לירן לוי באולפן ynet

כך טייחו בכלא גלבוע עוד תלונה של חיילת: כמעט שמונה שנים עברו מאז האירוע ששינה את חייה, אבל אלה (שם בדוי) לא יכולה לשכוח. להפך - הזיכרונות מאותו לילה בשנת 2014, כששירתה כסוהרת בכלא גלבוע, צפים שוב ושוב וגורמים לה להתקפי חרדה.
אלה התגייסה לצה"ל בסוף 2013, והועברה לשב"ס כדי לשרת כסוהרת באגף הביטחוני בכלא גלבוע, תפקיד שבו ראתה שליחות ממעלה ראשונה. בתחילת 2014, מיד לאחר שסיימה קורס סוהרות בסיסי - עברה אלה את החוויה שמטלטלת אותה עד היום. בשיחה בלעדית עם ynet ו"ידיעות אחרונות" היא חשפה כי אסיר ביטחוני בכלא, שהוא לא מחמוד עטאללה שעומד במרכזה של הפרשה, ביצע לעברה מעשה מגונה, ממה ששופך אור נוסף על עומק המחדל בכלא, שממשיך להתגלות.
3 צפייה בגלריה
מחמוד עטאללה
מחמוד עטאללה
במשטרה מתכוונים לסיים את החקירה בקרוב. מחמוד עטאללה ובית הסוהר גלבוע
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
"אסיר הטריד אותי, והמפקדים לא עשו לו שום דבר". כלא גלבוע
(צילום: דוברות שב"ס)
במהלך אחד הלילות בשירותה כסוהרת, הושארה אלה לבדה באגף לשמור על כ-120 אסירים ביטחוניים. היא סיפרה כי אחד מהם, ששהה באותה העת בתא נעול, הביט לעברה, הפשיל את מכנסיו והחל לגעת באיבר מינו ולבצע לעברה מעשים מגונים. "הייתי צריכה לשמור עליו, כי הוא היה אסיר בהשגחה", היא שחזרה. "הייתי בהלם ממה שהוא עשה. הלכתי למפקדי המשמרת והתלוננתי, והם היו חייבים להעביר את התלונה למפקד הכלא ולגורמים הרלוונטיים".
בתור חיילת זוטרה, היא סיפרה כי לא הייתה לה אפשרות לדבר ישירות עם קצין המודיעין, ולכן פנתה למפקד המשמרת. "אמרו לי שקצין המודיעין רוצה שאני אלך לאגף אחר בכלא ואדבר עם אסיר ביטחוני אחר, שהיה בעל מעמד גבוה בכלא, על מנת 'לסגור את העניין'. האסיר הביטחוני אמר לי 'אל תדאגי, אני דואג לך, לא יעשו לך יותר כלום'".
למעשה, במקום שסגל בית הסוהר יטפל באסיר שביצע מעשה מגונה לעבר סוהרת, שלחו את הסוהרת לדבר עם אסיר ביטחוני אחר שיסגור את זה בשקט. "בכיתי והתקשרתי לסוהר אחר שאני יכולה לסמוך עליו וסיפרתי לו", סיפרה אלה. "חיפשתי במי להתנחם אחרי שלא קיבלתי מסגל שב"ס אוזן קשבת. הרגשתי שבכל כניסה שלי לאגף האסיר מסתכל עליי ונוגע בעצמו. האסירים הביטחוניים ניהלו הכול. לא עשו לאסיר שביצע לעברי מעשה מגונה שום דבר, הוא אפילו לא יצא לצינוק".
אלה שירתה גם באגף 5, שבו היה כלוא האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה, שעומד במרכז פרשת הסרסור בסוהרות. "היה לי קשה לעבוד באגף של עטאללה", היא סיפרה. "הרגשתי שאני גלגל שווארמה, שמפשיטים אותי במבטים. השיח באגף היה מזעזע. היה סתלבט בבית הסוהר על עטאללה שהוא סוטה וחרמן. זה משהו שכולם ידעו, כולם צחקו על זה. ואם הסגל צוחק על זה, איזה פרצוף היה לסוהרות לבוא ולהתלונן? הוא ניהל את בית הסוהר, כל מה שהוא רצה הוא קיבל. עטאללה לא נגע בי, אבל בהחלט ידעתי שהוא מטריד סוהרות אחרות".
הסוהרת שחשפה את הפרשה בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אסף חן)

