3 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, AP, רויטרס, יואב דודקביץ')
השבוע המדיני הזה לא היה פשוט מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא התחיל עם מסיבת העיתונאים של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שבתחכום דיפלומטי "פירק" את הרפורמה המשפטית שמובילה ממשלתו של נתניהו והזהיר מפגיעה בדמוקרטיה. בסביבתו של נתניהו ניסו להמעיט מחשיבות העניין וטענו שבמרכז הפגישה עמדה הסוגייה האיראנית וכי התיאום בין המדינות מעולם לא היה טוב יותר, במיוחד לאחר שהסכם הגרעין כבר לא רלוונטי.
בלינקן פירט באריכות במסיבת העיתונאים שלו מה הם הערכים המשותפים והאינטרסים המשותפים בין המדינות והזכיר את ה"תמיכה שלנו בעקרונות ומוסדות דמוקרטיים, שמירה על זכויות אדם, מערכת משפט שווה לכולם, זכויות של קבוצות מיעוט, שלטון החוק, תקשורת חופשית והשמירה על חברה אזרחית חזקה בישראל". ואם זה לא מספיק הוא התייחס למחאה בישראל כאחת ה"חוזקות של הדמוקרטיות שלנו", כלשונו. לסיום ייעץ לנתניהו כי "בניית קונצנזוס להצעות חדשות היא הדרך האפקטיביות ביותר להבטיח שיאומצו ויחזיקו מעמד".

זה המשיך בריאיון של נתניהו לרשת CNN האמריקנית, שהיה הריאיון הטלוויזיוני הראשון שלו מאז חזר ללשכת ראש הממשלה לאחר כשנה וחצי. נתניהו הגן בלהט על ממשלתו ולא שם לב שהוא מסתבך עם אי-דיקויים מביכים ומציאות אלטרנטיבית של ממש.
השבוע הזה הסתיים בביקורו של נתניהו בצרפת, שהמריא אתמול לביקור מדיני ראשון בימי הממשלה השישית בראשותו. נתניהו התקבל באליזה בחושך, ללא הצהרות משותפות, אמנם עם חיבוק בסוף, אך רחוק מאוד מהחום שבו התקבל ראש האופוזיציה יאיר לפיד שהגיע לביקור בפריז טרם הבחירות כראש ממשלה. נתניהו נשאר לסוף שבוע בפריז, במלון שבו המדינה שכרה לא פחות מ-70 חדרים. בעוד לפיד טס לפריז לבדו, נתניהו הגיע עם רעייתו שרה ושוב במטוס הבאוינג 777 שהיה ריק ברובו, בזמן שכנף ציון עדיין לא מוכן להמראה.
3 צפייה בגלריה
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
ביקור בנימין נתניהו בפריז, צרפת
(צילום: AFP)
לפי הלה מונד הצרפתי, מקרון הביע חשש בפגישה שאם המהפכה המשפטית תצא לפועל פריז תסיק שישראל התנתקה מתפיסת הדמוקרטיה המשותפת לשתי המדינות. גורם מדיני בכיר מיהר למזער נזקים ואמר שהביקורת של מקרון על התוכנית שמוביל ראש הממשלה יחד עם שר המשפטים יריב לוין עלתה בהערה קצרה "בשולי השיחה" עם מקרון. כך, במקום להתייחס לחומרת הדברים, אצל נתניהו מנסים כמעט אוטומטית להציג אותם כמשהו שאינו מעסיק את המנהיגים במערב. הגורם גם טען שהתרשם שמקרון "לא בקיא בכל פרטי הרפורמה".
מבוכה נוספת נרשמה לנתניהו במישור הכלכלי. אחרי שהתרברב בתחילת השבוע בהמלצות של בנק ההשקעות ג'יי פי מורגן, סיים את השבוע עם אזהרה מאותו בנק, ולפיה הרפורמה המשפטית עלולה להוריד את דירוג האשראי של ישראל. גורמים בסביבתו ניסו להרגיע ואמרו: "לא יעזור אלף דוחות כי בסוף רואים לבד אם כדאי להשקיע או לא כדאי להשקיע". נתניהו ניסה לשדר עסקים כרגיל, ונפגש עם אנשי עסקים בצרפת.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד מהמט דבי חונכים את שגרירות צ'אד בישראל
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צ'אד מהמט דבי חונכים את שגרירות צ'אד בישראל
חניכת שגרירות צ'אד ברמת גן
(צילום: חיים צח/לע"מ)

בפגישה השתתפו כ-60 אנשי עסקים ובעלי קונצרנים גדולים מצרפת שהונם מוערך בכ-150 מיליארד אירו. במפגש שארך יותר משעה נתניהו קרא להם להשקיע בישראל. "אנחנו מדינה חופשית, אנחנו נגד מונופולים. ואנו רוצים השקעות זרות. זה הזמן להגיע לישראל ולהשקיע", אמר נתניהו בצל הביקורת מכלכלנים בארץ ובחו"ל על המהפכה המשפטית. מצד אנשי העסקים הופנו לנתניהו שאלות על איראן, על הסכמי אברהם ופרוייקטים גדולים של אנרגיה ותשתיות בישראל. "אף לא אחד מהם לא דיבר על החשש מהרפורמה המשפטית", טען נתניהו.
מנגד, נתניהו יכול היה להתנחם בפתיחת שגרירות צ'אד ברמת גן, שאל חנוכתה הגיע הנשיא מהמט דבי. צ'אד היא מדינה גדולה במרכז אפריקה, ובישראל מקווים שפתיחת השגרירות שלה בישראל תביא ל"אפקט דומינו". הישג מדיני נוסף שנתניהו יכול להתבשם בו הוא ביקורו של שר החוץ אלי כהן בסודן, שבו דנו בחתימת הסכם שלום בין המדינות בהמשך השנה.