ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הלילה (בין שלישי לרביעי) בריאיון ל-CNN כי ישראל "נוקטת פעולות נגד פיתוח כלי נשק מסוימים באיראן". עם זאת, נתניהו סירב להתייחס לטענה כי ישראל עומדת מאחורי מתקפת הרחפנים במתקן הצבאי בעיר איספהאן, שהתרחשה לפני כמה ימים. "אני אף פעם לא מדבר על מבצעים ספציפיים", אמר ראש הממשלה. "בכל פעם שיש פיצוץ במזרח התיכון, מאשימים או מייחסים אחריות לישראל - לפעמים אנחנו אחראים, ולפעמים לא".
באופן יותר כללי, נתניהו אמר כי הוא "חושב שהדרך היחידה לעצור או לעכב מדינה מלהשיג נשק גרעיני היא שילוב של סנקציות כלכליות משתקות, והדבר החשוב ביותר, איום צבאי אמין". לדבריו, "אם יש לך משטרים רמאיים שמתכננים להשיג נשק גרעיני, אתה יכול לחתום איתם על 100 הסכמים - וזה לא יעזור".
3 צפייה בגלריה
(צילום:יואב דודקביץ', רויטרס / WANA )
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט וולדימיר פוטין
נפתלי בנט וולדימיר פוטין
ראש הממשלה לשעבר כבר ניסה לתווך בין רוסיה לאוקראינה. בנט ופוטין, בשנה שעברה
(צילום: EPA)
נתניהו טען בריאיון כי הוא התבקש לשמש כמתווך בין רוסיה לאוקראינה זמן קצר לאחר הפלישה הרוסית בפברואר אשתקד, אך הוא סירב כי כיהן באותה תקופה כראש האופוזיציה. "יש לי חוק - ראש ממשלה אחד בכל פעם", אמר נתניהו, שסירב לחשוף מי ביקש ממנו לתווך, אך אמר כי הבקשה הייתה "לא רשמית".
לדברי נתניהו, כעת הוא ישקול לשמש כמתווך "אם יתבקש לעשות כך על ידי כל הגורמים הרלוונטיים". עם זאת, הבהיר ראש הממשלה: "אני לא דוחף את עצמי. זה חייב להיות בזמן הנכון ובנסיבות הנכונות". הוא הוסיף כי גם ארצות הברית תצטרך לבקש ממנו לתווך כדי שהוא יסכים מכיוון ש"לא יכולים להיות יותר מדי טבחים במטבח".
הריאיון לא סבב אך ורק סביב יחסי החוץ של ישראל, וראש הממשלה גם נשאל על הקואליציה שלו ועל הממשלה החדשה שהקים. "אני שולט בממשלה, ואני אחראי למדיניות שלה. המדיניות היא הגיונית ואחראית והיא תמשיך להיות כזו", אמר נתניהו. על פרסום ההקלטות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שבהן הוא מתבטא נגד להט"בים, ציין ראש הממשלה כי "הרבה אנשים אומרים הרבה דברים כשהם לא בשלטון - והמזג שלהם מתמתן כשהם מגיעים לשלטון. זה בהחלט המקרה כאן".
אם נתניהו ייכנס לתפקיד המתווך בין שתי המדינות שנמצאות במלחמה, הוא יהיה ראש הממשלה השני לעשות זאת. בתחילת מרץ 2022, ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט טס בחשאי למוסקבה, ונועד בקרמלין עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במשך שלוש שעות, במסגרת ניסיונו לתווך פתרון דיפלומטי לסיום המלחמה באוקראינה. לאחר המפגש עם פוטין, כך מסרה לשכת בנט, הוא שוחח בטלפון עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. מיד לאחר מכן טס בנט לגרמניה, במסגרת מה שנראה כניסיון גישור בין פוטין למערב, שם נפגש עם הקנצלר אולף שולץ.
