4 צפייה בגלריה
אפי נוה ורויטל סויד
אפי נוה ורויטל סויד
אפי נוה ורויטל סויד
(צילום: אוהד צויגנברג, רמי זרנגר)
לקראת הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין שיתקיימו ב-20 ביוני, חברת הכנסת לשעבר רויטל סויד שמתמודדת על התפקיד אמרה היום (ראשון) בריאיון ל-ynet radio כי התמודדותו של יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, שהתפטר מתפקידו תחת עננה פלילית כבדה, היא "לא ראויה". לדבריה, "רק אני יכולה לשקם את מעמדה של הלשכה ולדאוג לציבור עורכי הדין".
"זה בהחלט מרוץ מורכב מאוד ברמה הפוליטית, ואני חושבת שאנחנו נמצאים בימים מורכבים מאוד", אמרה סויד. "אנחנו נמצאים בימים שבהם לשכת עורכי הדין מוצאת את עצמה בעין הסערה, כשהיא אחת הנפגעות העיקריות מהרפורמה המשפטית. שני ראשי הלשכה לשעבר הביאו אותה למצב שהיא חוותה טלטלות קשות. המעמד שלה נמצא בשפל והציבור איבד בה את האמון".

"למעשה מדובר באיגוד מקצועי שאמור להיות איגוד מאוד חזק, גם למען מדינת ישראל", המשיכה סויד. "זה איגוד שיש לו אמירה בציבוריות הישראלית, בכל דבר שקשור לתחום המשפט, ערכים ומוסר, וגם בקרב עורכי הדין. כי בסוף יש לנו 78 אלף עורכי דין במדינת ישראל שאמורים לקבל שירות מלשכת עורכי הדין. והלשכה היום נמצאת במצב שהיא חייבת מישהו, או במקרה הזה מישהי, שתשקם אותה. מישהי עם מעמד שמכירה גם את הזירה של לשכת עורכי הדין, ואני עורכת דין 32 שנה, וגם את הזירה הלאומית. איך מדברים, מה עושים, איך פועלים, איך לקחת גוף שאמור להיות אחד הגופים החזקים במדינה מבחינת האמירה הציבורית שלו ונמצא היום בשפל חסר תקדים. אני מאמינה שרק אני יכולה לעשות את זה".
על התמודדותו של יו"ר הלשכה הזמני, עו"ד עמית בכר שהתמנה לתפקיד לאחר שיו"ר הלשכה הקודם אבי חימי פרש בעקבות טענות כלפיו להטרדה מינית, אמרה: "עמית בכר היה שם ונמצא שם בכל ארבע השנים האחרונות, והוא נמצא שם גם עכשיו. אנחנו רואים שמתנהלות שיחות בבית הנשיא, אנחנו רואים שיש הצעות שעולות, ועם כל הכבוד בכל החודשים האחרונים הוא לא הצליח לעשות כלום. אני מאמינה לו שהוא באמת רוצה את זה, זה לא שאני טוענת שהוא לא מעוניין, בוודאי שהוא מעוניין, אבל העובדה היא שהוא לא הצליח".
4 צפייה בגלריה
רויטל סויד
רויטל סויד
"רק אני יכולה להביס את אפי נוה". עו"ד רויטל סויד
(צילום: יריב כץ)
"אנחנו מדברים פה על אירוע שצריך מישהו עם הרבה יותר ניסיון בשני העולמות. אני יודעת היטב מה זה לעמוד כל יום בבית המשפט. אני בסך הכול 32 שנה עורכת דין, מתוכן ארבע שנים וחצי הייתי בכנסת. אני מכירה את הזירה הלאומית, אני יודעת איך עובדים. אני הייתי חברה בוועדת החוקה, אני חוקקתי חוקים, אני ישבתי מול מכתיבי מדיניות ובין היתר גם עשינו את זה בעצמנו. לכן בנקודת הזמן הזו, שאנחנו נמצאים בשבר כל כך גדול - גם במערכת המשפט, גם במדינה עצמה, גם ברמה החברתית ובטח ובטח בלשכת עורכי הדין - חייב להיות מישהו שחוץ מאשר לנאום פה ושם יודע גם לבוא ולקחת את הגוף הזה, לבנות אותו חזרה ולשקם אותו".
