הקבינט המדיני-ביטחוני אישר הלילה (בין ראשון לשני) את המנדט של צוות ניהול המשא ומתן שיצא היום לשיחות בקטאר. "הדיון היה קשה, אבל ענייני לגמרי בחלק שעסק בחטופים", אמרו גורמים שנכחו בדיון, "הסיטואציה לא פשוטה". גורמים נוספים ציינו: "היה דיון טוב ורציני. קשה להגיד שאנחנו אופטימיים. אנחנו נכנסים למו"מ, אפשר רק לקוות שזה יצליח".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס את הקבינט המדיני ביטחוני בקריה בתל אביב
כינוס הקבינט, בשישי האחרון
(צילום: קובי גדעון/לע"מ)
הקבינט, שהתכנס אמש, דן במגעים לעסקת חטופים רגע לפני יציאתה של משלחת ישראלית לשיחות בקטאר – ימים לאחר תשובת חמאס, שהגיע לאחר המתנה ארוכה. בראש המשלחת שתצא היום יעמוד ראש המוסד דוד (דדי) ברנע, ועוד לפני כינוס הקבינט הרחב התכנס הקבינט לניהול המלחמה – שדן בין היתר ב"גבולות הגזרה" של העמדה הישראלית לקראת השיחות.
צוות ניהול המו"מ עוצב בקבינט ניהול המלחמה, שהתכנס כאמור לפני הקבינט המורחב. הקבינט המורחב דן בכך, ואישר את הנושא. הקבינט גם הסמיך את ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט לדון בפרטים טקטיים. צוות המו"מ ביקש שיתנו לו "חבל משמעותי לנהל את המשא ומתן כדי שיהיה אפשר לשפר את העסקה - ולהביא מתווה שיהיה אפשר לעמוד מאחוריו". בכיר ישראלי ציין: "אנחנו צריכים לשנות את העסקה, חשוב שנגיע לקטאר עם גמישות משמעותית".
בישיבות ההכנה לקראת יציאתם, הציעו חברי המשלחת שבדוחא לנהל שיחות קרבה בין ישראל לחמאס בתיווך קטארי ומצרי, בדומה למשא ומתן שהתנהל בשעתו על עסקת שליט. כלומר, שמשלחת חמאס תשב במבנה אחד והמשלחת הישראלית במבנה אחר – והמתווכים ידלגו כדי לרדת לעומקם של פרטים ולסגור את הפערים הקיימים.
אחד מסלעי המחלוקת הוא דרישת חמאס לקבוע את זהותם של 150 אסירים כבדים שבהם רוצחים ששפוטים למאסרי עולם – שבעבורם חמאס ישחרר חמש חיילות. אחת האפשרויות שהועלו היא לאמץ את מודל שליט כך שלישראל יהיה וטו על השמות שיעלה חמאס. מחשש שזה יגרום למשיכת זמן, הרעיון הוא שבשיחות הקרבה יסכמו את השמות תוך כמה ימים ולא בהחלפת ניירות שתיקח שבועות – אם לא חודשים. ישראל עומדת על כך שהרוצחים הכבדים יגורשו לחו"ל ואילו החמאס מתעקש שיחזרו לביתם.
ויכוח משמעותי נוסף יהיה בסוגיית חזרת התושבים לצפון עזה. חמאס דורש חזרה מלאה וביטול של המסדרון בשליטת צה"ל המבתר את הרצועה. ישראל מתנגדת בתוקף, וטוענת שהמשמעות תהיה החזרת צפון הרצועה לשליטת חמאס. ישראל מוכנה לחזרה מדורגת של נשים וילדים שאינם בגיל לחימה.
