3 צפייה בגלריה
רמי גרינברג
רמי גרינברג
"שיחתום ערבות על חיי בני האדם ובטיחות הנוסעים". ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג
(צילום: ריאן פרויס )
ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג הודיע היום (חמישי) שהקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן ייפתח ביולי הקרוב, אחרי פגישה שקיים עם מנכ"ל נת"ע ומנכ"ל תבל, בנושא התיאומים האחרונים לקראת הפעלת הרכבת בעיר. גרינברג טען בפני התושבים שיש בפיו בשורה, אך ההודעה לא תואמה עם משרד התחבורה - שלא מאשר לפי שעה את הפעלת הרכבת הקלה - ושם זעמו על כך שנתן תאריך.
זוהי הפעם הראשונה שבה גורם רשמי נוקב בתאריך פתיחה לקו מזה חודשים ארוכים, אחרי הדחיות הרבות, וקיים ספק גדול אם אכן הרכבת תיפתח בתאריך שקבע גרינברג. למעשה, כפי שפורסם ב-ynet בחודש שעבר, נכון לתחילת החודש לא היה תאריך מוגדר לפתיחת הקו.
3 צפייה בגלריה
תחנת אליפלט, תל אביב
תחנת אליפלט, תל אביב
"סוגיית אישור בטיחות ההפעלה עדיין נמצאת על הפרק". תחנת הרכבת הקלה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי )
במשרד התחבורה לא רק שלא אישרו את הפרטים אלא אף זעמו על גרינברג. בכיר במשרד הזכיר בשיחה עם ynet כי הסיבה לאי פתיחת הקו היא תקלת הבלמים הקיימת במערכת המפעילה אותו ואמר כי "אם רמי גרינברג ובכירי נת"ע יחתמו ערבות אישית על חיי בני האדם ובטיחות הנוסעים, משרד התחבורה יאשר את פתיחת הרכבת ללא אישורי הבטיחות הדרושים בחוק".
מנת״ע נמסר כי "בניגוד לפרסומים, טרם נקבע נקבע תאריך פתיחה רשמי לקו האדום, וכי סוגיית אישור בטיחות ההפעלה עדיין נמצאת על הפרק. תאריך הפתיחה יקבע בתאום עם משרד התחבורה ולאחר קבלת כל האישורים הנדרשים. נת"ע עושה כל מאמץ אפשרי על מנת לזרז את הפתיחה".
מנגד, מדוברות עיריית פ"ת נמסר: "במסגרת ישיבה מקצועית שנערכה היום, ואליה זומנו גורמי הרשות וראש העיר, מנכ"לי נת"ע ותבל עדכנו את ראש העיר על כך שהרכבת הקלה מתוכננת לפעול במהלך חודש יולי. הם ביקשו את היערכות העירייה בתחומים השונים, ובהם פיקוח, הסברה, ניתוב תחב"צ ועוד".
ממשרד התחבורה נמסר: "הרכבת הקלה תיפתח ברגע שיתקבלו האישורים הביטוחים מתאימים ורק לאחר מכן הפתיחה תאושר".
3 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב. מתמודדת שוב ושוב עם טענות על הכנסת שיקולים זרים להחלטותיה
(צילום: עוד צלמים)
שני אישורים מפרידים בין תושבי גוש דן לבין הקו האדום של הרכבת הקלה, אך בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) שבנתה את הקו לא מיהרו לתת תאריך יעד להפעלתו. זאת למרות שכבר כמה חודשים נוסעות לאורכו עשרות רכבות ריקות מאדם.
הקו האדום, שמשתרע לאורך 24 ק"מ וחולף על פני 33 תחנות בפתח תקווה, רמת גן, בני ברק, תל אביב, יפו ובת ים, היה אמור להיפתח כבר ב-30 בנובמבר אשתקד, אך בנת"ע דחו את הפתיחה לרבעון הראשון של השנה הנוכחית - מועד שחלף כבר מזמן.
לאחר הדחייה הראשונה הודיעה שרת התחבורה מירי רגב כי היא מצפה שהקו יחל את פעילותו אחרי יום העצמאות, ומאוחר יותר דובר על אמצע חודש יוני. אז הובטח כי בתום 45 ימי הרצה ללא תקלות תגיש חברת "תבל", שתפעיל את הקו, פנייה רשמית למשרד התחבורה ותבקש אישור לפתיחתו - אולם התקלות שהיו נותרו, ובקשת האישור לא נשלחה.

הבעיה המרכזית שזוהתה היא תקלה במערכת האיתות שאינה פועלת כצפוי, ויוצרת בלימות פתאומיות. נוסף לכך התריעו צמד החברות הגרמניות שנבחרו לבחון את הקו טרם מתן היתר הפעילות על תקלה שנייה במערכת. לדבריהן, רכבות שעוצרות בתחנות מתגלגלות לאחור בחלק מהמקרים לאחר העצירה. בנת"ע טוענים כי הדבר לא משפיע על תפעול הרכבת ולא מייחסים לתקלה חשיבות.
מאז מינויה לתפקיד שרת התחבורה, מתמודדת רגב שוב ושוב עם טענות על הכנסת שיקולים זרים להחלטותיה, בין השאר בהעברת פרויקט המטרו מנת"ע לחברת נתיבי ישראל - שיו"ר הדירקטוריון שלה מקורב אליה - ובבחירת מנכ"ל פוליטי שסוכלה, והפיכתו לפי הדיווחים למשנה שמקבל החלטות בפועל. היא מנגד טוענת לשיקולים מקצועיים בלבד, בין השאר בטענה שפרויקט המטרו הועבר מנת"ע בעקבות העיכובים הרבים ברכבת הקלה.