ברקע ההצעה החדשה של חמאס לעסקת חטופים נוספת, וציון ארבעה חודשים למתקפה של ארגון הטרור ב-7 באוקטובר, חמש חטופות שחזרו מהשבי בעזה במסגרת העסקה הראשונה מסרו הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת "עם דרישה ברורה מממשלת ישראל", תחת הכותרת: "זה רגע האמת - חיים או מוות". לצד הדוברות, שרון אלוני-קוניו, אביבה סיגל, נילי מרגלית, עדינה משה וסהר קלדרון, עמדו חטופות וחטופים נוספים שחזרו מהשבי.
7 צפייה בגלריה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
שרון, אביבה, נילי, עדינה וסהר. החטופות שחזרו מהשבי, והזהירו: "מחירה של הפקרה - גזר דין מוות"

הראשונה לדבר הייתה שרון, שאמרה כי "הגענו לרגע האמת, הגענו לרגע הנורא מכל - הרגע שבו נגזר עליכם להחליט - מי לחיים ומי למוות, מי יחזור ומי יהפוך טרף לחיות אדם. 136 עולמות מחכים כעת במנהרה ללא חמצן, ללא מזון ללא תקווה כדי שתצילו אותם". היא הוסיפה: "המחיר כבד, בלתי נסבל, מכווץ את הבטן והגוף - אבל מחירה של הפקרה יהפוך לכתם לדורי דורות. הפקרה תהפוך למילה נרדפת למי שיגזרו גזר דין מוות למי שנחטפו והופקרו תחת כהונתם".
אחריה דיברה נילי, שציינה כי "את מחיר שחרורו של מחבל ניתן לתקן. את מחיר הקרבתם של 136 ילדים, נשים וגברים שעוברים התעללות פיזית ופנימית לא יתקנו נאומים - וגם לא סרטונים וציוצים". לדבריה, "אם ישובו החטופים לביתם ידע כל ישראלי שלא ננוח ולא נשקוט כדי להגן עליו. אם לא, ידעו כל שמיניסט וכל אמא ואבא - שהם חיים במדינה שאינה מחויבת לביטחונם ועליהם לדאוג לעצמם".
7 צפייה בגלריה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
"הגענו לרגע שנגזר עליכם להחליט - מי יחזור ומי יהפוך טרף לחיות אדם". שרון אלוני-קוניו
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
"את מחיר הקרבתם של 136 ילדים, נשים וגברים לא יתקנו נאומים - וגם לא סרטונים וציוצים". נילי מרגלית
(צילום: טל שחר)
לאחר מכן נשאה דברים אביבה, שאמרה כי "אזרחי ישראל כולם עוקבים אחר גורל החטופים. 124 ימים של גורל משותף. אם נציל אותם, נציל את מדינת ישראל - וזה יהיה הניצחון המוחלט". עדינה משה, שדיברה אחרי אביבה, פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדמעות. "אני מבקשת לפנות אל ראש הממשלה שלי, ואל משפחתו. אני הייתי שם, אבל שוחררתי, וחברים שלי, והנערים והנערות שאותם חינכתי עדיין שם. אני חושבת שיש חלק מהם שלא שרדו כבר. שוב אני פונה אליך מר נתניהו, הכל בידך, אתה הוא זה שיכול, ואני מאוד פוחדת ומאוד חוששת שאם תמשיך בקו הזה של מיטוט החמאס, לא יישארו שבויים לשחרר".
לדברי משה, "אני מניר עוז. אנחנו שמרנו על הגבולות האלה עשרות שנים - לא ברחנו. גם כשהפציצו אותנו לא התפנינו, גם כשהיו מטחים כבדים היינו שם. כי אנחנו אוהבים את המקום ואת המדינה ואת זה לא יקחו ממני - אבל אני רוצה את המדינה שלי בחזרה. אני מדברת על המוסר של המדינה שלי - הוא איננו".
7 צפייה בגלריה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
"אם נציל אותם - זה יהיה הניצחון המוחלט". אביבה סיגל
(צילום: טל שחר)
7 צפייה בגלריה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
"אנחנו אוהבים את המדינה - אבל אני רוצה את המדינה שלי בחזרה". עדינה משה
(צילום: טל שחר)
גם סהר קלדרון בת ה-16, שדיברה אחרי עדינה, דמעה במהלך דבריה. "אני פה בשביל לזעוק את הכאב שלי - אני אעשה הכול כדי שאבא שלי יחזור", אמרה הנערה שאביה עופר עדיין נמצא בשבי החמאס. "הוא כבר 124 יום נמצא בשבי אצל רוצחים, ורק שעה זה גיהינום. הייתי שם במשך 52 יום. למה אני, ילדה בת 16, הייתה צריכה לעבור את כל הסיוט הזה? למה הייתי צריכה להיקבר חיה בתוך המקום הזה. בנפש נרצחתי, וכל מי שנמצא שם נרצח בכל יום מחדש. אתם יודעים מה זה הרגשה שמחבל בוהה בך במשך שעות בפרצוף של רצח? שהייתי צריכה לפחד פחד מוות שהולכים לאנוס אותי? חיכיתי וחיכיתי במשך חודשיים, ודבר אחד אמרתי לעצמי - איפה הממשלה שלי?".
