שגיב יחזקאל התכונן למשחק של קבוצתו אנטליהספור נגד טרבזונספור, כמו שהוא תמיד מתכונן למשחקים. הוא אכל נכון, נח כמו שצריך, הגיע למגרש, התחמם, הטריף את עצמו כמו לפני כל משחק מחזור. אבל הפעם זה היה שונה: הוא חבש את כף ידו השמאלית בתחבושת לבנה ועליה כתב בטוש שחור "7.10" ו-"100 ימים". הוא הוסיף מגן דוד, ואמר לעצמו שאם הוא יבקיע, ככה הוא יחגוג. לתוך העדשות. שכל העולם יראה את הרגשות שלו ברנטגן.
בדקה ה-68 יחזקאל כבש שער שוויון, סימן לב שבור בשתי ידיו, ואחר כך הציג בפני העולם את התחבושת והכתובות שכתב עליה. ופתאום הר געש: התקשורת כינתה אותו בכינויים אנטישמיים מנוולים; האוהדים הגיעו למתקן האימונים, קיללו ואיימו לבצע בו שפטים; הקבוצה הורידה את תמונות החגיגות שלו מהאתר הרשמי שלה, הודיעה כי הוא מושעה מהקבוצה - ולאחר מכן הודיעה גם שתיפטר מהחוזה שלה איתו; ואם כל זה לא הספיק, התביעה בטורקיה החליטה לפתוח בחקירה, ושלושה שוטרים הופיעו בביתו והובילו אותו לחקירה משטרתית שבסיומה נעצר. הוא שוחרר תוך זמן קצר, גם בעקבות שיחה של ראש השב"כ עם מקבילו הטורקי, והיום נחת בנתב"ג ואמר - "אין כמו ישראל".

5 צפייה בגלריה
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
יחזקאל והמחווה לחטופים לאחר חגיגת השער
(צילום: האתר הרשמי של אנטליהספור)
הכותרת
פניית הפרסה החדה של ארדואן
26:36
שגיב יחזקאל קם אתמול בבוקר לעוד יום של כדורגלן מקצועני. המעשה שלו אמנם הירואי, אבל עד כה הוא הצליח להתהלך בין הטיפות בטורקיה מבלי להסתבך. "הוא התאקלם מאוד טוב, והצליח לשמור על מרחק בין ספורט לפוליטיקה", אמר ל-ynet עיתונאי טורקי מפורטל הספורט "פאנאטיק", שביקש לא להזדהות בשמו. "אבל מאז 7 באוקטובר זה נהיה הרבה יותר בעייתי, ואני חושב שהוא חיפש דרך החוצה. זה עדיין אמיץ לעשות את זה פה ולשלם את המחיר שישלם - אבל לדעתי זו הייתה הדרך שלו לעזוב את טורקיה".
העם הטורקי, נציין, לא מקשר בין ה-7 באוקטובר למתקפת הפתע של חמאס - ומרביתו כלל לא יודע עליה. היחסים בין שתי המדינות ידעו עליות ומורדות במהלך השנים, ולאחר נרמול היחסים ב-2022 המצב הידרדר בשנית עם פרוץ המלחמה. נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן רואה בחמאס בן ברית פוליטי לגיטימי והמלחמה נתפסת על ידי בוחריו כמתקפה נגד בני ברית. כתוצאה מכך הפכה האווירה העכורה ממילא כלפי ישראל לעוינת, וכללה קריאות לחרם וניתוק היחסים.
5 צפייה בגלריה
מחאה אטאטורק
מחאה אטאטורק
אוהדי פנרבחצ'ה בטורקיה. השחקנים ביקשו לציין מאה שנים לדמוקרטיה - הגמר בוטל
(צילום: Yasin AKGUL / AFP)
5 צפייה בגלריה
מחאה אטאטורק
מחאה אטאטורק
מוחים מניפים את תמונתו של אטאטורק
(צילום: YASIN AKGUL / AFP)
"ארדואן מוכן לוותר על הרבה עקרונות, אבל לא בכל מה שקשור לפלסטין. הוא נתפס בעיני הבוחרים כמי שעומד בפני המערב ושומר על האינטרסים של האיסלאם בירושלים - זה מה שהציבור פה רואה", אמר העיתונאי הטורקי. רק לפני כשבוע וחצי ארדואן ביטל את גמר הסופר-קאפ הטורקי, מאחר ושחקני הקבוצות ביקשו ללבוש חולצות הנושאות את פניו של אטאטורק, שהיה הנשיא הראשון של טורקיה - וערכיו ביטאו בין היתר את המערביות והקידמה שנגדן נאבקים ארדואן ומפלגתו.
