1 צפייה בגלריה
הסטודנטים בתל אביב הכינו שלטים ועליהם תמונות של שוטרים שתועדו פועלים באלימות כלפי מוחים, לצד שמם
הסטודנטים בתל אביב הכינו שלטים ועליהם תמונות של שוטרים שתועדו פועלים באלימות כלפי מוחים, לצד שמם
תמונות של שוטרים שתועדו במהלך ההפגנות
לאחרונה מסלימים העימותים בין משתתפי המחאות נגד ההפיכה המשטרית לבין משטרת ישראל, ואנו עדים לסרטונים המתעדים שימוש בכוח מוגזם נגד מפגינים. המקרה האחרון אירע השבוע ברמת השרון, אבל עוד קודם, כתגובה לגיטימית, תלו אנשי המחאה תמונות של שוטרים שתועדו בסרטונים, ואשר נחזו כפועלים באופן אלים ביותר.
משטרת ישראל געשה וסערה. המפכ"ל קובי שבתאי מיהר לגלגל עיניים, לגנות ולומר כי לשוטרים נערך "משפט שדה". השר לביטחון פנים איתמר בן גביר, עבריין מורשע שמונה פעמים (כולל עבירות הקשורות בטרור), חשוד בעשרות עבירות אחרות, שבעברו התעמת עם המשטרה באופן תדיר ואיים עליה לא פעם, מיהר הפעם לנקות את השוטרים וטען לקמפיין שיימינג.
המשטרה פעלה בדיוק כפי שהיא פועלת באירועים המאיימים עליה ישירות ופתחה בחקירה בחשד להעלבת עובד ציבור, הוצאת לשון הרע והסתה לאלימות. מזלנו שהיא עדיין לא יכולה להגיש כתבי אישום ללא אישור הפרקליטות, שכבר הודיעה באופן ברור שלא תאפשר זאת במקרה זה.
בינתיים פעלה המשטרה באופן מאיים ומטריד נגד מתלוננים אחרים. אמיתי עבודי - בן ה-18 שהגיש תלונה נגד מפקד היס"מ בתל אביב על אלימות שתועדה היטב ועל איומים מפורשים בעבירות מין נגד אימו - זומן שלוש פעמים לחקירה. מפקד היס"מ, מאידך, שנגדו תיעוד ברור, זומן פעם אחת בלבד למח"ש, שם התקבל בצהלות עידוד של חבריו בטרם כניסה לחקירה. שוטרי ישראל העדיפו לצדד במפקדם וחברם וללחוץ על המערכת שאמורה לחקור באופן הוגן את הטענות נגדו.
בנוסף היו מי שהחליטו לפעול גם במישור האזרחי. כמה מהשוטרים שפניהם פורסמו בשלטים שלחו מכתבי התראה לפני תביעות לשון הרע ליותר מ-200 איש - כותבי פוסטים, משתפי פוסטים וטוקבקיסטים. יש כאן תקווה ל"שיטת מצליח": אזרחים מן השורה שמקבלים פנייה כזאת, נבהלים וממהרים להתפשר ולשלם. שליחת מכתב התראה לא עולה כסף או מאמץ, גם אם אין מאחוריו טענה אמיתית, חוקית או עבירת דיבה. אז מה אכפת להם לשלוח? יצליח – נהדר. לא יצליח – לא נורא.
עו"ד חיים זובידהעו"ד חיים זובידה
לכן חשוב להזכיר שפניו של שוטר שתועד נוהג באלימות יכולים להתפרסם על שלטים או במדיה ללא כל מניעה. לא לחינם מקפידים השוטרים להימנע מלשלוח מכתבי התראה לאמצעי התקשורת שהציגו גם הם את הסרטונים. מדובר בגופים מנוסים וחזקים שמלווים בייעוץ משפטי. הרבה יותר קל להלך אימים על אזרחים פשוטים.
רשמו את מילותיי: השוטרים לא ימהרו לממש את האיומים ולהגיש תביעות דיבה. אין להם אינטרס להגיע לבית משפט, שם ייחשפו ממצאים ברורים המעידים על אלימות מוגזמת. הם לא יסכנו את פרנסתם ועתידם. לכן, אם קיבלתם מכתב התראה לפני תביעה, אל תמהרו להגיב לפני שתקבלו ייעוץ משפטי. חשיפת פניהם ושמותיהם של לובשי מדים שתועדו נוהגים באלימות אינה בהכרח עבירה לפי חוק איסור לשון הרע. ברוב המוחץ של המקרים, מכתב תגובה מעורך הדין שלכם יסיים את הפרשה בלי פיצוי או התנצלות, ואפילו בלי מחיקת הפוסט או הציוץ.
  • עו"ד חיים זובידה עוסק בדיני מעמד, הגירה, משרד הפנים ורשות האוכלוסין. לשעבר מנהל המחלקה הקונסולרית של שגרירויות ישראל במצרים, קפריסין וטורקיה
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il