6 צפייה בגלריה
אבו מאזן ג'ו ביידן
אבו מאזן ג'ו ביידן
ייפגשו בבית לחם. אבו מאזן וביידן
(צילום: רויטרס, AFP)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן פותח הבוקר (שישי) את יומו השלישי בישראל בביקור פרטי, ללא ליווי ישראלי, בבית חולים במזרח ירושלים. לאחר מכן יגיע ביידן לבית לחם לפגישה עם אבו מאזן ולביקור בכנסיית המולד. הפגישה בין השניים תימשך שעה לכל היותר ובסופה יישאו השניים הצהרות נפרדות בעקבות אי-הסכמות על נוסח הצהרה משותפת. משם יטוס במסוק לנתב"ג, לטקס פרידה קצר מהנשיא יצחק הרצוג ומראש הממשלה יאיר לפיד, וימריא לתחנה הבאה - ג'דה שבסעודיה.
הנשיא האמריקני יבקר בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה בהר הזיתים, המזוהה עם הכנסייה הלותרנית האוונגליסטית, ושם יודיע על הענקת 200 מיליון דולר, מחציתם מתקציב ארה"ב ומחציתם ממדינות המפרץ, לטובת בתי החולים הפלסטינים במזרח ירושלים. הביקור יתקיים ללא אישור רשמי מהצד הישראלי או הפלסטיני, וישתתפו בו מספר מצומצם של רופאים ומנהלים מבית החולים, ואנשי דת וציבור ממזרח ירושלים.
6 צפייה בגלריה
כנסיית המולד
כנסיית המולד
הכנות לקראת ביקור ביידן בכנסיית המולד
(צילום: AFP)
אוגוסטה ויקטוריה הוקם ב-1950 כבית חולים לטיפול בפליטים פלסטינים, והוא מטפל בעיקר בחולי סרטן מעזה ומשטחי הרשות, וכן בחולי כליות וסוכרת. הסיוע הכספי לבית החולים יועבר ישירות מארצות הברית ולא דרך הרשות הפלסטינית, לאחר שמאז 2017 כספי הסיוע לא הועברו אליו בעקבות הכרזת הממשל האמריקני הקודם על אש"ף כארגון טרור.
בבית החולים סיפרו כי אנשי צוות רבים קיבלו חופשה מהעבודה היום, וחלק מהחולים שוחררו לפני הזמן המיועד. "לא ממש אמרו לנו מה הסיבה, רק שלא רוצים שיהיו יותר מדי אנשים", סיפר אח שעובד במקום, "לפני שבוע הגיעו לבית החולים אנשי ביטחון אמריקניים ועשו בדיקה ביטחונית של שעות, וכנראה כל מי שיש לו קרובי משפחה רחוקים או מכרים עם עבר ביטחוני קיבל חופשה. זה מצחיק כי אנחנו כאן מצילים חיי אדם, אבל אין מה לעשות".
6 צפייה בגלריה
המשטרה הפלסטינית בבית לחם
המשטרה הפלסטינית בבית לחם
כ-600 שוטרים ישתתפו באבטחת ביקורו של ביידן. המשטרה הפלסטינית בבית לחם, אתמול
אחרי הביקור בבית החולים ימשיך ביידן לבית לחם לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס תחת אבטחה קפדנית. הוא יהיה הנשיא האמריקני החמישי שביקר בשטחי הרשות, אחרי קלינטון, בוש הבן, אובמה וטראמפ.
דובר המשטרה הפלסטינית הודיע אתמול כי כוחות המשטרה השלימו את כל ההסדרים הקשורים לביקורו של נשיא ארה"ב בבית לחם והוסיף כי "600 שוטרים ישתתפו באבטחת ביקורו של הנשיא, וייפרסו בכל רחובות העיר, בנוסף ל-70 כלי רכב, יחידות להנדסת חומרי נפץ, וכן יחידות אחרות".
6 צפייה בגלריה
פוסטרים של שירין אבו עאקלה בבית לחם
פוסטרים של שירין אבו עאקלה בבית לחם
"רוצחיה של שירין חייבים לעמוד לדין". שלטים עם תמונותיה של אבו עאקלה, שנתלו אתמול בכניסה לבית לחם
(צילום: AP)
אתמול נתלו מול כנסיית המולד, שבה יבקר הנשיא, שלטים באנגלית "זה הזמן לעצמאות מדינת פלסטין, ירושלים היא בירתה". ארגון העיתונאים הפלסטיניים ועיריית בית לחם תלו את תמונותיה של העיתונאית שירין אבו עאקלה עם הכיתוב "רוצחיה של שירין חייבים לעמוד לדין".
גם ברמאללה לא בירכו על ביקורו של ביידן, וקבוצת פעילים פלסטינים קיימה הפגנה בכיכר אל-מנארה, כדי להביע את "דחיית העם הפלסטיני מהעמדות האמריקניות בסוגיה הפלסטינית".
6 צפייה בגלריה
מחאה נגד ביקור ביידן ברמאללה
מחאה נגד ביקור ביידן ברמאללה
שלטים שהונפו ברמאללה במחאה על ביקורו של ביידן, אתמול
(צילום: AFP)
ביקורו של ביידן מתקיים כחודשיים לאחר שנהרגה העיתונאית הפלסטינית שירין אבו עאקלה, שלה הייתה גם אזרחות אמריקנית. משפחתה ביקשה לפגוש את הנשיא, וביום שישי האחרון שלחה לו מכתב שבו טענה כי הממשל האמריקני אימץ את מסקנת ממשלת ישראל לגבי נסיבות מותה. האמריקנים לא נענו לדרישה, והסתפקו בהזמנת המשפחה לפגישה עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן בוושינגטון.
המכתב של משפחתה של אבו עאקלה הגיע אחרי בדיקה של הקליע שממנו נהרגה העיתונאית. במסקנות הבדיקה קבעה ארה"ב כי אין מסקנות חד-משמעיות מי ירה את הכדור שהרג את אבו עאקלה, אולם סביר שנורה מכיוון כוחות צה"ל בג'נין. מבדיקת המומחים הבליסטיים עלה עוד כי לאחר ניתוח פורנזי מעמיק ניתן לומר שהירי לכיוונה של העיתונאית הפלסטינית לא היה מכוון.

החסימות ושינויי התנועה

ביידן, שלן במלון המלך דוד, יקדיש את יומו אמנם לפלסטינים - אבל גם היום צפויים שינויים בהסדרי התנועה בירושלים. בשעות הבוקר, לקראת צאתו של ביידן לאוגוסטה ויקטוריה, ייסגרו לתנועה הרחובות יצחק קריב, אגרון בשני הכיוונים, שלמה המלך, שדרות הצנחנים, חיל הנדסה, חיים בר-לב, שד' האוניברסיטה ויצחק הנדיב.
בהמשך הבוקר, עם צאתו לבית לחם, ייסגרו לתנועה הרחובות יצחק הנדיב, שד' האוניברסיטה, בר-לב, הצנחנים, שלמה המלך, קריב, חטיבת ירושלים ודרך חברון בשני הכיוונים עד מעבר רחל.
מאות שוטרים נפרסו ברחבי הבירה לצורך אבטחת הכבישים והרחובות, ובמשטרה קראו לציבור הנהגדים להתעדכן בהסדרי התנועה מבעוד מועד.