הסנאטורית האמריקנית דיאן פיינסטיין הלכה היום (שישי) לעולמה בגיל 90. פיינסטיין, מחוקקת יהודייה פורצת דרך שייצגה את מדינת קליפורניה בסנאט, הודיעה רק לאחרונה שלא תרוץ לכהונה נוספת בסנאט אחרי שאלות חוזרות ונשנות על מצבה הקוגניטיבי ועל יכולת הזיכרון שלה. בחודש שעבר היא הגיעה לגבעת הקפיטול בכיסא גלגלים, אחרי חודשים של היעדרות בגלל התמודדות עם שלבקת חוגרת.
פיינסטיין נבחרה לסנאט בשנת 1992, ונחשבה לאישה פורצת דרך בכל הנוגע לפוליטיקה מקומית וארצית בארה"ב. הסנאטורית הדמוקרטית הייתה המבוגרת ביותר בסנאט האמריקני הנוכחי, נחשבה לתומכת נלהבת בערכים ליברליים שחשובים לקליפורניה - כולל הגנת סביבה, נשק וזכויות נשים בכל הקשור בהפלות. למרות זאת, היא נתפשה גם בתור מחוקקת פרגמטית למדי, שהושיטה יד לעמיתיה הרפובליקנים וניסתה להגיע לעמק השווה.
2 צפייה בגלריה
דיאן פיינסטיין עם דוח עינויי ה-CIA
דיאן פיינסטיין עם דוח עינויי ה-CIA
דיאן פיינסטיין עם דוח עינויי ה-CIA
(צילום: רויטרס)
פיינסטיין הגיעה אל הסנאט מהעיר סן פרנסיסקו. תחילה כיהנה שם במועצת העיר, ובהמשך התמנתה לראש העיר הראשונה של סן פרנסיסקו - תפקיד שבו כיהנה במשך 10 שנים. בסנאט היא הייתה האישה הראשונה שכיהנה כראש ועדת המודיעין, והאישה הראשונה שכיהנה כראש ועדת המשפט.
פיינסטיין גם הובילה את חשיפת הדוח שפירט עינויים קשים שעברו חשודים בטרור במרתפי ה-CIA בשנים 2009-2001, לפני כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן. הדוח קבע בין השאר כי ה-CIA החזיק באופן שגוי לפחות 26 בני אדם במתקנים חשאיים, חודשים רבים אחרי שסוכנות הביון הגיעה למסקנה שהם נעצרו ללא הצדקה. בדוח נכתב גם כי החוקרים השתמשו בשיטת העינוי המפורסמת המדמה טביעה - על בכיר אל-קאעידה שאיבד הכרה וסבל לאחר מכן מבעיות נפשיות קשות. במקרה אחר, חשוד קפא למוות במתקן חשאי. שום מידע שחולץ כך, לפי הדוח, לא עזר למנוע פיגועים או לתפוס את אוסמה בן-לאדן.
2 צפייה בגלריה
דיאן פיינסטיין חוזרת מחופשת מחלה
דיאן פיינסטיין חוזרת מחופשת מחלה
פורצת דרך. פיינסטיין, עם חזרתה לסנאט
(צילום: AP)
פיינסטיין נולדה ליהודים שהיגרו מפולין מרוסיה. היא החזיקה רקורד של הצבעה בעד ישראל, אך מעולם לא הסתירה את עמדותיה מבכירים ישראלים: היא התנגדה בתוקף לבנייה בהתנחלויות, ביקרה את ישראל והביעה תמיכה בשלום עם הפלסטינים. לקראת נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס ב-2015 נגד הסכם הגרעין עם איראן, היא אמרה כי הוא לא מייצג אותה. אחרי הנאום אמרה כי דבריו של נתניהו היו "חזקים", אך סייגה: "מה שנתניהו לא אמר הוא מה יקרה אם לא יהיה הסכם? הוא לא נתן תשובה לשאלה למה ישראל מסכימה. הוא פשוט אמר שישראל לא מסכימה והציג תרחישי אימה".
פיינסטיין הודיעה שלא תתמודד לכהונה נוספת בסנאט, אחרי שדחתה במשך תקופה ארוכה קריאות לוותר על הכיסא בשל מצבה הקוגניטיבי. פוליטיקאים בכירים בארה"ב נוטים להחזיק בכיסא גם בגיל מתקדם מאוד, כשמסביב עולות תהיות בנוגע לכשירותם.
בכיר הפוליטיקאים האלה הוא הנשיא ג'ו ביידן בן ה-80, שהודיע כי יתמודד על קדנציה נוספת לנשיאות מול דונלד טראמפ ב-2024. אליו מצטרפת יו"ר בית הנבחרים לשעבר, גם היא מקליפורניה, ננסי פלוסי. הנטייה הזו לא ניכרת רק אצל הדמוקרטים, אלא גם בקרב הרפובליקנים: בחודש האחרון עלו תהיות רבות בנוגע למצבו של מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל, אחרי שבשני מקרים נפרדים הוא קפא לשניות ארוכות מול המצלמות, ונראה כמי שעובר אירוע רפואי כלשהו ואינו מצליח להפיק מילה מפיו. בשני המקרים הוא התאושש אחרי זמן מה וחזר לדבר, ואנשיו אמרו שחש סחרחורת.