ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה כי הוא מצפה ממפכ"ל המשטרה "לאכוף את החוק, למנוע אלימות וחסימות צירים ולאפשר את שגרת החיים של אזרחי המדינה", על רקע התמונות מנתיבי איילון במחאות האחרונות נגד המהפכה המשפטית, ובצל העימות בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר למפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד.
נתניהו גם אמר כי "אני מצפה מהרמטכ"ל ומראשי זרועות הביטחון להיאבק בתקיפות בסרבנות". לדבריו, "אין שום מקום לסרבנות בשיח הציבורי. מדינה חפצת חיים לא יכולה להשלים עם תופעות כאלה, ואנחנו לא נשלים איתם". דבריו מגיעים לאחר שעשרות טייסים ומפעילי כטמ"מים (כלי טיס מאוישים מרחוק) במילואים הודיעו הבוקר כי אם יזומנו בשבועיים הקרובים, לא יתייצבו כדי להשתתף בהפגנות נגד המהפכה המשפטית.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
התייחס להסתה נגדו, אך לא לאלימות נגד המפגינים
(צילום: מארק ישראל סאלם)
4 צפייה בגלריה
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
יעקוב שבתאי ואיתמר בן גביר
רה"מ הצטרף לביקורת של בן גביר. "מצפה מהמפכ"ל למנוע חסימת צירים"
(צילום: אלכס קולומויסקי, רפי קוץ)
4 צפייה בגלריה
הודעות של קציני וטייסי המילואים למפקדיהם טקס סיום קורס טיס מסדר כנפיים מחאת מילואים
הודעות של קציני וטייסי המילואים למפקדיהם טקס סיום קורס טיס מסדר כנפיים מחאת מילואים
עשרות טייסים במיל' לא יגיעו השבוע לאימונים. נתניהו: "מדינה חפצת חיים לא יכולה להשלים עם זה"
(צילום: רויטרס)
במקביל, הבוקר נכנס לתוקף האיום של 450 קצינים ולוחמי מילואים ממערך המבצעים המיוחדים באגף המודיעין, יחד עם עוד 200 מילואימניקים במערך הסייבר ההתקפי - שהודיעו כי לא יתייצבו למילואים בשל אישור "חוק הנבצרות". גם להם לא הוצאו צווי מילואים לימים הקרובים. בנוסף, 180 אנשי צוות אוויר פעילים במילואים, יותר מ-50 בקרים וכ-40 מפעילי כטמ"מ ממרבית הטייסות והיחידות הודיעו בסוף השבוע ביחידותיהם כי בשבוע הקרוב יקדישו את עיקר זמנם לקריאה להידברות והגנה על הדמוקרטיה - ולא יתייצבו לאימונים, אך ימשיכו בפעילות המבצעית.
בפתח ישיבת הממשלה נתניהו גם התייחס להסתה לרצח, כלשונו, נגדו וכן נגד שרים וחברי כנסת מהקואליציה. הוא אמר כי הוא מצפה מהשב"כ ומהפרקליטות "לפעול בנחישות נגד המסיתים", אך התעלם מאירועי האלימות אמש נגד מפגינים שהשתתפו במחאות ברחבי הארץ.
נתניהו גם לא התייחס לשיגור הרקטה מרצועת עזה אמש, שלא נענתה בתגובה - בפעם השנייה תוך חודש וחצי. עם זאת, הוא כן התייחס ברמיזה לחיסול בכיר הג'יהאד האיסלאמי בסוריה - שיוחס לישראל. נתניהו אמר כי "כוחותינו פועלים מסביב לשעון כדי לבוא חשבון עם המחבלים ולסכל תשתיות טרור. עשרות מחבלים חוסלו בחודש האחרון, רבים אחרים נעצרו. אני חוזר ואומר: כל אלה שמנסים לפגוע באזרחי ישראל - דמם בראשם. אנחנו מגיעים אל המחבלים ואל אדריכלי הטרור בכל מקום".
4 צפייה בגלריה
הצהרת ראשי האופוזיציה
הצהרת ראשי האופוזיציה
לפיד וגנץ נגד נתניהו. "הסרבנות שלך לעצור מלחמת אחים ולדבר - היא הבעיה"
(צילום: רויטרס)
ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב על דברי ראש הממשלה וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו, תעצרו את החקיקה והרמטכ"ל לא יצטרך להיאבק בסרבנות, ראש השב"כ לא יצטרך להילחם בהסתה, והמפכ"ל יוכל להתפנות למלחמה בטרור לפני הרמדאן. הכול בידיים שלך, תפסיק להפיל את האחריות על אחרים".
גם יו"ר המחנה הממלכתי, שר הביטחון לשעבר בני גנץ, התייחס למסרים ששיגר נתניהו לראשי מערכת הביטחון ומערכת אכיפת החוק וכתב: "נתניהו, השאלה היא לא איך יאבק הרמטכ"ל בסרבנות, ואיך ישמרו ראש השב"כ והמפכ"ל על הסדר הציבורי. הבעיה היא בסרבנות שלך לעצור את מלחמת האחים ולהידבר, ובניסיון שלך לחולל אנרכיה במערכת המשפט".
המסר של נתניהו למפכ"ל הבוקר מצטרף למעשה לשורה של התבטאויות שלו ושל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נגד "האנרכיה", כלשונם, במחאות ברחבי הארץ נגד הממשלה בה הם חברים. גם אמש התייצבו מאות אלפים למחות נגד מהלכי הממשלה. בדומה לאירועי האלימות שהתרחשו בזמן ההפגנות בשבוע שעבר, גם אתמול נרשמו אירועים חריגים שמסמנים על התגברות האלימות כלפי המוחים.
במעוז הליכוד באור עקיבא המשטרה נאלצה לסייע לנהגים לברוח מהמקום לאחר שתומכי ליכוד רצו לעברם וחסמו את רכבם, באשדוד והוד השרון טענו מפגינים כי הושלכו עליהם ביצים. בהרצליה: נהג דרס עם רכבו רגל של מפגין.