קלדרון הוסיפה: "אני רוצה את החיבוק החם של אבא שלי, ויש כל כך הרבה שמחכים לחיבוק הזה כמוני. בבקשה מכם אל תפקירו את אבא שלי ואת כל מי שנמצא שם ותהפכו גם אותם לארון. לא נפסיק להילחם".
7 צפייה בגלריה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
הצהרת החטופים ומשפחותיהם ביום ה-124 למלחמה
"אל תפקירו את אבא שלי ואת כל מי שנמצא ותהפכו גם אותם לארון". סהר קלדרון
(צילום: טל שחר)
אמש הציע חמאס בתשובה שהגיש למתווכות מולו עסקה בת שלושה שלבים - כל אחד בן 45 ימים, ובה הוא דורש בין השאר נסיגה של צה"ל מרצועת עזה, ולצד זאת גם שחרור של 1,500 אסירים פלסטינים - מהם 500 שעליהם נגזרו עונשי מאסר עולם. את 500 האסירים דורש חמאס לבחור בעצמו. מקור שמעורה בפרטי המו"מ אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי חמאס לא דורש הבטחה וערבויות להפסקת אש מלאה בתחילה, אך הדגיש כי יהיה צורך להסכים על סיום המלחמה עוד לפני שהחטופים האחרונים ישוחררו.
לפי טיוטה שהגיש ארגון הטרור שפורסמה ברויטרס, במהלך השלב הראשון שמציע חמאס ישוחררו הנשים החטופות, צעירים מתחת לגיל 19 וכן מבוגרים וחולים שמוחזקים בשבי. התמורה - שחרור נשים ונערים פלסטינים מבתי הכלא הביטחוניים. לצד זאת, בשלב הראשון, שכאמור יימשך 45 ימים, יועבר סיוע לרצועה. בין היתר קובע מסמך הטיוטה של חמאס כי בשלב הראשון תתאפשר בנייה מחדש של בתי חולים ברצועה וכן של מחנות פליטים, וצה"ל יידרש לסגת ממרכזי אוכלוסייה ברצועה.
חמאס מציע גם כי בשלב הראשון יתקיימו שיחות לא-ישירות מול ישראל על סיום הפעולות הצבאיות, ו"חזרה לשקט מוחלט". בשלב השני, גם הוא בן 45 ימים, ישוחררו כל החטופים הגברים בתמורה לאסירים פלסטינים - וכן תמורת נסיגה מוחלטת של צה"ל מהרצועה. השלב השלישי לפי הדיווח יימשך גם הוא 45 ימים, ובמהלכו יוחלפו גופות בין הצדדים.
בסופו של השלב השלישי, חמאס כותב בטיוטה שהגיש כי הוא מצפה ששני הצדדים יגיעו להסכם לסיום המלחמה - בתום משא ומתן שיחל בשלב הראשון לפי הטיוטה. בנספח שהגיש חמאס, כך לפי רויטרס, הוא מביע "תקווה" לשחרורם של 1,500 מחבלים - והוא רוצה ששליש מהם יהיו אסירים "כבדים" עם עונשי מאסר עולם.
אמש דיווח העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל" כי בישראל העריכו באוזני גורמים אמריקנים ומצרים כי סך החטופים שאינם בחיים עומד על 50 - גבוה יותר מהנתון שמסר דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אמש - 31. ההערכה, לפי הדיווח, הוצגה בשיחות שהתקיימו בקהיר בשבועות האחרונים. חמאס, מצידו, כך דווח, אמר כי הוא לא יודע מה המספר המדויק של החטופים הישראלים שאינם בחיים.
במהלך היום, ציינו בארץ ובעולם ארבעה חודשים לטבח. משפחות הנרצחות והנרצחים במתקפת חמאסצעדו בצהריים לכיוון הכנסת, ובכיכר החטופים בתל אביב ציינו גם כן ארבעה חודשים, בין השאר בהקרנת נאום שנשא נשיא צרפת עמנואל מקרון בטקס שהתקיים בפריז לזכר 42 הנרצחים הצרפתים במתקפה, ובקריאה לשחרור החטופים - בהם שלושה אזרחי צרפת שעדיין בשבי חמאס. "זה הטבח האנטישמי הגדול של המאה", אמר מקרון - שהוסיף: "הבלתי יתואר צץ מעומקי ההיסטוריה. אנו דומעים מול הברבריות".
פורסם לראשונה: 17:47, 07.02.24