2 צפייה בגלריה
גבעת ארנון
גבעת ארנון
נתניהו, ביידן ומאחז גבעת ארנון שיוכשר
(צילום:יואב דודקביץ', EPA ,AFP)
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן-פייר אמרה אמש (יום חמישי) כי ארצות הברית "מוטרדת עמוקות" מהחלטת הממשלה הישראלית להכשיר עשרה מאחזים בלתי-חוקיים ביהודה ושומרון ולקדם בניית אלפי יחידות דיור בהתנחלויות קיימות. לדבריה, צעדים כאלה "יוצרות עובדות בשטח, שמערערות את פתרון שתי המדינות". עם זאת, במחלקת המדינה האמריקנית אמרו כי ההצעה הפלסטינית לגנות את ישראל באו"ם "אינה מועילה לפתרון הסכסוך".
זו לא הפעם הראשונה שארה"ב מביעה את התנגדותה החריפה להחלטת הממשלה. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נדרש לכך בעצמו, ופרסם גם הצהרה נפרדת וגם הצהרה משותפת יחד עם שרי החוץ של צרפת, גרמניה, בריטניה ואיטליה. הם הדגישו כי המאחזים שיוכשרו הינם בלתי-חוקיים גם לפי החוק הישראלי, וכי צעדים חד-צדדיים "רק יובילו להחרפת המתיחות בין ישראלים לפלסטינים ויערערו את המאמצים להשיג פתרון של שתי מדינות באמצעות מעשה ומתן".

מועצת הביטחון של האו"ם צפויה להתכנס ביום שני הקרוב כדי לדון על ההצעה הפלסטינית לגינוי החלטת הממשלה. ההצעה, שנוסחה על ידי איחוד האמירויות בתיאום עם הפלסטינים, דורשת מישראל "להפסיק לגמרי ובאופן מיידי את כל פעילות ההתנחלויות בשטח הפלסטיני הכבוש". עוד נכתב בהצעה כי היא "מאשרת שוב שלהקמת התנחלויות על ידי ישראל בשטח הפלסטיני שנכבש מאז 1967, כולל מזרח ירושלים, אין תוקף משפטי ומהווה הפרה בוטה של המשפט הבינלאומי". כמו כן, ההצעה מגנה את "כל ניסיונות הסיפוח, לרבות החלטות וצעדים של ישראל בנוגע להתנחלויות". מועצת הביטחון תדון בהצעה במסגרת הדיון התקופתי בנושא המזרח התיכון. עמדת ארה"ב עדיין לא ידועה וייתכן שתטיל וטו על ההצעה, חרף התנגדותה לצעדים.
דובר במחלקת המדינה של ארה"ב, ודנט פטאל, אמר הלילה בשיחה עם כתבים כי ההצעה לגנות את ישראל בעקבות הרחבת ההתנחלויות, שאותה מנסים הפלסטינים לקדם באו"ם, "אינה מועילה לקידום המשא ומתן לפתרון שתי המדינות". פטאל סירב לומר אם ארה"ב תטיל וטו על ההחלטה, אך הוסיף שההחלטה הישראלית להרחיב את ההתנחלויות "לא מועילה" גם כן. לפי דיפלומטים ממועצת הביטחון של האו"ם, האמריקנים מעוניינים להחליף את ההחלטה בהצהרה נשיאותית שלה תוקף חוקי מחייב פחות.
2 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון של האו"ם. הדיון בעניין ישראל יתקיים ביום שני הקרוב
מועצת הביטחון של האו"ם. הדיון בעניין ישראל יתקיים ביום שני הקרוב
מועצת הביטחון של האו"ם. הדיון בעניין ישראל יתקיים ביום שני הקרוב
(צילום: רויטרס)
שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' התייחס השבוע לגינויים מארה"ב, כשאמר במהלך ביקור במאחז גבעת הראל, אחד מעשרת המאחזים שיוכשרו: "מי שבקיא מבין שהתגובה האמריקנית סבירה לחלוטין. יש לנו אינטרסים משותפים, ויחד עם זה אנחנו מעבירים לאמריקאים את התפיסה שלנו ואת האינטרסים שלנו. הממשל האמריקני יודע שהממשלה הזו מחויבת להתיישבות. מותר שיהיו מחלוקות גם בן ידידים, וכך זה יימשך".
מלבד גבעת הראל, המאחזים שיוכשרו הם שחרית, גבעת ארנון, אביגיל, עשהאל, גבעת הרואה, מלאכי השלום, מצפה יהודה, בית חוגלה ושדה בועז. מדובר ביישובים שקיימים כבר שנים רבות ועומדים על הקרקע, ולכן מדובר בהכשרה בדיעבד. בקבינט הוחלט גם שראש הממשלה, שר הביטחון ושר נוסף יאתרו וימצאו עוד עשרות נקודות שיהפכו ממאחזים לא חוקיים להתיישבות צעירה, כלומר - הם יחוברו לחשמל ומים.
פורסם לראשונה: 20:56, 16.02.23