על ההתמודדות של יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, שעזב את תפקידו בעקבות הסתבכויות פליליות, אמרה סויד: "אני לא חושבת שההתמודדות שלו ראויה. אני לא חושבת שהוא צריך להתמודד, ואני חושבת שהוא עושה טעות שהוא מתמודד". על השמועות שלפיהן היא "מועמדת קש" של נוה, ושלקראת הבחירות היא תפרוש ותחבור אליו, אמרה: "זה שקר מוחלט, פייק מוחלט. זה נועד אך ורק כדי לפגוע בי. אני לא עברתי 32 שנה של קריירה כעורכת דין ופוליטיקאית כדי לבוא ולחבור למישהו. אני בטח לא מועמדת קש של אף אחד. כולם מכירים אותי גם כחברת כנסת וגם כעורכת דין, אני לא מובלת על ידי אף אחד ולא מועמדת קש של אף אחד, בטח ובטח לא של אפי נוה. העמדות שלי הן מאוד וידועות, גם על אפי. השמועות האלה הגיעו רק כדי שאני לא אגיש את המועמדות שלי".
4 צפייה בגלריה
אפי נוה
אפי נוה
"עושה טעות". אפי נוה
(צילום: אבי מועלם)
סויד הוסיפה: "יש שישה מתמודדים לראשות לשכת עורכי הדין. אני האישה היחידה, לא הייתה אישה בראשות לשכת עורכי הדין. לא רק שזה זמן של נשים וצריך לפרוץ תקרות זכוכית, בטח בגוף כמו לשכת עורכי הדין, עוד לוקחים בסוף את המתמודדת היחידה, שהיא אגב גם עם הניסיון העשיר ביותר מכולם, ומנסים להלביש עליה שהיא מובלת, שהיא מספר 2, שהיא מועמדת קש. איפה נשמע דבר כזה?
"הבחירות רק עוד חודשיים, ואני רק התחלתי לעבוד. רק אני יכולה להביס את אפי נוה, יש לי את הכוח הזה. אני היחידה שיכולה גם לשמור על מערכת המשפט, גם להילחם ברפורמה המשפטית, גם לשקם את מעמדה של הלשכה וגם לדאוג ביום שאחרי לציבור עורכי הדין, מה שנדמה שבכל המירוץ הזה לראשות הלשכה שכחנו".
הבחירות הקרובות יתקיימו על רקע המהפכה המשפטית שטרם יצאה אל הפועל ולא ברור באיזו מתכונת תקודם בסופו של דבר. עד כה הודיעה הקואליציה שמטרתה לערוך שינויים משמעותיים בוועדה לבחירת שופטים. בין היתר הצהירו בקואליציה שבכוונתם להוציא את שני נציגי הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים, ובכך לשלול את יכולתם להשפיע על בחירת שופטים, דבר שיפגע ביכולת ההשפעה של הלשכה.
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
עו"ד עמית בכר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן
"לא הצליח לעשות כלום בחודשים האחרונים". יו"ר הלשכה הזמני עמית בכר
(צילום: מוטי קמחי)
בזמן כהונתו של נוה בתפקיד היוקרתי הוא נחשד בשני תיקים פלילים. האחד מהם הוא "פרשת המעברים בנתב"ג", שהובילה לכתב אישום והרשעה פלילית בקבלת דבר במרמה. על נוה נגזר בסוף שנת 2022 עונש של חודשיים מאסר על תנאי וקנס של 2,000 שקלים. עונש דומה נגזר על בת זוגו, אחרי שהשניים הורשעו בעבירות כניסה לישראל ויציאה ממנה ובקבלת דבר במרמה.
בפרשה הפלילית השנייה שבה הסתבך נוה התיק נגדו נסגר, אבל לא לפני שנמתחה עליו ביקורת חריפה: מדובר בפרשת "מין תמורת מינויים" שם עלה חשד לשוחד מיני בין נוה למי שהתמנתה בהמשך לשופטת אתי כרייף. בסופו של דבר המשנה לפרקליטת המדינה, מומי למברגר, קבע כי אין סיכוי סביר להרשעה בתיק, וכי למרות שעלו ממצאים עובדתיים קשים מן החקירה - ממצאים העולים לכאורה כדי מעשים פליליים - יש לגנוז את התיק.
יו"ר הלשכה הזמני עמית בכר נחשב למתנגד חריף לחקיקת המהפכה המשפטית במתכונת הקואליציה, ואף השתתף בהפגנות נגדה. לעומת זאת נוה נחשב לאדם שיש לו ביקורת חריפה כלפי מערכת אכיפת החוק בשל התיקים שנפתחו לו. ההערכה היא כי אם לא תעבור חקיקת השינויים בוועדה לבחירת שופטים, ונוה ייבחר, הוא יוכל לעבוד בקלות עם הקואליציה ושר המשפטים. בין היתר סביר כי יוכל להשפיע על בחירת שופטים בוועדה.