דובר משרד החוץ של קטאר, מאג'ד אל-אנסארי, התייחס היום (ג') לניסיונות התיווך בין ישראל לחמאס להסכם שיוביל להפסקת אש ולעסקת חטופים, ואמר כי "יש חילופי רעיונות בין קטאר לגורמים שונים". התייחסותו מגיעה על רקע הגעתה של משלחת ישראלית אמש לקהיר, שאושרה על ידי גורמי ביטחון מצרים ל"וול סטריט ג'ורנל", בניסיון להחיות את המגעים עם המצרים; ובצל ביקורו בישראל של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן.
1 צפייה בגלריה
דובר משרד החוץ של קטאר
דובר משרד החוץ של קטאר
"יש חילופי רעיונות". דובר משרד החוץ של קטאר
הכותרת
המלחמה בחמאס עוברת לזירה המשפטית
26:27
אל-אנסארי ציין כי הרעיונות של כל הצדדים מתמקדים ב"הגעה להפסקת הלחימה, מניעת התרחבותה והגעה לעסקת חילופי שבויים". הדובר התייחס גם לסוגיית ה"יום שאחרי" המלחמה, ואמר כי "קטאר פתוחה לרעיונות שמגשימים את שאיפות העם הפלסטיני ותורמים לחירותו, אבל העדיפות כרגע היא לעצירת המלחמה, הכנסת סיוע הומניטרי ומניעת התרחבות המלחמה".
בכל הנוגע לעסקת החטופים, מתנהלים שלושה מסלולים במקביל: הקטארי, המצרי, וזה של ראש ה-CIA, ויליאם ברנס. מישראל יוצאות באופן תכוף משלחות לקטאר ומצרים, אבל לפי שעה לא נרשמה פריצת דרך. בימים הקרובים אמורה לצאת עוד משלחת למצרים לדון בנושא, והמצרים הזמינו גם נציגי חמאס.
בארה"ב לוחצים מאוד על קטאר להגיע לעוד עסקה, ובישראל הבהירו לארה"ב כי לא תתאפשר חזרת תושבים לצפון רצועת עזה ללא שחרור חטופים.
אל-אנסארי גינה היום גם את האמירות של גורמים בישראל על "עקירת פלסטינים מהרצועה", ואמר כי לא ניתן לקבל אותן בשום אופן. הוא נשאל גם אם קטאר נמצאת בקשר עם המורדים החות'ים בתימן, והשיב: "קטאר הביעה דאגתה מההתפתחויות בים האדום והיא שותפה לדאגות הקהילה הבינלאומית. התקשורת אינה ישירה, אך עצירת המלחמה בעזה משמעותה עצירת המלחמה באזור, ולכן אין מנוס מעצירת הלחימה בעזה. התעלמות תוביל להתרחבותה".
רה"מ נתניהו ומזכיר המדינה בלינקן
(צילום: רועי אברהם /לע"מ)

אמש, העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" התייחס להגעת המשלחת הישראלית לקהיר, ודיווח מפי גורמים מצרים כי "קהיר חידשה באופן רשמי את התיווך בין ישראל לפלגי ההתנגדות ברצועת עזה לאחר שהפסיקה אותו בעקבות ההתנקשות בסאלח אל-עארורי".
בתוך כך, המזכיר בלינקן עורך את ביקורו החמישי בישראל מאז פרוץ המלחמה, בעיתוי קריטי מבחינת ההסלמה מול חיזבאללה בגזרה הצפונית. עיקר הביקור שלו יעסוק בנעשה ברצועת עזה, כשהמסר הישראלי לבכיר האמריקני יהיה שלא תתאפשר חזרת תושבים לצפון רצועת עזה ללא עסקה נוספת לשחרור חטופים. בשלב זה 136 ישראלים מוחזקים בשבי חמאס ברצועה.
בהמשך לראיונות שקיימו שר הביטחון יואב גלנט ודובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי בתקשורת הזרה, בנוגע למעבר של צה"ל לשלב ג' בלחימה ברצועה, בלינקן מבקש לוודא שישראל אכן פועלת כך ועוברת לשלב פחות עצים. מזכיר המדינה האמריקני חושב שהדבר יקל גם על נסראללה "לרדת מהעץ" בצפון ולמתן את גובה הלהבות - מה שיקל על היוזמה של השליח האמריקני המיוחד, עמוס הוכשטיין.
"נסענו לקטאר כי הקיפאון במו"מ הורג את החטופים"
(צילום: שמוליק דודפור)

אמירותיו של הדובר הקטארי מגיעות בהמשך לביקור של בני משפחות חטופים בקטאר, בניסיון לחדש את המגעים לעסקה. שלשום, המשפחות ששבו מקטאר הגיעו לכיכר החטופים בתל אביב: "נסענו לקטאר מתוך הבנה שהקיפאון במשא ומתן הורג את החטופים. הרגשנו שחייבים לעשות מעשה. פעלנו במשך זמן רב כדי להגיע למפגש ישיר עם בכירי הממשל הקטארי, כי רצינו שישמעו אותנו באופן בלתי אמצעי", אמר דניאל ליפשיץ, שסבו עודד חטוף וסבתו יוכבד חזרה מהשבי.
זוהי הפעם הראשונה מאז טבח 7 באוקטובר שמשפחות ישראליות הגיעו לקטאר כדי לקדם את שחרור החטופים. "נפגשנו עם ראש ממשלת קטאר. היה להם חשוב לשמוע ישירות את הפרספקטיבה של משפחות החטופים. מסר אחד מרכזי שעבר אלינו בפגישות שקיימנו - הפסקת אש תאיץ את קידום המשא ומתן לשחרור כל החטופים", הוסיף ליפשיץ.