רצה "להיגרר" אחרי הפלסטינים. סינוואר ונסראללה
(צילום: AP)
על אף הדחייה, חוקרי "עלמא" משוכנעים שתושבי הצפון אינם מוגנים. בנייר העמדה נכתב כי למרות מאמצי מערכת הבטחון בשנים האחרונות לחזק את הגבול הצפוני ולהציב לאורכו עוד ועוד חומות ואמצעי תצפיות, לאורך הגבול ישנם קטעים שבהם המכשול עדיין לא שודרג, מה שיכול להקל עוד יותר את פעולת החדירה מהם.
"אירועי ה-7 באוקטובר הוכיחו פעם נוספת, כי כל מכשול פיזי וטכנולוגי בהכרח ייפרץ", נכתב בנייר העמדה. "תוואי השטח ההררי ברובו בגבול הלבנוני, קשה יותר לתנועה מתוואי השטח המישורי בגבול עם רצועת עזה, אך הוא מאפשר תנועה נסתרת יותר. חיזבאללה מכיר היטב את תוואי השטח ויודע להתמודד עימו".
4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
"אירועי ה-7 באוקטובר הוכיחו פעם נוספת, כי כל מכשול פיזי וטכנולוגי בהכרח ייפרץ"
לאור הגיוס הנרחב של כוחות המילואים שנמצאים מזה שמונה שבועות לכל אורכם של גבולות לבנון וסוריה והערנות המבצעית והמודיעינית הגבוהה של צה"ל, ציינו ב"עלמא" כי לעת עתה נפגע אלמנט ההפתעה בתוכנית הפעולה של חיזבאללה. עם זאת, בנייר העמדה צוין כי "למרות זאת, גם בימים אלה, בכל זמן נתון, אם ירצה בכך, חיזבאללה יכול לממש אופרטיבית את תוכנית הפלישה לשטח ישראל עם כוחות מצומצמים יותר של יחידת רדואן, ולתא שטח ממוקד יותר".
החששות מפני פלישה אפשרית לצפון עלתה אתמול גם בפגישה של הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי עם ראשי הרשויות מיישובי קו העימות, שיצאו מהמפגש מתוסכלים ומודאגים מהעתיד. לדבריהם, לא היו בפיו בשורות, והם הבהירו לו כי עשרות אלפי תושבי הגליל המפונים לא יסכימו לחזור לבתיהם מול כוחות הטרור של רדואן.
4 צפייה בגלריה
yk13695956
yk13695956
מסיירים, מתצפתים ואוספים מודיעין. מחבלי חיזבאללה סמוך לגדר הגבול, בתיעוד שהוצג לרמטכ"ל
הרמטכ"ל אמנם הבטיח להם כי "תושבי הצפון יחזרו למציאות ביטחונית אחרת, טובה ויציבה יותר", אך לא קבע כי ישראל מתכוונת לדאוג להרחקת חיזבאללה מגבול לבנון, לפי החלטת האו"ם 1701 שהתקבלה בתום מלחמת לבנון השנייה.
לצד המחקר המדאיג של "עלמא", הבוקר פורסם ב-ynet תיעוד שהציגו ראשי הרשויות ביישובי גבול לבנון לרמטכ"ל, לפיו לוחמי רדואן מנצלים את ההפוגה באש כדי לחזור לאזור הגדר במטרה לתצפת ולאסוף מידע מודיעיני על כוחות צה"ל שפרוסים בגזרה. גם החוקרים של מכון "עלמא" ציינו בנייר העמדה כי "יחידת רדואן ממשיכה להערכתנו לבצע איסוף מודיעין באופן רצוף גם בסמוך לגבול, ומבצעת התאמות לתוכניות האופרטיביות שלה". לאור האזהרות, ממליצים מומחי הביטחון של "עלמא" לצה"ל "לפעול ולגרום לפגיעה ישירה ורחבה בתשתיות יחידת רדואן ובפעיליה".
מגדל תצפית שבנה חיזבאללה סמוך לגדר הגבול בתחילת השנה

החשש לא נגמר בראשי הרשויות, ומורגש מאוד גם בקרב תושבי הצפון. "הבית שאמור להיות המקום הכי בטוח הוא המקום הכי מסוכן עבורנו כרגע", אמרה שלשום ל-ynet אביטל סלאב, משפיענית רשת ותושבת קריית שמונה. קרוב לחודשיים חלפו מאז פינוייה של קריית שמונה, ויותר 20 אלף מתושביה עזבו לדירות מפלט ולחדרי מלון ברחבי המדינה.
סלאב, אם לחמישה, לא רואה את עצמה חוזרת אל העיר במציאות הנוכחית. "לא אחזור הביתה ואחכה בכל יום על הספה לרגע שיפרצו אלינו המחבלים וינסו לחטוף אותנו ללבנון. אף פעם לא אוכל לדעת מתי זה יקרה. הביטחון של הילדים שלי הוא מעל הכול ואם אצטרך לחפש מקום שבטוח לחיות בו יותר, אעשה זאת ואגן עליהם", אמרה.
בעלה של סלאב, רפאל, רכז פעילות הנוער בצפון של רשת מרכזי הנוער OU ופעיל ציבור מקומי, הסביר שלשום כי "מזה שנים אנחנו עובדים להביא אנשים ליישב את הגליל ולגור בקריית שמונה. אף אחד לא קונה את האמירה המתנשאת של גלנט כי חיזבאללה מורתע והשגנו את כוחותיו מהגבול. כל מלחמה מביאה איתה אתגרים ונטישת תושבים. אנשים כבר חודשיים מחוץ לבית ומצאו בינתיים עבודה, למה שיחזרו למקום שבו הם סוג ב' ויחכו ללוחמי רדואן שיגיעו אליהם הביתה וישחטו אותם? לא נהיה צאן לטבח שממתין ליום פקודה של נסראללה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "פיקוד הצפון פועל לילות כימים להגנה על תושבי גזרת הצפון. כוחות צה״ל צה"ל לא מאפשרים התקרבות למרחב הגדר ואת חידוש תשתיות חיזבאללה שהושמדו במהלך המלחמה. כמו כן, כל איום מכל סוג שהוא, יוסר על ידי הכוחות באופן מיידי".