"אין לי אמון שהפרקליטות תמצה את החקירה ושיקרה משהו בסיפור הנורא הזה", אמרה אלה, שזועמת על הפרקליטה מרינה רוזנפלד, שנשמעה אומרת כי אינה מאמינה לגרסת הסוהרות. "אולי אם מרינה הייתה נשארת לילה אחד באגף הביטחוני של עטאללה, היא הייתה מרגישה על בשרה את מה שאנחנו חשנו". לפני כמה חודשים אלה הגישה תלונה מפורטת ביחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, וכיום מנסה לשקם את חייה. "אני עדיין סובלת מהתקפי חרדה ומנסה להרחיק את עצמי מהפרשה וממה שקרה שם", היא אמרה.
בתוך כך, נמשכת חקירת פרשת "הסרסור בסוהרות". בימים האחרונים יצרו חוקרי להב 433 קשר עם כמה סוהרות שהגישו תלונה, והכוונה היא לזמן את חלקן לעימות מול האסיר הביטחוני מחמוד עטאללה. מרבית הסוהרות הסכימו להתעמת עם עטאללה. במשטרה מתכוונים לסיים בקרוב את החקירה ולהעביר את הממצאים לפרקליט המדינה עמית איסמן, שצפוי להכריע בפרשה.
לפיד: "לא יכול להיות שחיילת בצה"ל נאנסת ע"י מחבל. נמצה את הדין עם האשמים"

משב"ס נמסר בתגובה: "מדובר בעדות שנמסרה על אירוע שהתרחש בכלא גלבוע לפני כמה שנים ונמצא כרגע בחקירה. מדיניות שב"ס כיום מתחייבת לאפס סובלנות בטיפול בפגיעות מיניות ובהתאם לכך נפעל כשנקבל את תוצאות החקירה".
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "בניגוד גמור לכל הפרסומים, מרגע שהוחלט על פתיחת התיק מחדש מתנהלת חקירה מקיפה ונרחבת לבירור כל הטענות בפרשה. החקירה מלווה על ידי פרקליטות מחוז צפון. עורכת הדין רוזנפלד ממלאת את תפקידה במסירות, ואנו דוחים כל ניסיון לפגוע במקצועיותה".
עו"ד רמזי קטילאת, שמייצג את מחמוד עטאללה, מסר: "מדובר בטענות מופרכות שמקורן בקמפיין אשר נועד להיטיב מצב המתלוננות בתביעת פיצויים כנגד שב"ס".

השר בר-לב: "שב"ס ארגון רקוב? מילה עדינה"

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב התייחס בריאיון לגלי צה"ל לפרשה ואמר כי "אין ספק שגם באירוע המזעזע הזה של סרסור הסוהרות, ונקרא לו איך שנקרא לו, כל ביטוי הוא לא מספיק חריף למה שקרה שם בזמנו".
3 צפייה בגלריה
עמר בר לב
עמר בר לב
"כל ביטוי על מה שקרה שם הוא לא מספיק חריף". עמר בר-לב
(צילום: גיל נחושתן)
לדבריו, "כל בעלי התפקידים שהיו אז בתפקיד, הם היום לא בשב"ס והאחרון שבהם זה קצין המודיעין של הכלא שאני חתמתי על פיטוריו".
הוא אמר כי שירות בתי הסוהר הוא "ארגון שבאמת היה בחלק האחורי של החצר האחורית של מדינת ישראל, אף אחד לא עניין אותו מה קורה שם. בוודאי לא עם האסירים". הוא נשאל אם מדובר ב"ארגון רקוב", והשיב: "כן. אין ספק שזה היה ארגון רקוב מכל הבחינות, גם מבחינת האירועים שקרו שם, ארגון רקוב זה מילה עדינה".