יושבת ראש בית הנבחרים האמריקני לשעבר ננסי פלוסי, מהדמויות הבכירות ביותר במפלגה הדמוקרטית, הכריזה בסוף השבוע על כוונתה לרוץ לכהונה נוספת כחברת הבית בבחירות שייערכו בנובמבר של השנה הבאה. פלוסי, שתציין במרץ הקרוב יום הולדת 84 ובעת השבעת הקונגרס החדש בינואר 2025 תהיה כמעט בת 85, ממשיכה בכך את המגמה בקרב בכירים בשתי המפלגות הגדולות בארה"ב שלא לפנות את הדרך לדור חדש של מנהיגים גם בגיל מתקדם ביותר.
5 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב 29 ביולי
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים ב ארה"ב 29 ביולי
"להראות לעולם את דגל החירות". פלוסי מבקשת שוב את קולות הבוחרים
(צילום: AP)
פלוסי מייצגת בבית הנבחרים את סן פרנסיסקו כבר יותר מ-35 שנה, ובהודעה שפרסמה בסוף השבוע הסבירה: "עכשיו יותר מאי-פעם העיר שלנו צריכה שנקדם את ערכיה. המדינה שלנו צריכה להראות לעולם שהדגל שלנו עדיין כאן, עם חירות וצדק לכול. לכן אתמודד על כהונה נוספת – ואני מבקשת מכם בכל הכבוד להצביע לי".
פלוסי כיהנה כיו"ר בית הנבחרים בשתי קדנציה נפרדות, תחילה מ-2007 עד 2011 ולאחר מכן מ-2019 עד 2023, אז ניצחו הרפובליקנים בבחירות לבית ברוב דחוק. אחרי ההפסד, שהיה קטן מהצפוי ולכן נחשב כהישג נאה לדמוקרטים בראשותה, ויתרה פלוסי על הנהגת הסיעה הדמוקרטית בבית הנבחרים, וכיום ממלא את התפקיד האקים ג'פריס. עם זאת היא נותרה מחוקקת רבת השפעה ודמות מרכזית מאוד במפלגה הדמוקרטית – בכלל זה בכול הקשור לגיוס כספים.
5 צפייה בגלריה
דיאן פיינסטיין. פורשת בגיל 90
דיאן פיינסטיין. פורשת בגיל 90
דיאן פיינסטיין. פורשת בגיל 90
(צילום: רויטרס)
בהחלטתה לרוץ לכהונה נוספת מצטרפת פלוסי לנשיא ג'ו ביידן, שהודיע על כוונתו להתמודד על עוד קדנציה בבחירות שייערכו בנובמבר 2024, אז יהיה בן כמעט 81. החלטתו של ביידן באה בצל התהיות החוזרות ונשנות בארה"ב בנוגע למצבו הרפואי, במיוחד על רקע מעידות ורגעי בלבול ושכחה שפקדו אותו בשנים האחרונות. סקרים מלמדים שרוב האמריקנים, בכלל זה הדמוקרטים, חושבים שהוא מבוגר מדי לתפקיד. לצד זה, בקְרב חוזר על הנשיאות בינו לבין דונלד טראמפ, שמוביל בבטחה בפריימריז הרפובליקניים ויהיה בעצמו בן 78 בזמן הבחירות, סקרים מראים שלביידן יש סיכוי לנצח בשנית.

פלוסי מאמינה: "גורל הדמוקרטיה תלוי שוב בבחירות"

