מערכת המשפט באיראן גזרה עונש מוות על ארבעה בני אדם שלטענתה שיתפו פעולה עם שירותי המודיעין הישראליים. כך דיווחה בצהריים (יום ד') סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית-למחצה "מאהר", ולדבריה הארבעה הורשעו במעורבות בחטיפות בתוך איראן. לפי הדיווח הם היו חברים ב"רשת של בריונים" שפעלה עבור "שירותי המודיעין הציוניים". נטען כי הם גנבו והרסו רכוש פרטי וציבורי, וחטפו אנשים על מנת להשיג מהם "הודאות מזויפות".
3 צפייה בגלריה
איראן ריגול מרגלים אילוסטרציה
איראן ריגול מרגלים אילוסטרציה
איראן מדווחת מעת לעת על מעצר "מרגלים למען ישראל". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הארבעה, דווח עוד, נעצרו על ידי משמרות המהפכה ומשרד המודיעין האיראני. שלושה אנשים נוספים נשלחו לעונשי מאסר של בין חמש לעשר שנים, בגין עבירות של פגיעה לכאורה בביטחון הלאומי. השלושה, נטען, סייעו לבצע את אותן חטיפות והחזיקו גם בכלי נשק לא-חוקיים.
איראן, נזכיר, מאשימה לעיתים קרובות את יריבותיה – בהן ארה"ב, ישראל וסעודיה – בניסיון לערער את שלטונה, ומעת לעת היא מדווחת על מעצרם של חשודים בריגול למען ישראל. בכמה מקרים העצורים שמואשמים בריגול הוצאו להורג. בין היתר, לפני שנתיים הוציאה איראן להורג אדם שהורשע בהדלפת המידע שסייע לכאורה לאמריקנים לחסל את מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה קאסם סולימאני, בתקיפה בנמל התעופה של בגדד בינואר 2020.
3 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני שמותה הצית את המחאה, וההפגנות באיראן
(צילום: רויטרס)
בשבועות האחרונים החריף משטר האייתוללות את ההאשמות שלו נגד ישראל וארה"ב, וטען כי אלו מתסיסות את השטח ועומדות מאחורי מחאת החיג'אב, שסוחפת את איראן בחודשיים האחרונים והפכה לאחד האתגרים המשמעותיים עבור המשטר מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979. המחאה פרצה בעקבות מותה בספטמבר של הצעירה מהסא אמיני, אחרי שנעצרה על-ידי משטרת המוסר של טהרן בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב שלה ובכך הפרה את חוקי הצניעות במדינה.
ההפגנות באיראן הובילו להתנגשויות קשות בין פעילי מחאה לבין כוחות הביטחון, ולפי דיווחים כ-450 בני אדם כבר נהרגו בהן. במשך זמן רב לא דיווחה איראן על מספר ההרוגים במחאה, ורק אתמול אישרה ש-300 נהרגו בה, אם כי היא מקפידה להדגיש שבין ההרוגים גם אנשי כוחות הביטחון. במהלך ההפגנות יצאו המוני איראנים לרחובות, קראו "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, ודרשו להרחיב את חירויות הפרט שלהם ולבטל חוקים מדכאים כמו אלה האוסרים על נשים לחשוף את שיערן בפומבי.
הודעת השלטונות על מעצר המפגינים מגיעה גם שעות אחרי ההפסד אמש של איראן במשחק הטעון-פוליטית בינה לבין ארה"ב במונדיאל, שבו ניצחה הנבחרת האמריקנית 0:1 והדיחה את הנבחרת האיראנית מטורניר הכדורגל. עד להדחה אמש נחלקו האיראנים בתמיכתם בנבחרת הלאומית: רבים עודדו אותה, אבל המונים אחרים ראו בשחקנים כמי שמייצגים את משטר האייתוללות. אלו אמנם ניסו להביע סולידריות עם המפגינים ונמנעו מלשיר את ההמנון הלאומי במשחקם הראשון במונדיאל, אבל במשחקים הבאים שרו אותו אחרי שלפי הדיווחים ספגו איומים ממשמרות המהפכה.
זיקוקים בסאקז, עיר הולדתה של מהסא אמיני, אחרי ההפסד של איראן במונדיאל:
3 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
אוהדי איראן אחרי ההפסד אמש במונדיאל. רבים חגגו אותו
(צילום: רויטרס)
במראות שקשה היה לדמיין עד לאחרונה, אמש והלילה חגגו איראנים רבים את ההפסד של נבחרתם אל מול ארה"ב, שאותה טהרן מרבה לכנות "השטן הגדול". "מי היה מאמין שאקפוץ שלושה מטרים באוויר ואחגוג גול לאמריקה!", צייץ העיתונאי האיראני סעיד זפראני. חגיגות רבות נרשמו במחוז כורדיסטן בצפון-מערב איראן, מוקד ההפגנות שממנו הגיעה מהסא אמיני. שם דווח אפילו על זיקוקים שנורו בעקבות הגול הבודד שהבקיעה ארה"ב. גם מערים אחרות, בהן הבירה טהרן, הופצו סרטונים ברשתות החברתיות שבהם נראו אנשים חוגגים בריקודים את הניצחון האמריקני.