בעקבות "מתווה העם" שהציג אתמול (רביעי) נשיא המדינה יצחק הרצוג ובתום דיונים שלא הולידו הסכמות, הקואליציה מקיימת התייעצויות שמטרתן לבחון כיצד ניתן לרכך את המהפכה המשפטית מבלי לשנות את עקרונותיה באופן מהותי. ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו רמז לכך היום, אחרי שמאחורי הקלעים נאלץ לדחות על הסף את מתווה הנשיא - שאליו התנגד שר המשפטים יריב לוין.
גורמים בכירים המעורבים בשיחות אמרו כי נכון לרגע זה הקואליציה נוטה לוותר על הסעיף השנוי במחלוקת שמטרתו למנוע התערבות שיפוטית בחקיקה רגילה של הכנסת. עוד דנים בקואליציה על האפשרות להגביל את הביקורת השיפוטית רק לחוקי יסוד שיקבלו מעמד מיוחד.
שינויים קוסמטיים צפויים גם בסעיף בחוק יסוד: השפיטה בנושא הוועדה לבחירת שופטים, אבל אין כוונה לשנות את העיקרון המוביל לפיו הרוב בוועדה יהיה שמור לקואליציה. גורמים פוליטיים אמרו כי ייתכן שייעשו שינויים בהרכב, אבל הרוב הקואליציוני והיכולת לשלוט במינוי שופטים יישמרו גם לאחר השינויים.

במגעים מאחורי הקלעים, נתניהו העביר מסרים לנשיא הרצוג שהוא מעוניין בפשרה, אבל כל הזמן גלגל את האחריות לשר המשפטים יריב לוין. "הוא החותמת מבחינתי", הבהיר נתניהו לפי בכירים במערכת הפוליטית, לוין איים בהתפטרות אם הקואליציה תקבל את מתווה הנשיא. שר המשפטים אף איים להביא איתו את שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' - ואז נתניהו נבהל והחליט לחזור בו.
בנוסף, הליכוד העביר מסר להרצוג שלפיו הקואליציה רוצה למנות שלושה-ארבעה שופטים בתמורה לקבלת המתווה לדיון. בליכוד גם הבהירו שאין להם כוונה לוותר על הועדה לבחירת שופטים - ובאחד הדיונים טען השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר כי "גם בארצות הברית הפוליטיקאים ממנים את השופטים". אולם, בצוות המו"מ הבהירו לו כי ישנם הבדלים, שכן בארה"ב יש סנאט, קונגרס וחוקה, ומערכת איזונים חזקה יותר מבישראל.
למרות זאת, במהלך המגעים הקדחתניים בין הנשיא לקואליציה הייתה הסכמה על 80% מהמתווה, כך שעוד ניתן לגשר על הפערים. הנשיא הרצוג מעודד מהתגובות הרבות שקיבל ולכן הוא ממשיך במאמצים שלו להביא לפתרון. מבחינת הנשיא, המתווה הוא בסיס לדיון. הרצוג מעביר למעשה את האחריות לנתניהו. הנשיא מצידו לא נושא את שם הפוליטיקה, אלא את שם העם שרובו בעד הסכמה רחבה.
ההתרשמות של גורמים שמנסים ליצור רעיונות גם היום היא שיריב לוין הוא הגורם היותר נוקשה באירוע הזה. נתניהו לא מוכן להתקדם בלי הסכמתו, ונכון לרגע זה הוא מסרב להתגמש. עם זאת, נתניהו כאמור רמז היום שפניה של הקואליציה לריכוך חד-צדדי של המהפכה המשפטית. "קיבלנו מנדט מהעם, אבל אי אפשר להתעלם ממה שקורה בעם", אמר ביחס למחאות. "צריך להעביר משהו שתואם למה שהציבור שלך רוצה. נצטרך לראות מה יהיה בסוף".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
ח"כ אדלשטיין. עוד חברי כנסת מצדדים בריכוך
(צילום: הדר יואביאן)
נכון לרגע זה, בקואליציה לא מתכוונים לעצור עם השלב הראשון ברפורמה והתוכנית להשלים את החקיקה בשלוש קריאות עומדת בעינה. ההערכה היא שבנוסף לח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד) שנעדר מההצבעות על המהפכה המשפטית וחבר מפלגתו ח"כ דוד ביטן שקרא ב-ynet radio לעצור את החקיקה ולהקשיב לחברי הליכוד, ישנם חברי כנסת נוספים שתומכים בעצירה וריכוך, אבל לא משמיעים בפומבי את עמדתם מחשש שישלמו על כך מחיר פוליטי.
נתניהו טס אתמול לביקור מדיני בברלין ושר המשפטים לוין יושב שבעה על מות אביו, כך שהדיונים על ריכוך השינויים שהם מבקשים להביא למערכת המשפט יתקיימו בעצימות גבוהה יותר רק בשבוע הבא.
הנשיא הרצוג לא אומר נואש, למרות שהקואליציה דחתה את המתווה שלו. הוא מאמין שהזמן יעשה את שלו, ואחרי שהאבק ישקע – הקואליציה תתעשת ותרכך את המהפכה המשפטית ואולי גם תאמץ חלק מהמתווה שלו.
כאמור, אתמול הציג הנשיא הרצוג את מתווה הפשרה שגיבש לתוכנית נתניהו-לוין. המתווה כולל בין היתר הגבלה משמעותית על יכולתה של הכנסת לחוקק חוקי יסוד, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים - אולם באופן שלא יעניק לקואליציה רוב מובנה - וכן איסור על בית המשפט העליון לבטל חוקי יסוד והגבלת יכולתו לבטל חוקים רגילים. המתווה לא כולל פסקת התגברות.
בקואליציה מיהרו לדחות את המתווה, וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני המראתו לברלין כי "סעיפים מרכזיים" בהצעה "רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש בין הרשויות בישראל". מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד בירך עליו וראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט אמר כי "זהו פתרון למשבר הנוראי שמסכן את מדינת ישראל".
3 צפייה בגלריה
מחאה בתל אביב
מחאה בתל אביב
"יום החרפת ההתנגדות". מפגינים התעמתו עם שוטרים בתל אביב, היום
(צילום: AFP)
היום מתקיים "יום שיבוש" שלישי במספר, שאותו מכנים מארגני המחאה "יום החרפת ההתנגדות". שוטרים התעמתו עם מפגינים ליד מחלף השלום, מילואימניקים פתחו "לשכת גיוס" בבני ברק ובתל אביב ורמת גן מוחים הותקפו. ההפגנה המרכזית תתקיים בכיכר הבימה בתל אביב ב-19:00 ומשם תצא צעדת לפידים.