פלוסי נחשבת כבר שנים לשנואת נפשם של רבים מהרפובליקנים, הרואים בה אשת שמאל קיצוני. בשנה שעברה נפצע בעלה פול פלוסי באורח קשה כשגבר פרץ לביתם של בני הזוג בסן פרנסיסקו ותקף אותו בפטיש. הפורץ הודה אז כי התכוון לחטוף את יו"ר בית הנבחרים ו"לשבור לה את הפיקות של הברכיים".
5 צפייה בגלריה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים המפלגה הדמוקרטית פורשת מה הנהגה
ננסי פלוסי יו"ר בית הנבחרים המפלגה הדמוקרטית פורשת מה הנהגה
"הדמוקרטיה בסכנה". פלוסי
(צילום: AP)
גורמים בסביבתה של פלוסי מסבירים את החלטתה להתמודד על כהונה נוספת באמונה שלה שהדמוקרטיה שוב תמצא עצמה מוטלת על הכף בבחירות הקרובות, בחירות שבכירים במחנה הדמוקרטי מזהירים כי טראמפ, על אף שלל ההסתבכויות הפליליות שלו, עשוי לנצח בהן. "הדמוקרטיה שלנו בסכנה", אמרה פלוסי לתומכיה בסן פרנסיסקו. "אני אומרת את זה בפשטות, למרבה הצער, בלי חשש להגזמות. יש לנו כרגע בקונגרס רוב רפובליקני שנחוש להשבית את הממשל".
בקליפורניה צפויה החלטתה של פלוסי לעורר אכזבה בקרב פוליטיקאים דמוקרטים אחרים שקיוו להתמודד על המושב שלה בקונגרס. מחוקקת אחרת מטעם המדינה, חברת הסנאט האמריקני דיאן פיינסטיין בת ה-90, הודיעה לאחרונה שלא תרוץ לכהונה נוספת. הודעתה של פיינסטיין, מחוקקת יהודייה פורצת דרך, באה אחרי שבשנים האחרונות התמודדה שוב ושוב עם שאלות על מצבה הקוגניטיבי ועל יכולות הזיכרון שלה.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר על כוונתו לבקר ב אזור האסון שריפה ב הוואי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר על כוונתו לבקר ב אזור האסון שריפה ב הוואי
ביידן יפרוש מהמרוץ לפני סוף השנה? "זה לא יהיה הלם מוחלט"
(צילום:רויטרס , Kevin Lamarque)
בארה"ב יש המאמינים כי גם להודעת ביידן שיתמודד שוב על הנשיאות בשנה הבאה אין צריך להתייחס כקדושה. פרנקלין פויר, מחבר הביוגרפיה החדשה על הנשיא "הפוליטיקאי האחרון: בתוך הבית הלבן של ג'ו ביידן והמאבק על עתיד אמריקה", אמר בשבוע שעבר ל-NBC ש"זה לא יהיה הלם מוחלט אם ביידן יבטל את הריצה שלו לנשיאות עד לסוף השנה הנוכחית". עם זאת, הוא הדגיש שהוא לא צופה שכך יהיה.
פרישה פתאומית של ביידן מהמרוץ תטלטל דרמטית את שנת הבחירות בארה"ב, ותחייב את המפלגה הדמוקרטית לחודשים של קמפיין פריימריז אינטנסיבי כדי לקבוע מי יהיה המועמד מטעמה במרוץ לבית הלבן.

86,380 שניות טובות: מקונל יתפטר "כשחמורים יעופו"

הנטייה של פוליטיקאים בכירים בארה"ב להחזיק בכיסא גם בגיל מתקדם מאוד, כשמסביב כבר עולות תהיות בנוגע לכשירותם, ניכרת גם אצל הרפובליקנים. בחודש האחרון עלו תהיות רבות בנוגע למצבו של מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל, אחרי שבשני מקרים נפרדים הוא קפא לשניות ארוכות מול המצלמות, ונראה כמי שעובר אירוע רפואי כלשהו ואינו מצליח להפיק מילה מפיו. בשני המקרים הוא התאושש אחרי זמן מה וחזר לדבר, ואנשיו אמרו שחש סחרחורת.

5 צפייה בגלריה
 מיץ' מקונל
 מיץ' מקונל
מקונל באירוע הקיפאון הראשון שחווה. בעיקרון, יש לו עוד יותר מ-3 שנים לכהן
(צילום: Drew Angerer/AFP)
מקונל בן ה-81 מכהן כסנאטור מטעם מדינת קנטקי מאז 1985, ובמפלגה הרפובליקנית יש מי שמצפים ממנו לפרוש אחרי עשרות שנות שירות ולפנות את המקום לדור חדש של הנהגה. אחרי אירוע ההשתתקות הראשון שלו ביולי הבהיר מקונל כי הוא מתכוון להשלים את כהונתו, שאמורה להימשך עד ינואר 2027, אך לא אמר אם יתמודד אז על כהונה נוספת.
בשבוע שעבר, כמה ימים אחרי האירוע השני, מסר רופאו של מקונל כי "לא נמצאה ראיה" כלשהי לכך שעבר שבץ או שהוא סובל מהפרעה כלשהי כגון מחלת פרקינסון. הרופא לא ידע להסביר מה כן קרה למקונל, ועובדה זו הותירה שאלות פתוחות בנוגע ליכולתו להמשיך להנהיג את הסיעה הרפובליקנית בסנאט. יש התוהים אם האירועים קשורים לזעזוע המוח שספג מקונל בחודש מרץ השנה, כשמעד וראשו נחבט במהלך ארוחת ערב בוושינגטון.

רבים מבעלי בריתו של מקונל התייצבו לצדו אחרי האירועים האחרונים והבהירו כי הם תומכים בהמשך כהונתו. כשהסנאטור הרפובליקני ג'ון קנדי נשאל מתי מקונל יתפטר, הוא השיב: "כשחמורים יעופו". הסנאטור מיט רומני מיוטה אמר: "יכול להיות שנאבד את מקונל ל-20 שניות ביום (בערך אורך הזמן שמקונל קפא מול המצלמות - ynet), אבל שאר 86,380 השניות יהיה ממש טובות".
רפובליקנים אחרים נשמעו נחרצים פחות. "אם אתם שואלים אם אני מודאג מבריאותו – כן, אני מודאג", אמר הסנאטור ג'וש האולי. "אני מוטרד גם מכמות השאלות שאני מקבל על זה".