בנוסף, ישראל מתנגדת בתוקף לדרישת חמאס לאפשר ערבות של רוסיה וטורקיה לעסקה. מבחינת ישראל מדובר ב"לא" מוחלט. נקודה בעייתית נוספת היא הסירוב של חמאס למסור רשימת שמות של חטופים חיים שישוחררו בפעימה ההומניטרית. חמאס דורש קודם כל הפוגה של שבוע, ורק אז יצליח לאסוף את השמות של החטופים המשוחררים. בישראל חוששים שמדובר בפתח לתרמית דומה לזו שהייתה בעסקת החטופים הראשונה שהתפוצצה בפעימה האחרונה – לאחר שחמאס טען ש"אין לו 10 נשים וילדים חיים" – טענה שישראל סברה שהיא שקרית.
גורמי ביטחון בכירים חוששים מאוד שנתניהו עושה הכול כדי כדי "להרחיק" עסקה. לטעתנם, הם לא מצליחים להבין מדוע נתניהו הציג את הדיון בנושא מנדט הצוות לקבינט המורחב, שבו הוא יודע שיש התנגדות עזה לגמישות. "אתה לא יכול לאשר איתם כל צעד במו"מ, אחרת מה המשמעות של קבינט המלחמה?", אמר גורם ביטחוני בכיר.
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים מול משרד ראש הממשלה בירושלים
משפחות החטופים מול משרד ראש הממשלה בירושלים
משפחות החטופים מול משרד ראש הממשלה בירושלים, אמש
(צילום: שלו שלום)
כל חמשת שרי קבינט ניהול המלחמה, כולל יו"ר ש"ס אריה דרעי והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, מקורביו של נתניהו, סברו שצריך להתקדם למו"מ ישיר בקטאר. הבסיס הוא בסיס שאפשר לדבר עליו, ויש צורך בשיגור מיידי של משלחת לקטאר. עם זאת נתניהו "גרר רגליים" במכוון מיום שישי עד יום שני. "הגרירה הזו לא מבטיחה דברים טובים", אמרו גורמים ביטחוניים.
בישראל גם חוששים שהמתיחות בין ישראל לארה"ב תשליך על המגעים לעסקה, וכי יתקיים לחץ אמריקני מסיבי על ישראל לקבל את המתווה ולא להערים קשיים.
המשלחת הישראלית תצא לקטאר לאחר שבכירים בישראל אמרו ש"אין מנוס מכך", זאת חרף העובדה שנתניהו הקפיד להגדיר את תשובת חמאס לעסקה האפשרית כ"מופרכת", ולמרות ששרים בקבינט, בהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', קראו לו במהלך סוף השבוע למנוע יציאה של משלחת לדוחא.
ההערכה של שרים בקבינט טרם הדיונים אמש הייתה שנתניהו לא יטרפד עסקה אם יהיה משהו "אמיתי", אף שהוא אינו נראה נלהב במיוחד ונוצר הרושם שהוא מנסה למשוך זמן ולדחות את ההחלטות הקשות. גורמי מקצוע, עם זאת, העריכו כי במעשיו נתניהו עושה הכול להרחקת הגעה לעסקה.
גורמים המעורים במשא ומתן העבירו בימים האחרונים מסר לנתניהו לפיו יש משמעות ליציאה מוקדמת של משלחת המשא ומתן לקטאר, ושלמרות תשובת חמאס יש בסיס למשא ומתן. הם אמרו, עוד לפני הדיון אמש, כי אי-אפשר לאשר עם הקבינט המורחב את מפתחות המשא ומתן וכל צעד בשיחות - כי אחרת, מה המשמעות של קבינט המלחמה.
אתמול התייחס לטענות נגד נתניהו במרומז, שר הביטחון יואב גלנט "כשם שפעלנו לכל אורך המלחמה, מערכת הביטחון בראשותי, על כלל חלקיה, מחויבת למצות כל אפשרות ונכונה לנצל כל הזדמנות, כולל זו הנוכחית, להשבת החטופים אל משפחותיהם", אמר השר גלנט בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם אינו נודע בהר הרצל בירושלים.