בנט היה המנהיג המערבי הראשון שנפגש עם פוטין מאז תחילת הפלישה הרוסית לפני עשרה ימים, אם כי כמה מהם כן שוחחו עמו בטלפון. בפגישה השתתף גם שר הבינוי והשיכון דאז זאב אלקין, שסייע בתרגום מול פוטין, כפי שכבר עשה בעבר בפגישותיהם של ראשי ממשלת ישראל עם פוטין. הטיסה החשאית של בנט לרוסיה החלה להירקם כמה ימים לפני שהתרחשה, כששוחח עם פוטין והאפשרות עלתה על הפרק. גרמניה, צרפת ואוקראינה ביקשו מבנט לתווך בין קייב לקרמלין, והוא עדכן את הבית הלבן בכוונתו לנסוע - וקיבל את ברכתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.
ביום שלאחר הביקור המדיני ברוסיה ובגרמניה, אמר בנט בפתח ישיבת הממשלה כי הוא מנסה לסייע בהידברות בין קייב לבין מוסקבה. "נסעתי לשם כמובן עם ברכת הדרך ובעידוד של כל השחקנים", אמר בנט. "גם אם הסיכוי לא גדול, ברגע שיש אפילו פתח קטן ויש לנו את הגישה לכל הצדדים ואת היכולת, אני רואה זאת כחובתנו המוסרית לעשות כל ניסיון". בעקבות מאמצי התיווך של בנט, העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" דיווח באמצע חודש מרץ כי לפי "שלושה גורמים המעורים בפרטים", ראש הממשלה לשעבר היה המתווך הבינלאומי העיקרי בשיחות בין הצדדים. בזמנו, בנט שוחח עם פוטין ועם זלנסקי כמעט מידי יום.
מאמצי התיווך של בנט, כידוע, לא צלחו, ומאז ממשלתו התחלפה - ולשלטון חזר נתניהו. כשבוע לפני השבעת הממשלה הנוכחית, פוטין התקשר לברך את נתניהו על חזרתו הקרבה לתפקיד. בהודעה שפורסמה מטעם לשכתו של נתניהו נמסר כי "שני המנהיגים דנו במספר סוגיות, ובראשן המלחמה באוקראינה". עוד נמסר כי נתניהו אמר לפוטין שהוא "מקווה שתימצא הדרך בהקדם לסיום המלחמה והסבל שנגרם ממנה", והוסיף גם שהוא "נחוש למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני ולבלום את ניסיונותיה להתבסס צבאית בגבולנו הצפוני".
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
במרכז השיחה בין נתניהו לפוטין לפני השבעת הממשלה - המלחמה באוקראינה
(צילום: AP)

לפי הקרמלין, השיחה בין נתניהו לנשיא הרוסי שנחשב מאוד מקורב אליו, עסקה גם ביחסים הבילטרליים והמצב הבינלאומי. "שני המנהיגים הביעו ביטחון שיחסי ישראל-רוסיה ימשיכו להתפתח דרך מגעים ברמות שונות. מנהיג רוסיה מסר לנתניהו ולעם בישראל את ברכתו לרגל חג החנוכה", נמסר מהקרמלין. במהלך מערכת הבחירות, הצהיר נתניהו כי אם ירכיב את הממשלה הוא ישקול לספק לאוקראינה נשק. כמו כן, כבר אז אמר שיבחן לשמש כמתווך בין רוסיה לאוקראינה. הרוסים הזהירו שאספקת נשק מישראל לרוסיה, ובכללו הגנתי וגם דרך מדינה שלישית, תגרור תגובה מצידם.
כמה ימים לאחר השבעת הממשלה הנוכחית, שוחחו שרי החוץ של רוסיה וישראל בפעם הראשונה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה. זה קרה ימים ספורים אחרי כניסתו לתפקיד של השר אלי כהן מהליכוד, שהכריז כבר בטקס חילופי השרים כי יש צורך "לדבר פחות" על סוגיית רוסיה. במשרד החוץ אמרו כי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התקשר לכהן כדי לברכו עם כניסתו לתפקיד. השרים שוחחו על שורה של סוגיות בילטראליות ואזוריות. שר החוץ כהן התייחס בהרחבה לקהילה היהודית ברוסיה וליוצאי ברית המועצות לשעבר בישראל ולחשיבותם ליחסים בין המדינות.