"המחווה של יחזקאל נכנסה לתוך השנאה הזו", העיתונאי טען - והסביר כי מדובר בעוד קורבן של החתירה של ארדואן להשיג שקט. "הוא נתן לקבוצה את האליבי המושלם לזרוק אותו. הרי מה שהוא כתב זה משהו די תמים. הוא לא ממש מביע תמיכה בהתקפה הישראלית, אלא סולידריות עם מה שקרה ועם החטופים".
סינאן בוצטפה, נשיא אנטליהספור, ראה את החגיגה של יחזקאל כתמיכה בפעולות של ישראל נגד הפלסטינים - והודיע על התרת חוזהו. החלטתו הגיעה כנראה ממניעים לאומיים, אבל היה גם מוטיב כלכלי שהשפיע עליה: ספונסרים של אנטליהספור הודיעו שיבטלו את החסות אם יחזקאל יישאר, ואף יגישו תביעה על הפגיעה בשמם.
בהמשך נלקח יחזקאל למעצר ולתשאול, אחרי ששר המשפטים הטורקי הבטיח שהתביעה הציבורית באנטליה תחל נגדו בחקירה בעוון של הסתה לשנאה ועוינות ציבורית. הוא כינה את מעשהו "מכוער", וטען שיחזקאל "תמך בטבח שמבצעת ישראל בעזה".
5 צפייה בגלריה
שגיב יחזקאל בישראל
שגיב יחזקאל בישראל
יחזקאל עם הדגל בנתב"ג
(צילום: הפועל ויקטורי באר שבע)
5 צפייה בגלריה
שגיב יחזקאל נוחת בנתב"ג
שגיב יחזקאל נוחת בנתב"ג
(צילום: יריב כץ)

למעצר הגיע יחזקאל יחד עם נציגי המועדון, מתורגמן ונציגי התביעה, ומכשירו הסלולרי נלקח ממנו. "המהירות שהדברים התגלגלו, מעט זמן אחרי שהקבוצה העלתה את סרטון החגיגה לאתר, מבהירים שזה טס מהר מאוד לדרגים הכי גבוהים", הבהיר העיתונאי מ"פאנאטיק". "שר המשפטים לא מתערב בדבר כזה אלא אם קיבל הוראה מגבוה לעשות פה משפט ציבורי. אני אגב לא מסכים עם זה - בשבילי לחטוף ילדים וזקנים מהבתים שלהם ולהחזיק אותם בשבי, זה לא אחד מהערכים הלאומיים של טורקיה".
יחזקאל נעצר זמן קצר לפני שישראל הצליחה לחלצו מטורקיה באופן פרטי, לאחר שהתבררה עוצמת העוינות נגדו בטורקיה; סגן יושב ראש והדובר של מפלגת "הצדק והפיתוח" של ארדואן כינה את יחזקאל "עבד של שנאה", והעיתונאי ארסין צ'ליק קרא לו "כלב ציוני שעשה תעמולה ישראלית ביום המאה לרצח העם בעזה".
צ'ליק אגב לא הסתפק בכך, וגם קרא להעניש את יחזקאל, ואמר כי אם ימשיך לשחק בטורקיה - יהיו מחאות נגד קבוצתו. עיתונאים אחרים, עם מאות אלפי עוקבים, השוו את יחזקאל למגן האלג'יראי של ניס, יוסף עטאל, שקרא לערבים לתמוך בחמאס ונשפט לשמונה חודשי מאסר על תנאי - לצד קנס כספי של 45 אלף אירו.
התאחדות הכדורגל הטורקית הודיעה בהצהרה כי היא תומכת בהחלטתה של אנטליהספור להשעות את השחקן. בהודעה מטעמה נמסר כי "הציבור צריך לדעת שאנחנו נסייע בכל חקירה למצוא את מי שאחראים למעשה הזה, שפוגע בהכרה ובכבוד האנושי של החברה הטורקית".
יש לציין כי יחזקאל, שרוב הסיכויים הם שיגורש מטורקיה, נמנע מאירוע הרבה יותר משמעותי - לאחר שכדור נוסף שלו פגש את הקורה. יחזקאל עצמו הצהיר כי לא הייתה לו כוונה לפגוע ברגשותיו של העם הטורקי או להביע הצהרה פוליטית, וכי קיים את המחווה רק בגלל שיש לו מכרים וחברים שנרצחו ונחטפו בשבעה באוקטובר. זו גרסתו המלאה, שנחשפה ב-ynet.