משפחות חטופים הפגינו מחוץ לדיון

משפחות חטופים הפגינו אמש בסמוך למשרד ראש הממשלה בירושלים, בזמן כינוס קבינט המלחמה במקום. בזמן המחאה הגיעו למקום שרים בקבינט המדיני-ביטחוני, לקראת הדיון בפורום הרחב, ומהומה נרשמה סביב רכבו של גדעון סער, כשבני המשפחות ניסו לחסום את דרכו - אך הוא הצליח לעבור.

חלק מהמפגינים חסמו את דרך רופין בעיר, שמובילה בין היתר אל הכניסה למשרד ראש הממשלה, וכניסתם של חלק מהשרים נמנעה. בין היתר רכבו של השר אבי דיכטר נחסם, וכך גם רכבה של השרה מירי רגב. השר איתמר בן גביר נותר במשכן הכנסת בזמן ההפגנה, ובשל החסימות נאלץ לצאת ממנו ברגל. במקביל להפגנה בירושלים, בני משפחות חטופים מחו גם מול שער בגין בקריה בתל אביב, וחסמו לסירוגין את דרך בגין.
יפעת קלדרון, בת דודתו של עופר קלדרון המוחזק בשבי חמאס, אמרה בהפגנה אמש בירושלים כי "נתניהו שכח שהוא גם ראש הממשלה של 134 חטופים שנשכחו מאחור. עכשיו אלו השעות הקריטיות, חייבים להתקדם ולעשות עסקה. להחזיר אותם הביתה". היא הוסיפה כי "מדובר באנשים חפים מפשע שלא עשו שום דבר ונחטפו מבתיהם. אם נחכה הם יחזרו בארונות. זה הזמן שלכם חברי הקבינט - תגידו 'קדימה, אנחנו נעשה צעד קדימה. אנחנו נחזיר אותם'. זה יהיה הניצחון שלנו".

גם שחר מור, אחיינו של החטוף אברהם מונדר, ביקש להעביר מסר לחברי הקבינט: "אנחנו מתחילים להיות נואשים. יש כאן אנשים שאין להם סבלנות, המשפחה שלנו נמצאת כבר יותר מ-160 ימים בגיהינום של עזה. אני לא רוצה להגיע למצב שהממשלה לא פועלת לעסקה. אני לא רוצה לחיות במדינה כזאת, שלא שמה את החטופים בראש סדר העדיפויות. אני קורא לכולם להצטרף למאבק שלנו - אין צודק ממנו. חברי הקבינט, אתם בזבזתם זמן. כל מה שאתם עושים עכשיו יכולתם לעשות מזמן. זה ייזכר לכם ואנחנו נרדוף אתכם על הפשעים וההפקרות".

אלה דרישות חמאס

לפי מפתח השחרור שהעביר חמאס למתווכות ביום חמישי האחרון, על כל חיילת שתצא מהשבי ישוחררו 50 אסירים, מתוכם 30 נחשבים ל"כבדים". כלומר, בארגון הטרור דורשים לשחרר 250 אסירים תמורתן, מתוכם 150 "כבדים" - שחמאס ינקוט בשמם. מתוך 150 האסירים, על 100 נגזרו מאסרי עולם ועל ה-50 הנותרים הוטלו עונשי מאסר ממושכים.
בסך הכול מבקש חמאס לשחרר כ-800 מחבלים תמורת 40 חטופים ישראלים שבחיים - חמש חיילות, שבע נשים, 15 גברים מבוגרים ועוד 13 צעירים פצועים וחולים. בסך הכול 134 ישראלים נמצאים בשבי בעזה, לפחות 34 מהם אינם בחיים.
כחלק מההסכם, חמאס דורש חזרה מלאה של התושבים לצפון הרצועה וכן נסיגה של כוחות צה"ל מהמסדרון שחוצה את הרצועה ומהכבישים המרכזיים שבהם נמצאים הכוחות. הפסקת האש תימשך שישה שבועות, ובמהלכה יתקיים משא ומתן על השלב השני של העסקה, שבו, לפי תשובת הארגון, חמאס מתעקש על הפסקת אש קבועה תמורת שחרור החיילים והצעירים. גורמים מצריים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי בשלב השלישי חמאס ימסור את גופות הישראלים שבידיו, תמורת הסרת המצור על הרצועה ותחילת שיקומה.
פורסם לראשונה: 21:48, 17.03.24