2 צפייה בגלריה
מתנחלים כוננות ביטחונית הסלמה מחסומים פלסטינים
מתנחלים כוננות ביטחונית הסלמה מחסומים פלסטינים
מתנחלים חוסמים את היציאות משכם, השבוע
מדי שנה עם בוא הסתיו וחגי תשרי זוכים השטחים המוריקים בגליל לעדנה תקשורתית ולמטיילים רבים, אבל לאחרונה נקלע האזור למוקד דיון לאומי ממדרגה ראשונה. "הגליל בסכנה", התריעו חברי כנסת מהימין וראשי מועצות מהצפון, בין השאר בשל העובדה שחקלאים יהודים העמידו למכירה את הקרקעות שבבעלותם, ואלה נרכשו באופן חוקי על ידי אזרחים ערבים. שוד ושבר.
הדיון הגזעני הזה, שרואה באזרחים ערבים אויבים, הוא חלק מקמפיין ה"משילות" של הימין, שבאופן לא מפתיע חל גם על הנגב, אזור נוסף שבו יישובים לא-יהודיים רבים. אבל אל תטעו, משמעותה האמיתית של ה"משילות", אותה מילת קסם שרבים בימין אוהבים להתהדר בה, היא לא שלטון החוק ושוויון בפני החוק, אלא דרך פשוטה לומר "אל תפריעו לנו להפלות את האזרחים הערבים".
אף אחת לא מדגימה זאת טוב יותר מנערת הפוסטר של המשילות, שרת הפנים איילת שקד. כך היה, לדוגמה, כשאימצה את מסקנות ועדת קמיניץ וקידמה תקנה להטיל קנסות כבדים בגין חריגות בנייה. המטרה המוצהרת הייתה לפגוע באזרחים ערבים, אבל התוצאה הייתה שהחלו להטיל קנסות גם על עברייני בנייה יהודים. "רצינו לברך ויצאנו מקללים, המטרה הייתה לאכוף בנייה בלתי חוקית במגזר הלא-יהודי", הודתה בלי בושה.
ההוכחה הטובה ביותר לריקנות המושג "משילות" נמצאת מעבר לקו הירוק. אם חריגות הבנייה כל כך מזעזעות את שקד, ורכישות קרקע באופן חוקי הן נושא לדיון בכנסת וכתבות בתקשורת, איך זה שהבנייה הבלתי חוקית של מאחזים זוכה לגיבוי או לשתיקה רועמת? "אין בעיה בהקמת יישובים בצורה לא חוקית", אמרה שקד בריאיון לאחרונה. כל עוד מדובר במאחזים של יהודים כמובן, כי בנייה פלסטינית בשטחי C היא "השתלטות".
2 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
הפוסטר של ה"משילות" השרה איילת שקד
(צילום: מוטי קמחי)
ואם "השתלטות לא חוקית על שטחים נרחבים, גנבות של חשמל, מים וציוד לחימה מבסיסי צה"ל" הם חוסר משילות, לדברי פורום קהלת, איך זה שהימין שותק לנוכח האלימות הבלתי פוסקת מצד מתנחלים? השבוע חסמו עשרות מתנחלים את היציאות משכם. "כל עוד לתושבים לא יהיה ביטחון, לאויבים לא תהיה שגרה", אמרו. ומה עשו רשויות אכיפת החוק, במקרה זה הצבא, בזמן שאזרחים לקחו את החוק לידיים וחסמו את היציאות מעיר מרכזית? עמדו מנגד. משום מה, אבירי המשילות לא הביעו את חרדתם מעל אף במה אפשרית.
ואיך אפשר להסביר את הזעזוע מהתנהלות אלימה מצד גורמים בציבור הערבי בישראל, שהביאה את ח"כ יואב גלנט לומר ש"יש חשש כבד להסלמה בביטחון הפנים עד כדי אובדן שליטה של כוחות הביטחון על המתרחש", לעומת האדישות לנוכח העובדה שגורמים בקרב המתנחלים לוקחים את החוק לידיים באופן כמעט יום-יומי, תוקפים חקלאים, עוצרים פלסטינים בכבישים או נכנסים לכפרים ומיידים אבנים?
גלעד גרוסמן יש דיןגלעד גרוסמןיורם להמן
הימין מעמיק בכל יום את הכיבוש, בזמן שבמרכז ובשמאל בכלל לא מתעניינים, אבל מסרב להחיל את המשילות המקודשת על האזרחים הישראלים בשטחים. את זה הוא שומר "לנגב ולגליל". חוסר ההתמודדות עם פורעי חוק יהודים לא רק שאינו מעורר דרישה למשילות, אלא שהם זוכים לתמיכה פוליטית רחבה.
חובבי המשילות לא באמת מעוניינים לחזק את שלטון החוק, או למצוא פתרונות בלתי-אלימים למצוקות של אזרחים, או אפילו לייצר מראית עין של שוויון בפני החוק עבור כל אזרחי המדינה. אותם מעניינת העליונות היהודית, וכל השאר משחקי מילים.
  • גלעד גרוסמן הוא פעיל זכויות אדם
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il